شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » «نگاهی به برزونامه کُردی»

به تازگی مقاله تحت عنوان «نگاهی به برزونامه کردی» خواندم. که شخصی به نام اردشیر کشاورز […] در سایت بلوط نشر داده است. و در اون به زبان لکی حمله کرده و کتابی را که مرحوم حمید ایزدپناه با نام شاهنامه لکی چاپ کرده را لکی نمیداند. بنده آنجا کامنت گذاشتم و اشتباهات را متذکر شدم ولی هیچکدام را منتشر نکردند.
۱-ایشان گفته بود در متن شاهنامه لکی که ایزدپناه منتشر کرده است. این ایراد هست که “”جه”” بکار رفته و لکی جه ندارد. و ژه و اژ دارد .ایشان چون به زبان لکی تسلط ندارد نمیداند. که در لکی اج هم دیده میشود و بکار میرود. و در اشعار بابارجب لرستانی و بابا لره لرستانی هم بوده حتی در اشعار شیخ صفی الدین اردبیلی و دیگر آذری سرایان باستان زبان آذری باستان را میگویم نه ترکی آذربایجانی ما اج میبینم و جه و در لکی هم کاربرد دارد.و عرض کردم در اشعار که در لرستان سروده شده است.
۲-ایرادی دیگر هم این بود که نمیدانم حمید ایزدپناه در فرهنگ لغتش گویش طرهان را نیاورده در حالی که ما میدانیم طرهان و دلفان یک گویش دارند.و تفاوت گویش بیشتر بین طرهان-دلفان با گویش سلسله و گویش بیرانوند-باجلانه این خود نشان میدهد فرد مذکور فاقد شناخت کامل از زبان لکی است.و اصولا شناختی ندارد.
۳-حمید ایزدپناه در انجا گفته لکی زبان است و فرد مذکور اردشیر کشاورز میگوید من و ما!!!!!!!میدانیم که لکی گویش است!!!!!!!!!!!!!!!!!اگر لکی گویش است چرا در اتانالوگ ان را زبان میدانند. البته شاخه چهارم کردی که به ان هم ایراد هست چون اونجا میگن لک ها جمعیتش ۱ میلیونه د حالی که در لرستان سه شهر کوهدشت نوراباد و الشتر حدود ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارند و با جمعیت ۴۰۰ هزاری بیرانوندها به ۷۵۰ هزار نفر میرسند حال کار با حسنوند و سکوند و دالوند و قایدرحمت اینها که اینها هم لک هستند نداریم در خرم را میگویم و یا با لک های ایلام و خوزستان و کرمانشاه!!!!
از این بگذریم احمد دبیر مقدم دکتر و زبان شناس مطرح ایرانی و نایب ریس فرهنگستان زبان فارسی و دانش اموخته دانشگاهایی اروپا در کتابی به نام گویش های و زبان های ایران لکی را یک زبان مستقل در شاخه شمال غربی زبان های ایرانی جایی داده. با این هم کاری نداریم دکتر منگزی استاد زبان های ایرانی دانشگاه کمبریج وی نیز لکی را زبان قلمداد کرده است همه لکی زبان قلمداد میکنند بجز پرفسور اردشیر کشاورز بزرگ اگر اینگونه است کوردی نیز زبان نیست چون ۸۰ درصد حتی شمارش اعدادش با فارسی یکی است!!!!!چیزی که عوض دارد گله ندارد.
۴-نامبرده با فرار رو به جلو سعی دارد بگویید وزن اشعار بهلول و بابرجب مشخص نیست یعنی وی اینها را لک زبان میداند. جالب است خدایی ایشان بخش کردن را بلد نیستند؟؟ابتدایی ها بلندن میتوانید با بخش کردن وزن ان اشعار را بیابید. هجاست این را نمیدانی.
۵-میگوید این گرانی و هورامی است!!!و کوردی خوب اصولا همه اکثریت قاطع زبان شناسان زبان هورامی را کوردی نمیدانند جز یکعده که در کوههای قندیل دنبال کردستان بزرگ هستند. و اینها را زبان زازا-گورانی میدانند.
که شامل گورانی زازایی هورامی شبکی و باجلانی!!!!!باجلان یک ایل لک است. میدانند. اصولا همین ها اگر اشعار ملاحقعلی مثلا کله باد را نشانشان دهی چون عاجز از درکشان هستند میگویند گورانی!!!!!!!طوری است که شفی زاده بورکه ای ملا منوچهر را اهل حق میداند!!!درست است اهل حق جایگاهش لرستان و حتی همدان است ولی ملا منوچهر و کولیوندها همه میدانند شیعه هستند نه اهل حق.
۶-لر سنگوند میگوید اخر سنگوند چیست سگوند را میگویی ان که لک هستند اصل ایشان و این سگوند به گفته حاجی علی رزم ارا اقا میر جد عالی خان و رحیم خان که عالی خان همین عالی خانی و پورسرتیپ ها هستند و رحیم خانی سگوند ها شوش و اندمیشک و دزفول که حسن گدا از اینا بوده همان حاتم طایی.
کارش نگهبانی از یک دسته تازی بودی یعنی مرحوم اقا میر شکاربان بودند در اولین شعر فارسی هم میگوید. به یعقوب لیث

IMAGE634634362024194860.jpg

ای امیر امیران که همه خاصه و عام \نوکر چاکر””سگبند””غلام

سکبند همان سگوند است وند درست است به معنایی وندیدن است ولی ایهام دارد و بستن هم معنا میدهد.و نخ هم معنی میدهد. و ایشان از این عاجز بودند بفهمند این را
متاسفانه زبان لکی را هم گویش می نامند. که نمیداندم بر چه مبنایی این را میگوید. و واژگانی میگوید که در لکی نیست پری اخر جنابعالی که به لکی تسط نداری این را میگویی. اگر اشعار ملاحقعلی هم بشنوی میگویی هورامی در حالی که هورامی کوردی نیست.
۷-میگوید مرحوم ایزدپناه که خدایش بیامرزد هرچند برخی از این هم زبان های ما دیدم بهش توهین میکنند. ایزدپناه نخستین کسی بود اثاری از لکی را منتشر کرد در مورد تاریخ لکی خوب اردشیر کشاورز عزیز در ان مقاله میگوید ایزدپناه دررمورد جغرافیایی لکی زیاد روی کردهدو گزافه گویی کرده!!! همه ما میدانیم لک ها و لرها بسیار به نقاط دیگر ایران تبعید شده اند. و افرادی سرشناس از این مهاجران کم نیستند. نایب حسین کاشی و ماشالله خان کاشی را هرکس تاریخ معاصر خوانده باشد و یا پایی صحبت و برنامه خسرو متعضد نشسته باشدمیشناسد اینان از ایل بیرانوند هستند حتی نایب حسین مکاتبه با علی مردان و شیخه داشته و سعی در حمله به تهران را داشته بعد نایب حسین و پسرش کشته میشوند اگر به عکس نایب حسین دقت کنید وی یک قوه به تن دارد. قوه هم میدانید بزرگان میپوشیدن .
و پروفسور تیمور لکستانی که پدر برق ایران هستند. اینها جز کوچکی از مشاهیر لک زبان و حتی ما در میان لرزبان ها هم داریم . و مناطقی که ایزدپناه نام برده در شاهنامه لکی لک دارند لر هم دارند. رشید کاکاوند شاعر و مجری معروف کجایی است مال هرسین یا هفت چشمه ایشان متولد نیشابور هست.

امیدوارم تحریریه بلوطستان و اهل قلم، مقاله در مورد شاهنامه لکی به قلم در آورند. بنده خودم چندین مقاله نوشتم در ویکی پدیا که متاسفانه برخی که انجا مسئولیت دارند مدیر هستند واز یک قومیت خاص هی سنگ میانداختند.
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87_%D9%84%DA%A9%DB%8C

اسدیان فیلی، خرم‌آباد

  1. لرستانی

    استاد غضنفری هم کتاب نادر نامه سرهنگ الماس خان کندوله ای را تحت عنوان « نادرنامه لکی» منتشر کرده است. فکر می کنم لکی و هورامی به هم نزدیکتر هستند از هورامی و کردی

  2. خرم ابادی

    درود بر شرف ات جناب بساطی

    • خرم ابادی

      اگر ویراستاری میکردید بهتر میشد با عجله نوشتم و مقداری ازش جا ماند. باز هم سپاس از عزیزان همه میدانند لکی چه بوده و چه هست. و چه جایگاهی دارد این مقاله و صفحه سایت شما را در یکی از پر مخاطب ترین گروههای لکی زبان گذاشتم.
      باز هم تشکر از شما

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان