شما اینجا هستید
اجتماعی » لزوم جبران خسارات آلودگی نفتی در لرستان/ دانشکده محیط زیست تکمیل شود

 

  حجت الاسلام میرعمادی
نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه یکی از مسائلی که محیط زیست استان را دچار چالش کرده
آلودگی ناشی از عبور خطوط انتقال نفت است بر لزوم جبران این خسارات تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی در دیدار با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ضمن تشکر از جدیت و تلاش معصومه ابتکار در پیگیری مسائل زیست محیطی ابراز امیدواری کرد که سفر وی به لرستان برای این استان پرخیر و برکت باشید.

وی با بیان اینکه معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در این حوزه فعالیتهای موثری داشته و موفق بوده است افزود: موفقیت هر مسئولی در این است که در کارش جدیت داشته و به شغل خود عشق بورزد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه توجه به محیط زیست یکی از شعارهای اساسی دکتر روحانی بوده و دولت نیز اهتمام جدی در این زمینه داشته است افزود: مسئله محیط زیست یکی از اساسی ترین مسائل در هر جامعه ای محسوب می شود.

تخریب محیط زیست تخریب زندگی است

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه محیط زیست با حیات و زندگی انسان سر و کار دارد افزود: آسیب به محیط زیست آسیب به زندگی و حیات جامعه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه هیچ مکتبی به اندازه اسلام برای محیط زیست ارزش قائل نشده است ادامه داد: در قرآن مجید بیش از ۷۰ بار کلمه حیات و نزدیک به ۶۰ مورد مشتقات حیات آمده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به آیه ۲۴ سوره مبارکه یونس اشاره کرد و بیان داشت: در این آیه خداوند متعال مثال خیلی زیبایی از قضیه محیط زیست و حیات می زند.

وی با اشاره به ترجمه این آیه بیان داشت: در این آیه حیات به مثابه آب باران در نظر گرفته شده که اگر این آب خوب استفاده کنیم می تواند منجر به تولید محصول، نشاط، شادابی و تحرک شود.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه اگر برای محیط زیست اهمیت قائل شویم برای زندگی خودمان اهمیت قائل شده ایم افزود: تخریب محیط زیست تخریب زندگی محسوب می شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه استان لرستان از نظر زیست محیطی یک استان ممتاز است یادآور شد: این استان برخوردار از جنگل های بلوط، طبیعت بکر و گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه شرایط اقلیمی لرستان یک شرایط بسیار مطلوب و ارزشمند است عنوان کرد: در استان لرستان سرمایه های زیست محیطی فراوانی وجود دارد.

آلودگی ناشی از عبور خطوط انتقال نفت در لرستان

حجت الاسلام میرعمادی به برخی چالشهای زیست محیطی استان نیز اشاره کرد و گفت: حل این چالشهای زیست محیطی در گرو توجه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست است که انتظار می رود این موارد در هیئت دولت نیز مورد طرح و پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که محیط زیست استان را دچار چالش کرده آلودگی ناشی از عبور خطوط انتقال نفت از استان است عنوان کرد: این خطوط انتقال نفت محیط زیست، آب و خاک لرستان را دچار مخاطره کرده است.

حجت الاسلام میرعمادی به نشت آلودگی های نفتی در استان اشاره کرد و بیان داشت: این موضوع منجر به خسارات جدی به کشاورزان و منابع آب و خاک شده است.

وی ترکیدگی و نشت خطوط انتقال نفت را ناشی از عمر بالای این خطوط که گاه به ۵۰ سال می رسد دانست و یادآور شد: اگر روند آلودگی ها استمرار پیدا کند و سرمایه گذاری جدی برای جبران خسارات صورت نگیرد محیط زیست استان با مشکل مواجه خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد عنوان کرد: انتظار داریم در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان چاره اندیشی در این زمینه به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

ماندگاری ذرات گرد و غبار در خرم آباد بیشتر است

حجت الاسلام میرعمادی به خسارات ناشی از پدیده گرد و غبار در استان اشاره کرد و بیان داشت: آسیب پذیری لرستان و ضرر و زیان ناشی از ورود ریزگردها به استان بیشتر از سایر استانها است.

وی با اشاره به قطر پایین ذرات گرد و غبار موجود در هوای لرستان و مخاطرات جدی آن برای مردم استان عنوان کرد: از سوی دیگر به دلیل شرایط خاص توپوگرافی خرم آباد و قرارگیری در میان دره ماندگاری ذرات گرد و غبار در این شهر بیشتر است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد عنوان کرد: انتظار می رود مسئولان سازمان محیط زیست برای جبران این خسارات و مقابله با آثار ناشی از پدیده گرد و غبار در لرستان اعتبارات و برنامه های ویژه ای برای لرستان داشته باشند.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه لرستان در جریان جنگ تحمیلی نیز به رغم اینکه بیشترین خسارات را متحمل شد ولی اعتبارات بازسازی کمتر شامل حال این استان شد افزود: در مورد پدیده گرد و غبار با توجه به عمق خسارات انتظار می رود که توجه ویژه تری به لرستان صورت گیرد.

لزوم پیگیری برای احداث پردیس محیط زیست در لرستان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انعقاد تفاهم نامه احداث پردیس دانشکده محیط زیست در لرستان عنوان کرد: این حرکت طی سالهای قبل در لرستان آغاز شد ولی متاسفانه ابتر باقی ماند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد ادامه داد: احداث این دانشکده علوم محیط زیست در لرستان کار خیر و حرکت خوبی محسوب می شود که امیدواریم در جریان سفر رئیس سازمان محیط زیست برای تکمیل ساختمان و تامین اعتبارات توجه ویژه ای صورت گیرد.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه احداث این دانشکده در لرستان کار علمی خوبی است ابراز امیدواری کرد که به زودی لرستان شعبه ای از دانشگاه محیط زیست را داشته باشد.

وی به پدیده زوال جنگلهای بلوط نیز اشاره کرد و یادآور شد: جنگلهای بلوط برای لرستان یک سرمایه عظیم محسوب می شوند که امیدواریم برنامه ریزی لازم برای حفاظت و احیای این جنگلها صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه سخنان خود بر لزوم مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم در این زمینه امور را به مردم واگذار کنیم و مردم نیز مشارکت در این زمینه را جدی بگیرند به نتیجه خواهیم رسید.

حجت الاسلام میرعمادی با تاکید بر اینکه دولت باید بسترهای لازم برای مشارکت مردم را فراهم کند یادآور شد: امروز با گسترش شهرنشینی، وقوع خشکسالی، تغییرات آب و هوایی و … مسئله محیط زیست باید اولویت همه برنامه ها قرار گیرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان