شما اینجا هستید
اجتماعی » شهر تازه تاسیس سراب حمام ، تغییر الگوی زندگی مردم !

عباس دارایی/ شهردار شهر تازه تاسیس سراب حمام در جلسه شورای بهداشت این شهر گفته است :”دامداران ساکن در شهر سراب حمام باید به فکر نگهداری دام هایشان در محیطی خارج از شهر باشند “.

“سراب حمام” پلدختر ۱۲ آذرسال گذشته با بیش از چهار هزار نفر جمعیت تبدیل به شهر شد و اکنون مردم آن توقعات مختلفی از نخستین شهردار آن دارند. شهردار شهر تازه تاسیس نیز با انبوهی از مشکلاتی مواجه است که عمده ترین آن نبود زیر ساخت های شهری و از جمله زندگی روستایی در محیطی است که پنج ماه است به شهر تبدیل شده و البته این شهر شدن مشکلات زیادی برای ساکنانش ایجاد کرده است .

بخش عمده ای از اراضی کشاورزی دشت جایدر در این منطقه واقع شده و تردیدی نیست طی سالهای آینده با گسترش شهر سراب حمام باید شاهد از بین رفتن اراضی مرغوبی باشیم که امروز با کاربری کشاورزی ، دشت زیبای جایدر را تشکیل داده اند و شاید این یکی از اصلی ترین مشکلاتی باشد که این ارتقای کاغذی طی سالهای آتی معیشت و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد همچنان که امروز بر اساس گفته های حیدروند شهردار شهر تازه تاسیس سراب حمام باید دامدارانی که از روستاهای پلدختر به سراب حمام آمده و یک زندگی مبتنی بر دامپروری را دارند ، دام های خود را یا به نقطه ای انتقال دهند که شهر نباشد و یا برای سکونت در سراب حمام قید معیشت خود را زده و به کارگری و شغل های کاذب بپردازند.

تا اینجای کار برچیده شدن دامپروری و احتمالا تغییر کاربری اراضی کشاورزی طی سالهای آتی دو ارمغان ارتقای منطقه ای است که هنوز با شهر شدن فاصله داشته و نه تنها این ارتقا برای مردمش دستاوردی قابل ملاحظه ندارد بلکه برای آنها طی ماهها و سالهای آتی دشواری هایی بر جای خواهد گذاشت .

نرخ پایین هزینه زندگی در این منطقه هم با ارتقا به شهر از بین می رود و این در حالیست که  تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد به تصویب رسیده اما با این وجود  سراب حمامی ها که تا دیروز می توانسته اند از این فرصت برای ساخت مسکن  بهره مند شوند  و خیلی از آنها نوسازی و بهسازی واحدهای خود را با اتکا به وعده پرداخت این وام آغاز کرده اند ، دیگر باید قید این تسهیلات ارزان قیمت را بزنند زیرا شهری هستند و باید متناسب با زندگی شهری هزینه بدهند !!

این شهر تازه تاسیس، نیاز به ایجاد خیابان، کوچه، میدان ها و به ویژه تفریحگاه، پارک و باغ های عمومی و زیرساخت های شهری دارد ، اینکه این موضوع در چه بازه زمانی مشخصی میسر خواهد شد فعلا در هاله ای از ابهام است اما تردیدی نیست این موضوع هزینه ها و تبعاتش بیش از آنی است که برخی ها متصور می شدند با ارتقا به شهر می توان توسعه یافتگی را تجربه کرد .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان