شما اینجا هستید
اجتماعی » فراتر از تصویب«نظام رتبه‌بندی!»

مظفر امیدی / اگر تأملی بر شکل‌گیری و فعالیت جنبش‌های مدنی -اعتراضی مطالبه‌گر طی چهار دهه‌ی گذشته داشته باشیم، با صراحت می‌توان گفت که جنبش اعتراضی فرهنگیان موفق‌ترین و کارآمدترین حرکت اعتراضی مدنی بدون خشونت، در ساختار «دولت -ملت» در جامعه‌ی کنونی کشور بوده‌است!
فرهنگیان مطالبه‌گر مطابق فصل سوم حقوق ملت در قانون اساسی در برخورداری از آزادی بیان و برپایی تجمع‌های مسالمت‌آمیز طی شش ماه گذشته توانستند دامنه‌ی اعتراضات مدنی و صنفی خویش را از کلاس‌های درس و مدارس به مراکز و خیابان‌های شهرها گسترش داده، حوزه‌های عمومی را تحت سیطره‌ی خویش درآورند!

آن‌چه که موجب وحدت و انسجام، هماهنگی و یک‌پارچگی جامعه‌ی فرهنگیان معترض در سراسر کشور شد؛ استقلال و عدم وابستگی و تعلق خاطر به کانون‌های قدرت‌‌طلبی اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و سردمداران احزاب و تشکل‌های کاغدی سیاسی و شبه‌صنفی بود و موید این مدعا سکوت و عدم حمایت رؤسای دولت‌های گذشته چون آقایان خاتمی، روحانی و احمدی‌نژادی‌ها و کانون‌های قدرت‌طلب وابسته به آنان است!

از رویکردهای بارز و مثبت جنبش اعتراضی فرهنگیان، حرکت بر مدار قانون، داشتن هدف تا رسیدن به مقصود و البته حضور فعال و مستمر فرهنگیان و پافشاری بر دادخواهی و حق‌طلبی خویش به‌رغم تعلل و سنگ‌اندازی برخی وکلای مجلس، شورای محترم نگهبان و یا دولت، طی شش ماه گذشته بود که فرهنگیان معترض توانستند با تدبیر و درایت، روشنگری و عقلانیت، شجاعت و جسارت در پی تحقق حقوق حقه‌ی تضییع شده‌ی خویش مقاومت و مبارزه مدنی را رها نکردند و کلاس‌های آموزش «مطالبه‌گری حقوق شهروندی بدون خشونت و پاسخ‌گویی مسئولان» را در خیابان‌ها برپا و دولت‌مردان، مجلسیان و سایرین را دعوت به گوش دادن و یادگیری کردند!

هم‌چنین از دیگر ویژگی‌های بارز صدای جنبش اعتراضی فرهنگیان، گسترش فرهنگ نقد و انتقاد در سطوح جامعه، به چالش کشیدن نابرابری‌های اجتماعی-اقتصادی موجود، انتقاد از فساد سیستماتیک، حمایت از حقوق تمامی اقشار جامعه و دفاع از منافع و منابع ملی در مقابل فرصت‌طلبان داخلی و بیگانگان خارجی بوده‌است!

و نکته‌ی بارز و مهم دیگر این است که جنبش اعتراضی معلمان می‌تواند الگویی مناسب و منطقی برای تمامی کنشگران، فعالان مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باشد و آنان بیاموزند که: تحقق کنش ارتباطی، مطالبات مدنی و حقوق شهروندی باید مبتنی بر عقلانیت، فرهنگ و گفتمان اخلاقی و در فضای برابری و توافق همگانی شکل می‌گیرد و هم‌چنین به دولت‌مردان نیز یادآور شد که حل تعارضات، اختلافات و منازعات و… تنها از طریق دیالوگ و گفتمان و ارتباطات دوسویه و چندسویه از بین می‌رود نه با ماشین سرکوب و روش‌های قهری و خشونت‌آمیز!

در پایان به عنوان یک فرهنگی کنشگر برخود لازم می‌دانم که مراتب تقدیر خویش را از همراهی دانش‌آموزان و اولیای محترم آنان، نیروهای محترم انتظامی و مهم‌تر از همه‌ی اهالی رسانه و پوشش‌دهندگان خبری که صادقانه فعالیت‌های این جنبش اعتراضی را اطلاع‌رسانی و نیز آن بخش از «فرهنگیان منفعل که سکوت کردند و دم بر نیاوردند» به عمل آورم و این بار همه با هم به استقبال سال ۱۴۰۱ به نام سال «مطالبه گری حقوق شهروندی و پاسخ‌گویی دولت‌مردان» در حوزه‌ی اعتقاد و عمل برای ساختن ایرانی آباد و آزاد گام برداریم!

  1. رباطی

    آفرین درود بر مظفر عزیز

  2. נערות ליווי

    This is the right website for anyone who wants to understand this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I really would want toÖHaHa). You certainly put a brand new spin on a subject that has been discussed for many years. Wonderful stuff, just wonderful! נערות ליווי באשדוד

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان