شما اینجا هستید
اجتماعی » میهمان ناخواندهِ ساختمانِ سئول!

عباس دارایی/ بیست و هشتم بهمن ماه سال گذشته شهاب عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال عزل شد . او اگرچه بر اساس بند ۱۴ ماده ۳۵ اساسنامه فدراسیون فوتبال با رای قاطع اعضای هیات رئیسه از ریاست این فدراسیون عزل موقت شده است و بر اساس همین اساسنامه این فرصت را داشت تا لایحه دفاعیه خود را برای ارائه در جلسه مجمع فدراسیون که ده خرداد امسال برگزار می شود آماده کند و در نهایت این مجمع بود که با رای گیری نسبت به ماندن یا رفتن قطعی او تصمیم گیری می گرفت ، او در حالی که پیش بینی می شد در مجمع دست کم دو سوم آرا را در مخالفت با اقدام هیات رئیسه در برکناری اش کسب کند از سوی کمیته اخلاق فدراسیونی که او بنا نهاده بود ، دو سال از فعالیت های فوتبالی محروم و بلافاصله کمیته استیناف نیز این حکم را تایید و او دیگر نمی توانست در مجمع حضور پیدا کرده و چشم انتظار رای مجمعی ها برای بازگشت دو باره به فدراسیون فوتبال بماند و در واقع او بازنده ای است که حتی مدت ریاستش بر فدراسیون فوتبال به یکسال نکشید و ۱۲ روز قبل از یکسالگی اش ناکام از فوتبال کنار گذاشته شد .
شهاب الدین عزیزی خادم ۴۴ ساله اهل پلدختر است که یک بهمن ۵۶ در روستای پاعلم از توابع این شهرستان در جنوبی ترین منطقه لرستان متولد شده است ، او شانزدهمین رئیس فدراسیون فوتبال پس از انقلاب است که پس از علی کفاشیان (۱۱ اسفند ۸۶ تا ۱۸ اردی بهشت ۹۵) و مهدی تاج ( ۱۸ اردی بهشت ۹۵ تا ۸ دی ماه ۹۸ ) بعنوان سومین رئیس انتخابی فدارسیون فوتبال پس از تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی توسط کمیته انتقالی سکان دار ساختمان فدارسیون در خیابان سئول شده است .
اگر کفاشیان در یک مقطع هشت ساله و طی دو دوره ریاست فدارسیون فوتبال را عهده دار شد و تاج هم بعنوان یکی از اعضای کابینه او موفق شد بعنوان رئیس سازمان لیگ و نایب رئیس دوم فدراسیون در مجمع انتخاباتی سال ۹۵ با رای مجمع ریاست فدارسیون را از کفاشیان تحویل گرفته و در عوض نایب رئیسی فدراسیون را به کفاشیان بسپارد و درواقع این دو نزدیک به ۱۲ سال یا سه دوره را در قامت ریاست یکی از مهم ترین جایگاههای ورزشی در ایران سپری کنند اما اوضاع چندان برای رئیس لرستانی فوتبال ایران یعنی شهاب الدین عزیزی خادم خوب پیش نرفت .
او در شرایطی سخت و در یکی از دشوارترین روزهای فوتبال ایران ریاست فدارسیونی را عهده دار شد که در آستانه حذف از مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بود ، ایران در این مرحله با دو باخت برابر تیم های عراق و بحرین و پیروزی بر دو تیم هنگ کنگ و کامبوج شرایط بسیار بدی را در این مرحله تجربه می کرد .
ویلموتس از مربیگری تیم ملی کنار رفته بود و شکایت او از فوتبال ایران در یکی از پر ابهام ترین پرونده های حقوقی فوتبال ایران در فیفا ، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی به پرداخت ۱۶۵ میلیارد به ویلموتس محکوم شده بود و حتی ساختمان فدراسیون فوتبال نیز از سوی شستا توقیف شده بود و یک تراژدی سیاه رقم خورده بود .
در ایامی که تاج بیماری قلبی را بهانه کرد و از فدارسیون کنار رفت ، همه نگاهها متوجه مجمع انتخاباتی فدارسیون فوتبالی بود که گفته می شد روی انگشتان دست حیدر بهاروند رئیس لرستانی سازمان لیگ و سرپرست وقت فدارسیون می چرخد و به نوعی او تعیین کننده ترین فرد در انتخابات رئیس فوتبال ایران به شمار می رفت .
حیدر بهاروند سودای ریاست فدراسیون را در سر می پروراند و البته در آن ایام گفته می شد او شاید ریاست را به فردی دیگر بسپارد و خود در سمت نایب رئیسی دوم و ریاست سازمان لیگ همچنان بکار ادامه دهد اما بهاروند به یکباره از انتخابات منع شده و با رد صلاحیتش راه برای کیومرث هاشمی هموار شده بود که برخی عقیده داشتند با حمایت وزارت ورزش اصلی ترین گزینه رئیسی فدارسیون فوتبال خواهد بود .
بازی اما به هم خورد ، شهاب عزیزی خادم نامش در میان کاندیداهای نهایی ریاست فدراسیون فوتبال قرار گرفت ، او که در سال ۹۵ نیز در رقابت با تاج یکی از گزینه های اصلی ریاست فدراسیون بود و سوابقی از جمله معاونت پارلمانی وزارت رفاه در دولت اول احمدی نژاد ، عضویت در هیئت مدیره شرکت پتروشیمی امیرکبیر و ایران خودرو و عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال را از اسفند ۹۰ تا اردیبهشت ۹۵ را در کارنامه داشت به یکباره به خاطر بندهای اساسنامه قبلی فدراسیون فوتبال در قسمت سوابق مدیریتی در لحظه آخر صلاحیت او برای شرکت در انتخابات احراز نشد .
بازی اما در سال ۹۹ متفاوت بود ، عزیزی خادم به مدد حضور بهاروند در سرپرستی فدارسیون و همچنین سازمان لیگ و نقش پررنگ هم استانی اش در کمپیم انتخاباتی او توانست با عبور از سه رقیب خود در یک انتخابات دو مرحله ای بعنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شود .
فوتبال برای همه مهم ترین و محوری ترین شعار انتخاباتی عزیزی خادم بود ، او علاوه بر این وعده داد شفافیت را در فوتبال ایران در دستور کار قرار دهد ،تدوین برنامه استراتژیک و بازار یابی مدون با درآمدزایی ۱۰ میلیون یورویی و سپردن کار به اهل فن و راه اندازی تجهیزات VARاز دیگر موضوعاتی بود که او در کوران رقابت انتخاباتی در یک برنامه زنده تلویزیونی وعده داد .
او در اولین گام سکان هدایت تیم ملی را به اسکوچیچی سپرد که حتی طرح نامش برای سرمربیگری ایران برای سرسخت ترین حامیان عزیزی خادم هم خنده آور بود اما این انتخاب به بهترین وجه ممکن در سخت ترین شرایط ممکن توانست ایران را در خاک بحرین با ۴ پیروزی از ۴ بازی مقتدرانه در صدر جدول گروهی قرار دهد که پیش از این تیم ملی در یک شرایط دشوار در رده سوم قرار گرفته و به نوعی ایران یک حذف شده ای بود که سرنوشت صعودش گفته می شد شاید در بهترین حالت به اما و اگرها کشیده شود .
این موفقیت در گام نخست برای عزیزی خادم یک دستاورد بزرگ در مواجهه با تاج و تیم شکست خورده او در فدارسیون قبلی بود ، در مرحله سوم انتخابی نیز به مدد یک قرعه راحت تیم ملی ایران با یک نسل کم نظیر توانست با ارائه بازی های زیبا با پشت سر گذاشتن رقبای عربی و تساوی در تهران برابر کره جنوبی سریعترین صعود تاریخ فوتبال ایران به جام جهانی را در سه بازی مانده به پایان بازی ها جشن بگیرد .
این اما تنها دستاورد قابل اتکایی بود که عزیزی خادم در یک سال ریاستش بر فدراسیون فوتبال ایران بدان دست پیدا کرده بود .
عزیزی خادم خیلی زودتر از آنچه پیش بینی می شد زیر پایش خالی شد ، هیات رئیسه ای که اکثریت آنرا کمپین انتخاباتی او در مجمع انتخاباتی به عنوان همراهان او در ساختمان سئول به پیروزی رسانده بودند خیلی زود علیه اش موضع گرفتند .
در انتخابات دهم اسفند ۱۳۹۹، عزیزی خادم فقط یک نامزد پیشنهادی (شهره موسوی) برای تصدی نایب رییس سوم داشت اما به علت انصراف قنبرزاده از سمت نایب رییس اول و ممنوعیت حضور حیدر بهاروند در انتخابات به عنوان نایب رییس دوم پیشنهادی، در نهایت فدراسیون جدید با ۹ عضو از ۱۱ عضو ممکن تشکیل شد. با توجه به این موضوع و مطابق بند ۴ ماده ۲۶ اساسنامه، رییس فدراسیون باید نامزدهای پیشنهادی خود را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ خاتمه مجمع انتخاباتی، جهت انتخاب به مجمع عمومی یا فوق‌العاده بعدی معرفی می‌کرد.
مطابق بند ۴ ماده ۲۶ اساسنانه رییس فدراسیون باید نامزدهای خود را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ خاتمه مجمع عمومی جهت انتخاب به مجمع عمومی معرفی نماید و متعاقبا هیات رییسه باید یک مجمع عمومی انتخاباتی فوق العاده برگزار کند.
او حمیدرضا مهرعلی که تنها توانسته بود دو رای از مجمع انتخابات بعنوان کاندیدای کارشناس هیات رییسه بگیرد به عنوان سرپرست نایب اول رییس فدراسیون و حیدر بهاروند که صلاحیت او توسط نهادهای ذی‌صلاح و کمیته بررسی صلاحیت انتخابات تایید نشده بود را به عنوان سرپرست نایب رییس دوم و رییس سازمان لیگ انتخاب کرد.
حضور این دو نفر که یکی از دوستان و رفقای قدیمی و دیگری اصلی‌ترین حامی اصلی او در انتخابات بودند را هیات رئیسه برنتابیدند ، گام نخست شکاف بین عزیزی خادم و هیات رئیسه از همین جا شروع شد . او اعتقاد داشت بهاروند برای ریاست فدراسیون صلاحیتش احراز نشده و برای نایب رئیسی منعی ندارد اما هیات رئیسه اعتقاد داشتند که باید نواب رئیس از مجمع رای بگیرند .!
حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا توسط کمیته تعیین وضعیت فدارسیون فوتبال و رای پرحاشیه پرونده بازیکن گابنی گل گهر دو موضوع دیگری بودند که حواشی را در فوتبال ایران به اوج رساند.
سوای این موضوعات ، در بین اتهامات متعددی که از سوی اعضای هیئت‌رئیسه به رئیس فدراسیون فوتبال وارد شد، چندین مورد به اقدامات غلامرضا رفیعی برمی‌گردد؛ مشاور حقوقی که یکی از مردان محوری فدراسیون او بود ، رفیعی با دو اتهام مهم از سوی مخالفان عزیزی‌خادم روبه‌رو شد؛ نخست اینکه خودسرانه و بدون اطلاع اعضای هیئت‌رئیسه با فیفا درباره اساس‌نامه مکاتبه کرده و دوم اینکه پایش در یک فایل صوتی که برنامه «مزدک میرزایی» در شبکه ماهواره ای فارسی زبان ایران اینترنشنال جزئیاتی متن‌محور از آن را منتشر کرده، گیر بود.
فایل صوتی مذکور اشاره به توصیه‌هایی دارد که غلامرضا رفیعی به‌عنوان مشاور حقوقی، به گوش رئیس کمیته انضباطی می‌رساند و ظاهرا از او می‌خواهد که رأی پرونده جنجالی بازی استقلال و گل‌گهر را ۳ بر صفر به سود استقلال اعلام کند و محکم پای این رأی بایستد.
هیات رئیسه اعتقاد داشت فدراسیون به واسطه تایید مدارک بازیکن گابنی و کوتاهش اش در این زمینه ، یکی از مقصران است ، کمیته انظباطی حکمی داده و استیناف باید موشکافانه ابعاد دقیق را بررسی و رای اش مطابق با بررسی همه جانبه باشد اما رفیعی مشاور حقوقی عزیزی خادم به استیناف توصیه کرده است رای انظباطی را تایید کند که خلاف بوده و یک نکته غیر قابل دفاع است که عزیزی خادم و نزدیکانش در این موضوع دست داشته اند .
جنجال غیر اخلاقی فایل صوتی لو رفته حسین کنعانی زادگان مدافع تیم ملی که به “قرار اتوبوسی ” مشهور شد یکی دیگر از حواشی پردامنه ای بود که در دوران ریاست عزیزی خادم رقم خورد ، فدارسیون به جای برخورد با این موضوع ، سعی کرد آنرا ماست مالی کند و نهایتآ نیز کمیته اخلاق فدراسیون کنعانی زادگان را صد میلیون تومان جریمه و از دو بازی ملی محروم کرد !!
علاوه بر این هیات رئیسه ۴۱ تخلف دیگر را در فهرست اتهامی علیه عزیزی خادم ردیف کرده بود ، تخلفات مالی ، تخلف در انتصاب مربیان تیم های ملی بدون اطلاع هیات رئیسه ، عدم معرفی نواب رئیس ، دخالت های مشاور حقوقی در رای کمیته استیناف ، حذف استقلال و پرسپولیس و وارونه نمایی و مکاتبه خودسرانه مشاور حقوقی با فیفا در خصوص اساسنامه و .. از مهم ترین مباحثی بود که مخالفین او برای برکناری اش دسته بندی کرده بودند .
عزیزی خادم قافیه را به مخالفین خود واگذار کرد ، او خیلی زود تسلیم شد و یا به قول خیلی ها در قدرت پشتوانه نداشت همچنان که خیلی از لرها در مناسبات سیاسی و رده های بالایی قدرت بی پشتوانه اند اما یک نکته را نباید فراموش کرد و آن اینکه قبل از اینکه عزل زودهنگام او را به بی پشتوانه ای و دام مخالفین گره بزنیم باید به تصمیمات غلطی بپردازیم که سقوطی زودهنگام را برای شهاب الدین عزیزی خادم در ساختمان خیابان سئول رقم زد و او در حکم میهمان ناخوانده ای بود که قواعدِ بازی را نمی دانست .
عزیزی خادم در دوران یکساله اش در فوتبال فرصت و مجالی نداشت تا فوتبال را برای همگان تبدیل کند، سپردن سکان مدیریت تیم ملی فوتبال ایران به فردی بنام خورشیدی و چشم پوشی از استفاده از چهره های شاخص فوتبال ایران در این جایگاه ، حواشی رمالی بنام علی اسکندری که البته هیچگاه عزیزی خادم ارتباط با او را انکار نکرد و البته اصرارش بر استفاده از نیروهایی که مجمع و هیات رئیسه به آنها میلی نداشت بالاخره کار دست او داد و شد آنچه نباید می شد .
عزیزی خادم هشت مخالف داشت و همه هیات رئیسه در مقابل او تمام قد ایستادند ، دبیرکلش نیز همسو با هیات رئیسه حرکت کرد و در دقیقه نود نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه ای حضور بهاروند و مهرعلی را غیر قانونی اعلام کرد و آنها حتی مجال حضور در جلسه هیات رئیسه در روز عزل موقت رئیس را پیدا نکردند !
او خیلی زودتر از آنچه طراحی شده بود پشتش خالی شد همچنان که پشتی نداشت و البته به چاهی افتاد که خودش حفر کرده بود.

این مطلب در شماره ۱۰۳۹ روزنامه یادگار امروز ۱۲مرداد ۱۴۰۱منتشر شده است

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان