شما اینجا هستید
اجتماعی » مهریه سنگین یا شروط ضمن عقد برای دختران سرزمینم

تمام وجودش را درد فرا گرفته بود ،از شدت درد هرلحظه لبش را گاز می گرفت.
درازکش به داخل اتاق عمل هدایت شد و….
شوهرش با زمزمه های مختلف دعا و مناجات منتظر بود که خانم و فرزندش به سلامتی از اتاق عمل خارج شوند.
بله صدای گریه های نوزاد یک دفعه باعث شد که مرد خانواده اشک شوق در چشمانش جاری شود و پرسید که حال همسرم چطوره ؟ خانم پرستار گفتن: الهی شکر حال مادرش خوبه و فرزندتان دختر است. چه دختره قشنگی ؟!
فرزند ما دختر بود که سالیان سال تک‌تک اعضای خانواده با دیدن خنده هایش خستگی خود را از تن بر کرده و شاهد رشد و نمو و این دختر زیبا بودند .و….
لازم است در خصوص مشکلات امروز دخترانمان با بیان پیشینه زنان در ایران باستان و اسلام و سده های اخیر اروپا و قوانین اخیر کشور و مشکلاتی که هم اکنون آنان را در راهروهای دادگاه ها با آن مواجه هستند. به صورت مختصر مطالبی را به سمع و نظر شما برساند.
دکتر سموئیل لنگ ایران شناس نامی غرب ارزش و جایگاه زن در ایران باستان را ستایش می کند و در این باره می‌گوید بهترین نشانه تمدن و دلیل لیاقت ملتی حالت و مقام زن در بین آنان است در جامعه‌ای که مردان آن زنان خود را پست و زبون و محکوم از حقوق مدنی می دانند دلیل پستی و زبونی آنهاست جامعه ای که افراد آن به مقام حقیقی زن پی نبرده باشند روح نجابت و نیکی اخلاق در آنها خفته است احترام زن و شرکت او در حقوق اجتماعی دلیل تربیت و علامت تمدن یک ملت محسوب می‌شود.
بی شک وضع اجتماعی زن در هیچ دوره و تاریخی از وضع عمومی آن جامعه مجزا نیست سرزمین ایران یکی از قدیمی ترین و کهن‌ترین مراکز زندگی بشر بوده است.

ویل دورانت درباره ایران باستان می‌نویسد در این دوران یعنی دوره مادرشاهی، حق فرمانروایی ،حق قضاوت ،حق اداره امور خانواده و توزیع خورد و خوراک و آنچه زندگی بشر وابسته به آن بود همه در دست زن بوده است .مرد به شکار حیوانات می‌پردازد و جنگل ها و مزارع مواد خوراکی به دست می‌آورد که آن را در اختیار مادر شاه می گذاشت تا بین افراد قبیله توزیع نماید.
دکتر گیرشمن ضمن بحث در خصوص انسانهای ماقبل تاریخ در ایران از نقش زنان در پیدایش تمدن بدوی و ابتدایی آن روزگار سخن می گوید و می نویسد در این جامعه ابتدایی وظایف سنگین به عهده زن گذاشته شده بود در نتیجه عدم تعادلی بین وظایف زن و مرد ایجاد شد و زن دارای مقامی برتر نسبت به مرد گشت و ارزش و اهمیت زن نسبت به مرد فزونی یافت .

در کشورهای اروپایی به خصوص در سده ۱۶ میلادی جایگاه زن در اروپا به اندازه‌ای پایین بود که به سال ۱۵۸۶میلادی در فرانسه نشست بزرگی برپا شد تا این موضوع را بررسی کنند که آیا باید زن را بشر دانست. برآوردی که از این نشست شد آن بود که زن انسان است. ولی برای خدمت به مرد آفریده شده است .در همین سده ۲۰ میلادی بود که فردریش نیچه به مردها اندرز می دهد اگر به سراغ زن ها می روید شلاق تان را از یاد نبرید این در حالی بود که در ایران و در هزاران سال پیش زنان جایگاه والایی را دارا بوده و در همه حقوق مدنی و زندگانی با مرد برابر بودند اما جالب تر اینکه در قوانین اسلامی به مرد اجازه داده نشده که همسرش را تنبیه کند و مقصود از آیه هایی که در آن مردان را در صورت ترس از نشوز زن امر به تنبیه آنان کرده است مراجعه به حاکم و درخواست تعزیر زن است و شرع مقدس اسلام چنین اجازه‌ای به شوهر نداده است که حتی از اهانت کردن، فحش دادن ،ناسزا گفتن، تحقیر کردن هم در شرع نهی شده است چه برسد به تبیه بدنی.

پایه و اساس رابطه زن و شوهر که اساس یک زندگی مشترک است باید مقرون به عشق و محبت و مهرورزی باشد .
با توضیح مختصری در خصوص ایران باستان و سده های اخیر در اروپا و قوانین اسلامی متاسفانه طبق تحقیقات بانک جهانی درباره تساوی حقوق زن و مرد در ۱۸۷ کشور نشان نشان می دهد که تنها شش کشور دنیا به صورت قانونی حقوق برابر را برای زنان و مردان تضمین کرده‌اند و آلمان در رتبه ۳۱ قرار گرفته و ایران در رتبه های آخر اما کشورهای سوئد، بلژیک، دانمارک، فرانسه، لتونی و لوکزامبورگ شش کشوری هستند که به صورت قانونی برای زنان حقوق برابر با مردان را تضمین کردند.
پژوهشگران بانک جهانی برای انجام تحقیق خود ۳۵ معیار داشتند .یکی از معیارهایی که برای این تحقیق وجود داشته این بوده که آیا زنان مثل مردان می توانند آزادانه درباره محل زندگی خود تصمیم بگیرند یا خیر ؟
یکی دیگر از این معیارهای بسیار مهم این بود که آیا در محیط وکار قوانین علیه آزار و اذیت جنسی زنان برایشان وضع شده یا خیر؟

در سراسر جهان زنان به دلایل مختلف در معرض خشونت بوده اند و برای متوقف کردن این خشونت اقداماتی صورت گرفته و در همین رابطه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۲۵ نوامبر را روز جهانی منع خشونت علیه زنان نامیده است.

در ایران هم تلاش‌هایی شده که قانونی برای منع خشونت علیه زنان تدوین شود و عملاً لایحه‌های مختلف در خصوص صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت تدوین شده و این لایحه‌ها و بحث‌ها در خصوص زنان کاملاً متفاوت با آنچه که در قانون مجازات بیان گردیده می‌باشد و قانونگذار در زمانی که ما شاهد برخورد اقوام درجه یک ،یک زن مثل همسر، برادر پدر و … خشونتی را به زنی اعمال می‌کند قانون‌گذار باید با آنها سخت گیرانه تر برخورد کند چون خانه محل امن و امان است و قانون باید با کسی که در این فضای امن خشونتی وارد می‌کند سختگیرانه تر از غریبه ها یا بقیه ،انواع خشونت برخورد کند.

پیشنهاد می شود پدرانی که روزی در پشت اتاق های عمل با شنیدن صدای گریه دختر شان اشک شوق در چشمانشان ظاهر می‌گشت به جای مهریه های سنگین که آقایان اکثراً توان پرداخت آن را ندارند مهریه معقول را در نظر گرفته و برای استحکام زندگی دخترانشان و امنیت آنان از شروطی که مطرح می‌شود در عقدنامه دخترانشان استفاده نمایند.
شروط ضمن عقد:
تعهداتی است که در حین ازدواج با توافق زن و شوهر وارد مفاد قرارداد ازدواج آنها می شود این شروط را می توان در سند رسمی ازدواج ذکر کرده و با امضای دو طرف رسمیت داد .
براساس فقه اسلامی و قانون مدنی ایران ازدواج قراردادی است که در آن حقوق و تکالیف متفاوتی به زن و مرد داده می‌شود با امضای سند ازدواج زن برخی از حقوق مدنی و معنوی خود همچون حق سفر، داشتن شغل ،انتخاب محل زندگی و مسکن‌، ولایت بر فرزندان و جدایی از همسر را از دست می دهد و حقوق مادی همچون مهریه و نفقه را به دست می‌آورد.
بهتر است که ضمن عقد شروطی قید گردد که زن آن حقوق را از دست ندهد برخی از شروط ضمن عقد به شرح زیر است :
۱. زوجه اجازه دارد از هم اکنون هر گاه خواست به خارج از کشور برود و نیاز به اجازه مجدد زوج ندارد
۲.زوجه حق ادامه تحصیل تا هر مرحله‌ای که لازم بداند و در هر مکان و محلی که ایجاب کند مخیر است
۳.زوج ،زوجه را در انتخاب هر شغلی که مایل باشد و هر کجا که بتواند کار کند مختار بگذارد
۴. زوج و زوجه متعهد می‌شوند هنگام جدایی اعم از اینکه متارکه به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن کلیه دارایی که بعد از ازدواج دائم زوجین به دست می‌آورند بین آنها به منصفانه تقسیم شود.
۵ .حق انتخاب مسکن و تعیین شهر یا محلی که زندگی مشترک در آنها ادامه پیدا کند با توافق طرفین خواهد بود .

۶ .اگر در آینده زوجین دارای فرزند شدند و طلاق اتفاق افتاد حضانت فرزندان با توافق طرفین باشد و در صورت خروج از کشور نیازی به اذن پدر نداشته باشند و هر لحظه که همسر بخواهد بتواند فرزندش را ببیند.

با بیان این شروط و قید نمودن آنها در سند ازدواج من بعد حداقل کمتر شاهد اذیت و آزار زنان این سرزمین در دادگاهها در پی گرفتن حق حضانت یا سایر حقوق از دست رفته شان خواهیم بود .
و می طلبد خانواده ها به جای چشم و هم‌چشمی های مهریه های سنگین شروط ضمن عقد را مدنظر داشته باشند .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان