شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » لرستان دومین استان در زمینه خشکیدگی درختان بلوط/ ۳ شهرستان میزبان بیشترین خسارات

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه این استان دومین استان در زمینه خشکیدگی درختان بلوط محسوب می شود، گفت: درحال حاضر سه شهرستان کوهدشت، پلدختر و چگنی میزبان بیشترین خسارات هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد غضنفری بعدازظهر یکشنبه در جلسه شورای پدافند غیرعامل اظهار داشت: بر اساس این حکم بحث سلامت و طرح جامع مقابله با تهدیدات و تامین نیازهای مردم در ارتباط با کالاهای غذایی به عنوان وظیفه عام و پیگیری مسئله خشکیدگی بلوط در استانهای زاگرس نشین به عنوان یک مورد خاص به این کمیته واگذار شده است.

غضنفری با بیان اینکه موضوع رسیدگی به خشکیدگی جنگل های بلوط به عنوان یک اضطرار پس از سفر رئیس جمهور به استان های ایلام و لرستان مطرح شده است، اظهار داشت: اطلاعاتی در این زمینه تهیه شده و کارگروه جهاد کشاورزی متشکل از حوزه های فنی، تحقیقاتی و اجرایی با همکاری گروه جنگلداری دانشگاهها در صدد تکمیل تحقیقات خود هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار مساحت کل جنگلهای بلوط کشور است، افزود: ۵۶۲ هزار هکتار جنگل بلوط درگیر مسئله خشکیدگی بلوط هستند و شهرستان های کوهدشت، پلدختر و چگنی بیش ترین نقاط آلودگی را دارند.

وی ادامه داد: ۳۱۶ هکتار از این اراضی از صفر تا ۲۵ درصد، ۱۹۵ هزار هکتار از ۲۵ تا ۵۰ درصد، ۲۸ هزار هکتار از ۵۰ تا ۷۵ درصد و ۲۲ هزار هکتار از ۷۵ تا ۱۰۰ درصد در معرض خشکیدگی قرار دارند.

غضنفری ادامه داد: در این راستا با برگزاری جلسات متعدد با وزارت جهاد کشاورزی بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع این مشکل محاسبه شد که ۲۵ میلیارد آن در مرحله اول مصوب شده است.

وی با بیان اینکه لرستان پس از ایلام دومین استان خسارت دیده از نظر زوال بلوط است گفت: مسئله زوال بلوط از عوامل اکولوژی مانند تغییر اقلیم، تداوم خشکسالی های، افزایش ریزگردها، کاهش بارندگی و ورود بی رویه دام ها به عرصه های جنگلی و همچنین عوامل بیولوژیکی بروز پیدا کرده است و هجوم آفت ها ضمن کاهش پایداری درخت این مسئله را تشدید می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به اینکه بیشتر این خسارات در شهرستان های جنوبی استان است گفت: در شهرستان هایی که دمای پایین تر دارند مثل حوزه های الشتر و شمال استان خسارت ها به مرتب کم تر است.

وی افزود: در حال حاضر چون عامل اصلی خشکیدگی بلوطها مشخص نیست مسئله زوال بلوط به عنوان یک تهدید زیستی مطرح است و امیدواریم با برگزاری جلسات متعدد با جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان های ایلام و لرستان برای درمان جنگل های بلوط و راه حل اساسی را پیدا و از قطع درختان بیمار جلوگیری کنیم.

  1. عیسی قائدرحمت

    ای کاش می شد یک تجمع قانونی نمادین برای مظلومیت این جنگلها برگزار می شد و در آن برای این جنگلها عزاداری می شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان