شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » لزوم بازنگری در تقسیمات کشوری شهرستان پلدختر

از حیث تقسیمات کشوری به مکانی “شهر “اطلاق می شود که محلی باشد با حدود قانونی که در محدوده جغرافیائی بخش، واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل، دارای سیمائی با ویژگی های خاص خود، باشد به طوری که اکثریت ساکنان دائمی آن، در مشاغل کسب، تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات و فعالیت های اداری، اشتغال داشته و کانون مبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه جذب و نفوذ پیرامون خود، بوده و در هر نقطه که از نظر موقعیت و اهمیت، تشکیل شهرداری، ضرورت داشته باشد؛ ولو، جمعیت آن، به پنج هزار نفر، بالغ نشود؛ وزارت کشور، می تواند، در آن محل، دستور تشکیل انجمن و شهرداری بدهد.
این در حالیست که در سالهای اخیر، حدنصاب شهر شدن در ایران از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر به ۳ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته‌است و بسیاری از شهرهای جدید التاسیس علیرغم کم بودن جمعیت به جرگه شهرها اضافه شده که از این برخی شهرهای حیث استان ایلام قابل استناد است.
با این تفاسیر باید گفت ارتقای یک منطقه همچون سراب حمام از توابع بخش مرکزی پلدختر که از برخی زیر ساخت های شهری چون جمعیت، عدم پراکندگی جمعیتی و نظم وسعت و امتیازاتی از قبیل آب،راه، مهندسی شهری ، بافت مناسب و..برخوردار است علاوه بر ارتقای ساختار اداری در منطقه می تواند به رفع بسیاری از مراجعات مردمی به ادارات شهرستان و رتق و فتق امور در خود منطقه، ارتقای ساختار جغرافیای و توجه به مبلمان شهری، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی ، استفاده بهینه از ظرفیت های چون نیروی انسانی و جلوگیری از برخی ناهنجاریهای اجتماعی منجر شود.
لذاشایسته است ازسوی نماینده محترم مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی و مسئولین شهرستان بویژه فرماندار محترم پیشنهاد تبدیل دهستان بزرگ سراب حمام از توابع بخش مرکزی پلدختربه بخش جایدربا مرکزیت سراب حمام و تبدیل آ ن به شهر باجمعیت شهری ۴هزارنفر به همراه الحاق مناطق چم مهرعلیاو سفلی وباباخوارزم،هلوش وچاله،باغ جایدرو دوکوهه رشنو، میرآباد،گری بلمک،چالکل،هفت چشمه،تنگ فنی ،گری باخان،کناربلوط،آهورخش،طالقانی،رنگین بان،جلوگیر،چم گز، پاعلم،چم گرداب،دره خزینه، دره نقی،برج کبود و منطقه کرکی به انضمام چهار منطقه جمعا به تعداد سی روستاباجمعیت ۱۵هزارنفر در تقسیمات جدید در اولویت قرارگرفته و شهرستان پلدختربه سه بخش مرکزی به مرکزیت پلدختر شامل دهستان بزرگ مورانی،گل گل ،بابازید،منطقه بزرگ واشیان،بادامک،وره زرد،خرسدرعلیا و سفلی،پران پرویز،کیان آباد،تیمورآباد، میدان بزرگ،چم گردله،ملاوی،جلگه خلج علیاو سفلی و روبند،بابابهرام،باغ گل گل،کلک بیشه،خرسدر کاکامراد،و مناطق میانکوه غربی تابعه بخش مرکزی باجمعیتی بالغ بر۱۳هزارنفر،بخش جایدر به مرکزی سراب حمام باجمعیت بالغ بر۱۴هزارنفرو بخش معمولان باجمعیتی نزدیک به سی هزارنفرو دو شهرمعمولان وپلدخترتبدیل شودضمن اینکه براساس آخرین سرشماری نفوس ومسکن جمعیت شهرپلدختربالغ بر۲۵هزارو نود و دونفر و کل شهرستان پلدختربالغ بر۸۲ هزارنفراست.

۱۰۰٫۷۰-۲_۰۰۱

عباس دارایی/ بلوطستان

  1. بیرانوند

    شهر شدن سراب حمام مطالبه مردم این منطقه است چون رسیدگی به مشکلات این مناطق فراموش شده است پس باید دولت فکری به این وضعیت بکند

  2. سرابحمامی

    اگر سراب حمام شهر شود ادارت مستقر و خدمت به مردم تسهیل می شود و اعتبار مستقل به بخش سوم پلدختر تعلق می گیرد و از این بی توجهی به بعضی روستاهای محروم خلاص خواهیم شد.

  3. دانشجوی علوم سیاسی

    پیشنهاد خوبیه اما باید گفت دو بخشدار دیگه چه گلی بر سر پلدختر و معمولان زده اند که بخشدار سوم می خواهد بزند؟

  4. ناشناس

    عباس جان یه بخشداری هم بزن تو کلک بیشه چاپ نکن

  5. ناشناس

    از دکتر کاییدی بپرس که این فن های بارانداز وکول انداز را ازکدوم مکتب یاد گرفته عباس جان مواظب فتیله پیچ هاش باش
    امیدوارم تشک برا فن هاش مونده باشه

  6. ناشناس

    ازطرف ایثارگر
    هرچند که دلگیریم از بی حرمتی وبه جناب دکترکاییدی رای نمی دم ولی انصاف خوبه چون ایشان دائما افراد را به تقوا ومسجد دعوت می کند ودرکل کبکبه وچاکرندارد همینه دکتر ساده زیست

  7. آرمان.تبریزی

    در کشورهایی که توسعه یافته هستند یک سازمان مث برنامه و بودجه و قسمت تقسیمات کشوری مسوول بررسی مداوم و رصد مناطق کشور است تا همواره تقسیمات و بودجه و …. را متعادل نگه دارد .
    این خواسته و تغییرات دیگری در لرستان بحق است .مثل تشکیل شهرستان طرحان و آشترینان و دادن بخش جدید به پل دختر و دلفان و …….
    ولیکن در ایران باید نماینده و مردم دنبال احقاق حق باشند . در یک جای کشور به ۲۰ هزار بخش نمیده دور جای دیگر به ۲۰ هزار شهرستان میدهند .
    امورات ایران و مقدرات ملت دست نادان ترین گروه افتاده

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان