شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » نارضایتی شهروندان ، تلنگری به شهردار و شورای شهر

1478080020_1-5

شهرداری یکی از نهادهای جامعه ی مدنی است، که به عنوان یک سازمان محلی و غیر دولتی به منظور اداره ی امور محلی و ارایه خدمات لازم با هدف مدیریت، سازماندهی، نظارت و توسعه در ابعاد مختلف زندگی شهری، توسعه ی کالبدی، اقتصادی، اجتماعی در محدوده ی شهر و اطراف آن به وجود آمده است.  چنانچه شهرداری در این مسوولیت خطیر موفق گردد، زمینه مساعد زندگی شهرنشینی برای اقشار مختلف جامعه شهری فراهم می شود،  شهروندان می توانند از منابع موجود حداکثر بهره را ببرند. این سازمان ها (شهرداری ها) زمانی در رسیدن به اهداف خود و حفظ تعادل بین نیازها حال و آینده موفق خواهند شد که شهروندان از عملکرد آنها رضایت کامل داشته باشند.  رضایت شهروندان موجب خواهد شد که آنها در انجام امور و مسوولیت ها حضور فعال داشته باشند، و مشارکت شهروندی به عنوان محور اصلی تصمیم گیری مد نظر قرار گیرد، در صورتی که نارضایتی از عملکرد نهادهای شهری و احساس تبیض در ارائه خدمات از سوی شهرداری در مناطق مختلف شهر موجب یاس، ناامیدی و عدم مسوولیت پذیری شهروندان می شود

بنابراین شناخت رضایت مندی شهروندان و اگاهی از خواسته ها و نیازهای عمومی آنان مانع بسیاری از سرمایه گذاری های بی نتیجه و جلوگیری از هدر رفت هزینه های مازاد خواهد شد، از طرفی با شناخت میزان رضایت مندی شهروندان از خدمات عمومی شهرداری امکان جلب مشارکت بهتر و بیشتر آنان در امور توسعه شهری و امکان دستیابی به شهری سالم تر و مرفه تر برای شهروندان وجود دارد، زیرا به یقین اگاهی و شناخت مدیران شهری از کیفیت خدمات عمومی شهری و میزان رضایت مردم از این خدمات از ضروریات برنامه های توسعه در هر جامعه می باشد.

نظرسنجی یکی از ارکان اصلی دموکراسی ها در جوامع امروزی می باشند، نظر سنجی اینترنتی ابزارهایی انعطاف‌پذیر، سازگار و با سرعت بالای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز هستند که می‌توانند متناسب با هر نوع کاربردی و تحقیقی از جمله سنجش رضایت شغلی کارمندان، سطح انگیزش، تحقیقات بازاریابی، تعیین سطح رضایت مندی جامعه و … تنظیم می شوند. در واقع با استفاده از این روش جمع آوری اطلاعات، که با توجه به فراگیر شدن بهره مندی تمامی سطوح جامعه از اینترنت و دولت الکترونیک، می‌توان با هزینه‌ای اندک، اطلاعات جامع و کاملی در سطح وسیع و از همه افراد جامعه در کمترین زمان ممکن بدست آورد. با  این نظرسنجی ها می توان به نظرات مردم که به دلایلی از قبیل عدم امکان دسترسی  به مراجعه حضوری به آنها، زمان بر و هزینه بر بودن روش های پیمایش های سنتی و … مقدور نمی باشد، اگاه گردید. مدیران شهری با شناخت دید گاه های مردم نسبت به عملکرد خود می توانند زمینه مشارکت عمومی شهروندان در امر توسعه شهری را فراهم سازند، و به هدف غایی شهرداری، یعنی ارائه خدمات مطلوب و رفع نیازهای شهروندان، نایل گردند، نتیجه نظر سنجی اینترنتی یک کانال تلگرامی که به وسیله ربات از تاریخ ۷ بهمن ماه لغایت ۸ بهمن ۱۳۹۵ انجام، بیانگر این مطلب است که از میان  ۱۱۷۸ نظردهنده ۱۰۰۰ نفر یعنی حدود ۸۵ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی رای به عدم رضایت مندی از عملکرد شورای شهر و شهردار محترم پلدختر داده اند،  که امید است نتیجه و برآیند  این نظر سنجی تلنگری بر مدیران شهری پلدختر باشد که بدون لحاظ نمودن جهت گیری های سیاسی و حب و بعض شخصی در نتایج تحقیقات و پژوهش ها، در راستای افزایش میزان رضایت مندی شهروندان از عملکرد آنها اقدام نمایند، زیرا در صورتیکه  احساس رضایت شهروندان از محیط شهری و خدماتی که شهرداری ارائه می دهد، افزایش پیدا کند، خود عامل مهمی در جهت ایجاد انگیزه در مردم برای مشارکت در توسعه شهری، بهبود کیفیت محل سکونت خویش است.

مهدی مهدی نسب، کارشناس ارشد برنامه ریزی محیطی/ بلوطستان

  1. جودکی

    از مولفه های انجام یک پژوهش علمی انتخاب روشمند “حجم نمونه” مورد مطالعه از کل “جامعه آماری” است. مراکز نظر سنجی معتبر دنیا نظیر “آی پز” و “گالوپ” علاوه بر اعلام روش خود در زمینه افکار سنجی، در انتخاب حجم نمونه نیز نهایت وسواس را به خرج می دهند. برای مثال موسسه گالوپ (احتمالا معتبرترین موسسه افکار سنجی دنیا) برای پیش بینی نتایج انتخابات، معمولا از روش تماس تلفنی و به کمک کامپیوتر CATI – Computer Assisted Telephone Interview افکار سنجی انجام می دهد. این مرکز برای سنجش افکار ۱۸۷ میلیون جمعیت بالغ ایالات متحده فقط ۱۰۰۰ نفر را انتخاب می کند و خطای آن همواره زیر ۳ درصد است… به نظر بنده تنها اشکال وارده به اینگونه نظرسنجی های تلگرامی که امروزه بسیار مرسوم است این است که افراد شرکت کننده در نظرسنجی ممکن است نماینده واقعی “جامعه آماری” مورد مطالعه نباشند. در نظر سنجی، پژوهشگر می بایستی حجم نمونه را انتخاب کند نه بلعکس. اما با همه این تفاسیر انجام این نظر سنجی و نظرسنجیهای مشابه که در فضای مجازی (اعم ازوبلاگ، وبسایت، تلگرام و..) صورت می گیرد ارزشمند است. این گام نخست است برای گامهای بلندتر و تاثیر گذارتر. بنده از جناب آقای خدایی گرامی، جوان خوش ذوق و اهل اقلم بسیار سپاسگزارم. مخلص کلام اینکه میتوان اینگونه نطر سنجی ها را ادامه داد و اینگونه مدعی شد که نتایج این نظر سنجی نمایانگر معدل نظرات مخاطبین فلان کانال یا گروه تلگرامی است در باره فلان موضوع. درپایان متعجبم از مدیرانی که در مقابل نظر و خواست مردم سر تعظیم فرود نمی آورند.

  2. مهدی"واشیان"

    با سلام هر اقدام و طرحی رو باید باتوجه به امکانات وشرایط امکان طراحی واجرای آن در منطقه یا شهر مربوطه سنجید و طرح موضوع ومقایسه کرد والبته نظرسنجی هم از این قاعده مستثناء نیست اینی که یک نظرسنجی تلگرامی رو با علم به امکانات وشرایط ایران وشهرستان و حتی علم به پاکی و در معرض همه اقشار با سلایق سیاسی مختلف بودن آن با نظرسنجی های آمریکا مقایسه کنیم دور از انصاف وفقط میتونه جهت سرکوب طراح بدلایل شخصی ورسانه ای باشه مانند جوابیه مسئول مربوطه که بجای پاسخگویی مستدل و سعی در کسب رضایت مندی شروع به جوسازی بچگانه کی برد وکی باخت و حتی تهدید به شکایت میکنه
    شر انصاف اینه که از اینگونه حرکت های ارزشمند و مردمی حمایت کنیم

  3. مهدی"واشیان"

    شرط انصاف

  4. جودکی

    سلام بر مهدی”واشیان”
    بنده نظرم را راجع به نظرسنجی های الکترونیکی به طور اعم عرض کردم و اگر دقت کرده اید در پایان عرض کردم:
    “با همه این تفاسیر انجام این نظر سنجی و نظرسنجیهای مشابه که در فضای مجازی (اعم ازوبلاگ، وبسایت، تلگرام و..) صورت می گیرد ارزشمند است. این گام نخست است برای گامهای بلندتر و تاثیر گذارتر.”
    محض اطلاع شما ؛ بنده حتی اسم شهردار فعلی پلدختر را نمی دانم. (فقط می دانم معترض بوده اند به نظر سنجی) جناب آقای خدایی عزیز را هم از نزدیک ندیده ام اما با کارهای ارزشمند رسانه ای شان آشنا هستم و نو آوری و پشتکارشان را می ستایم و برایشان آرزوی توفیق دارم. بیائیم عادت کنیم به نقد و تحمل همدیگر و از ذهن خوانی (خصوصا در عرصه های علمی ) پرهیز کنیم. از جناب مهندس مهدی نسب هم به خاطر تحلیل زیبایشان-که از زاویه دیگری بود- سپاسگزارم.
    مانا باشید.

  5. کی قباد

    با سپاس از جناب دکتر علی جودکی به جهت ارائه نظرات دقیق و علمی، که اگر مسئولین محترم از نظرات کارشناسی ایشان استفاده و به آنها جامه عمل بپوشانند، شاهد بهبود اوضاع شهرستان پلدختر خواهیم شد.

    • جودکی

      سلام کی قباد (جناب دکتر قبادی)
      شهرستان پلدختر خوشبختانه سرشار از استعداد است. شور جوانان مطالبه گر و اهل قلم این دیار و البته ظرفیت پیش آمده در فضای مجازی باعث شده همتباران در هر نقطه ای نسبت به مسائل زادبومشان بیشتر حساسیت نشان دهند. بنده هم در حد توان و امکان در کنار این عزیزان خواهم بود. از لحاظ سیاسی-اجتماعی نسل جوان برای برون رفت از وضع موجود چاره ای جز عبور از نسل پیشین خود و عدم تکیه بر غیر نخواهند داشت. (ضمن اینکه احترام بزرگان و اغیار حفظ شود) امیدوارم این جوانان تحصیلکرده علاوه بر مطالبه گری در فضای مجازی و رسانه ای نسبت به تدوین “استراتژی توسعه پایدار پلدختر” در قالب یک برنامه واقع گراینه ( Realistic program) آن هم به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اقدام کنند. پس از تدوین چنین برنامه ای نوبت به چرا، چگونه، چه وقت و چه کسی (که خیلی مهم است) خواهد رسید. در چنین شرایطی کلید واژه “نفوذ” اعتبار خود را از دست خواهد داد. در چنین فضایی هر کسی جسارت پا گذاشتن به میدان تصمیم سازی و تصمیم گیری را نخواهد داشت… مانا باشید

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان