شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » ماجرای عنوان قهرمانی که با خود سرشکستگی آورد/ وقتی بیکاری ۲۰ سال لرستان را سرِ کار گذاشت

استان لرستان نزدیک به ۲۰ سال است که در جایگاه اول تا سوم جدول بیکاران کشور قرار دارد تا هر بار که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را اعلام می کند خیالمان راحت باشد که صدر جدول متعلق به لرستانیها است؛ چالشی که نمود آن را می توان در سطح پایین درآمد، معیشت و آسیبهای اجتماعی موجود در استان دید.

به گزارش خبرنگار مهر، بیکاری یکی از معضلاتی است که سالیان متمادی گریبانگیر استان لرستان بوده و مردم لرستان سالهای سال از این موضوع رنج می برند به طوریکه درد بیکاری در لرستان دردی است که گویا التیامی برای آن وجود ندارد.

استان لرستان با داشتن جمعیتی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر یعنی ۲٫۳  جمعیت کل کشور و با در اختیار داشتن ۱٫۷۴ درصد از مساحت کشور سالها رتبه اول بیکاری در کشور را به خود اختصاص داده است.

ماجرای ۱۸ سال بیکاری

استان لرستان از لحاظ نرخ بیکاری طی ۱۸ سال اخیر همواره در میان سه استان نخست کشور بوده است که شش سال رتبه نحست کشور، ۱۰ سال رتبه دوم و دو سال نیز رتبه سوم بیکاری را در اختیار داشته و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال لرستانی ۳۶ درصد است.

نرخ بالای بیکاری در لرستان می تواند ناشی از رشد جمعیت این استان بوده که مسئولان نیز نتوانسته اند متناسب با این جمعیت سرمایه گذاری های مناسبی را برای اشتغالزایی در استان انجام دهند.

بیکاری در لرستان موجب شده است که سالانه تعداد زیادی از جوانان جویای کار این استان به تهران و سایر شهرستان ها مهاجرت کنند به طوریکه مطابق آمارهای احصا شده سالانه هفت هزار و ۱۳۹ نفر از لرستان مهاجرت می کنند.

وجود بیکاری علاوه بر گرفتن پویایی و روحیه شادابی و نشاط یک جامعه آسیب های اجتماعی زیادی را نیز به دنبال دارد که از جمله این آسیب ها می توان به روی آوردن جوانان به مصرف مواد مخدر، فروپاشی خانواده ها و روی آوردن به طلاق، فقر، خودکشی و… اشاره کرد.

رتبه نخست لرستان در زمینه بیکاری در حالیست که این استان دارای قابلیت های بی نظیر در حوزه آب، خاک، گردشگری، صنعت و انرژی است، تا این قابلیت ها در حد بالقوه باقی بماند.

دیار ظرفیتهای مغفول

بهره مندی از موقعیت مکانی و جغرافیایی ممتاز به عنوان گلوگاه شمال – جنوب کشور، وجود زیرساخت های مناسب و توان جذب سر ریزهای اقتصادی استانهای همجوار، همجواری با عمده ترین کانون های جمعیتی و قطب های صنعتی کشور و وجود بازارهای مصرف برای فرآورده های کشاورزی و صنعتی تنها بخشی از قابلیتهای لرستان در حوزه اقتصادی است.

برخورداری از زمینه های مناسب فرهنگی و جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی و اکوتوریسم، بهره مندی از شبکه های ارتباطی و شرکت های حمل و نقل بین المللی در محور ترانزیتی، وجود ذخایر عظیم و منابع قابل توجه معدنی از جمله سنگ های تزئینی، گچ، آهک، فلدسپات، تولید بیش از سه درصد سنگ جهان، ۲۸ درصد سنگ ایران از دیگر قابلیت های استان لرستان است.

تولید حبوبات و احراز قطب تولید حبوبات در کشور، تولید و پرورش ماهیان سردآبی و احراز مقام نخست تولید ماهیان سردآبی در بین استانهای غیرساحلی کشور، برخورداری از تنوع اقلیمی و پتانسیلهای مطلوب آب و خاک در کشت محصولات گلخانه ای و باغات میوه از جمله انار، گردو، انجیر و زردآلو، برخورداری از منابع غنی آبهای سطحی ناشی از وجود رودخانه های بزرگ دز و کرخه و منابع فراوان آب زیرزمینی در قالب ۱۲ میلیارد مترمکعب آب سطحی و زیرزمینی معادل ۱۲ درصد آب های کشور از دیگر شاخص های لرستان در حوزه کشاورزی و آب است.

عنوانی که تامل برانگیز است

با این اوصاف به نظر می رسد یدک کشیدن عنوان بیکارترین استان کشور توسط لرستان کمی تامل برانگیز باشد که نیازمند آسیب شناسی و تدوین برنامه های مدون است.

به اعتقاد کارشناسان به فعلیت رساندن این قابلیتهای منحصر به فرد در استان لرستان در گرو برنامه ریزی های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت است تا در کمترین زمان شاهد شکوفایی استعدادهای این استان باشیم.

این در حالیست که فعال شدن این قابلیتها نیازمند سرمایه گذاری ویژه بخش دولتی و خصوصی در استان لرستان است که با توجه به ضعف زیرساختها در این استان و چالشهای پیش روی جذب سرمایه گذاری خصوصی همت بخش دولتی در این زمینه چاره ساز خواهد بود.

به هر روی سفر هئیت دولت به استان لرستان می تواند فرصت مناسبی برای برطرف کردن پاره ای از مشکلات استان لرستان به ویژه در زمینه رفع بیکاری باشد و مردم لرستان نیز از کاروان تدبیر و امید انتظار دارند که بحث بیکاری این استان را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

رضا ساکی جوان لرستانی که فارغ التحصیل رشته عمران است از بیکاری خود گله مند بوده و در اینباره به مهر می گوید: سه سال است که در رشته مهندسی عمران فارغ التخصیل شده ام ولی متاسفانه با وجود پیگیری های فراوان تاکنون نتوانسته ام حتی یک کار ساده در ارتباط با رشته خود پیدا کنم و به هر جا مراجعه می کنم می گویند که بهتر است به فکر راه اندازی یک شغل آزاد و غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود باشم.

این جوان ۲۶ ساله از دولت تدبیر و امید که یکسال است نهال امید را در دل مردم و به خصوص جوانان کاشته است انتظار دارد که فکری به حال جوانان بیکار لرستان کرده تا زمینه استفاده از ظرفیت نیروی جوان لرستانی در این استان فراهم شود.

پیشنهاد یک ردیف مستقل در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه

راه اندازی مجدد صنایع تعطیل لرستان، تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام لرستان، پوشش کامل حمایت های بیمه ای برای تمامی اقشار جامعه، ایجاد زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در لرستان مانند توسعه فرودگاه و راه آهن، اجرای پروژه های آبرسانی برای مهار آبهای لرستان، آبی کردن زمین های کشاورزی استان لرستان، ایجاد صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته بندی در بخش کشاورزی و توسعه صنعت گردشگری لرستان از جمله مطالبات مردم لرستان از دولت تدبیر و امید است.

در این راستا پیشنهادات خوبی برای طرح و تصویب در سفر هیئت دولت به استان تدوین شده که تحقق آنها می تواند بخشی از بار بیکاری و توسعه نیافتگی لرستان را که سالهاست روی شانه های این استان سنگینی می کند، کاهش دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: با تشکیل جلسات متعدد کارشناسی و با حضور دستگاههای مختلف و نخبگان استان پیشنهادات مناسبی برای طرح در سفر هیئت دولت تدوین شده است.

علی کورانی فر عنوان کرد: در این راستا پیشنهاد شده است که یک ردیف مستقل در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه برای لرستان در نظر گرفته شود که در صورت تحقق این امر شاهد رفع بسیاری از مشکلات اعتباری در این بخش خواهیم بود.

وی با اشاره به ارائه پیشنهادات کارشناسی در حوزه کشاورزی ادامه داد: احداث کانالهای یک، دو، سه و چهار برای آبرسانی به اراضی کشاورزی یکی دیگر از پیشنهادات تدوین شده است.

وی تکمیل و راه اندازی نیروگاه هزار مگاواتی خرم آباد را از دیگر طرح های پیشنهادی عنوان کرد و افزود: کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی و افزایش مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات از دیگر پیشنهادت مد نظر برای طرح در سفر هیئت دولت است.

وی راه اندازی زاگرس خودروی بروجرد و تعیین تکلیف و فعالسازی واحدهای تعطیل شده مربوط به پرونده امیر منصور آریا را از دیگر موارد پیشنهادی عنوان کرد و افزود: همچنین پیگیری برای سرمایه گذاری هلدینگ های وابسته به سازمانها و وزارتخانه ها در همه شهرستانهای استان از دیگر پیشنهادات تدوین شده است.

پای هلدینگ ها به لرستان باز می شود

علی هادی چگنی معاون برنامه ریزی استانداری لرستان نیز با اشاره به پیشنهادات تدوین شده برای توسعه استان اظهار داشت: در راستای شکوفایی ظرفیتهای استان و برون رفت از مشکلات موجود پیشنهاداتی تدوین و ارائه شده است.

وی صدور مجوز خوراک پالایشگاهها و پتروشیمی های استان از سوی وزارت نفت را از جمله این پیشنهادات برشمرد و گفت: همچنین لرستان نیازمند اختصاص ۲۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به صورت سالانه است که درخواست کرده ایم این مبلغ از طریق شورای عالی اشتغال کشور تامین شود.

چگنی یادآور شد: مکلف کردن هلدینگ های وابسته به وزارتخانه ها از جمله شستا، ایدرو، ایمیدرو، ستاد اجرایی فرمان امام و … برای سرمایه گذاری در استان از دیگر پیشنهادات ارائه شده است که درخواست شده است این هلدینگ ها سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال به مدت سه سال در استان سرمایه گذاری کنند.

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان خواستار پیش بینی و اختصاص اعتبار لازم در لوایح بودجه سنواتی برای پروژه های زیرساختی استان از جمله پروژه های ریلی و آزادراهی شد و گفت: تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و اعتبارات ماده ۱۸۰ طی سالجاری از دیگر پیشنهادات مطرح شده است.

چگنی افزایش پایه اعتبارات استان را از دیگر مطالبات برشمرد و گفت: اختصاص ردیف مستقل بودجه به میزان دو هزار میلیارد ریال در ردیف های متفرقه جدول شماره ۹ در لایحه بودجه سال  ۹۴ از دیگر راهکارهای برون رفت استان از وضعیت کنونی است.

پیشنهاد احیای کارگروه توسعه لرستان

وی صدور مجوز منطقه ویژه اقتصادی و بندر خشک در مرکز استان و سایر شهرستانها، تصویب اعتبار دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی برای آزادسازی و ساماندهی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک، اختصاص اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه های حوزه بهداشت و درمان از جمله تکمیل بیمارستان آموزشی شهید رحیمی خرم آباد به میزان هزار میلیارد ریال را از جمله درخواستهای مطرح شده عنوان کرد.

وی تامین حداقل ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب روستاهای استان، احیای کارگروه توسعه و عمران لرستان، اختصاص سهم اعتباری چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی برای فعالیتهای حوزه روستایی از جمله تامین آب، بهبود راههای و بهسازی فضای روستاها را از دیگر پیشنهادات مطرح شده برای رفع مشکلات استان برشمرد.

به هر روی به نظر می رسد تصویب مصوبات شاخص و اساسی برای برون رفت لرستان از وضعیت کنونی موضوعی است که می تواند گره گشای بخشی از مشکلات موجود در حوزه توسعه، تولید و اشتغال استان باشد، مصوباتی که البته نباید صرفا روی کاغذ باقی بمانند و باید زمینه عملیاتی شدن آنها فراهم شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان