شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » نخاله‌های ساختمانی باران رحمت را بلای جان کوهدشتی‌ها کرد

چند روز پیش از حادثه، سازمان هواشناسی پیش بینی بارش شدید باران و احتمال وقوع سیلاب را کرده و هشدارهای لازم را به دستگاه‌های متولی داده بود، مطابق با پیش بینی‌ها باران آمد و تند هم آمد، کمی نگذشت که سیلاب جاری شد، جاده‌ها را قطع کرد و برخی از روستاها را بی آب و برق نمود. سیل به جان انارستان‌ها هم افتاد و دام‌ها را نیز تلف نمود، شایعه شده بود که سد هاله شکسته شده و دلیل وقوع سیلاب را نتیجه‌ی آن ‌می‌دانستند، این حرف البته شایعه بود و واقعیت نداشت.
هرچند رخداد چینین مسائلی طبیعی است و ممکن است در هر جا رخ دهد و خسارات و تلفات به بار آورد اما هجوم بی رحمانه‌ی سیل به خانه‌های کوهدشتی‌ها و گرفتن جان سه نفر از عزیزترین شهروندانش و «آو ده لیز» کردن هزاران خانوار دیگر نتیجه‌ی بی‌تدبیری و سهل‌انگاری متولیان امر بود؛ بی‌انصافی‌است که باران این مظهر رحمت و سرزندگی را بلا و زحمت بدانیم بهتر آن بود که رسانه‌ها بجای اینکه نوشتند «سیلاب در کوهدشت سه نفر را کشت» می‌نوشتند «نخاله‌های ساختمانی در کوهدشت جان سه نفر را گرفت» زیرا آنچه سبب شد سیل به یک باره سر از خانه‌های اهالی خیابان ساحلی رودخانه شهر دربیاورد، نخاله‌های ساختمانی بود که پیشتر بر سر نهر داخل شهر ریخته شده بود.اهالی «آو ده لیز» در روز حادثه می‌گفتند: بارها از شهرداری درخواست کردیم که نخاله‌ها را از سر کانال بردارد تا شاهد چنین رخداد تلخ و جان فرسایی نباشیم اما کسی به خواست ما توجه نکرد.
شهری که هر دم شهرداری به خود می‌بیند و مهمترین هنر اعضای شورایش این است که هر هفته شهرداری دیگر بر کرسی ریاست بنشاند چگونه باید کسی خود را پاسخ‌گو بداند او تا بخواهد بیندیشد که چه کند، چه نکند؛ دورش تمام شده و باید آماده‌ی خداحافظی و تودیع باشد. بی شک همانگونه که آقای نوبخت معاون رئیس‌جمهور به درستی اشاره کردعامل اصلی سیلاب کوهدشت و سرریز شدن آب به داخل خانه‌ها، لای روبی نکردن نهر و وجود نخاله‌های ساختمانی بود که دهانه‌ی ورودی نهر را پر کرده و باعث شدند تا آب به پشت دیوار کانال بیاید و از خانه‌ها سر درآورد.
اگر تدبیر بود با کم‌ترین هزینه این کار صورت می گرفت و یک بیل مکانیکی یا لودر کافی بود تا در دو سه روز فعالیت آن را رفت و روب نماید و برای دو سوی آن بالهای هدایت آب درست کند. اگر این کار ساده -که اندکی مسئولیت‌پذیری و دلسوزی و تدبیر نیاز داشت- انجام می‌گرفت اکنون شاهد عزادار شدن یک شهر بخاطر از دست دادن یکی از خانوارهایش نبودیم و خسارات چندصد میلیاردی نمی‌دیدیم.
استاندار محترم که خود از نزدیک نظاره گر بی‌خانمانی و «آو ده لیز شدن» شهروندان کوهدشتی بود، باید در این باره اغماض نکند و مقصرین حادثه را شناسایی نماید و با آن‌ها برخورد صورت گیرد، تا درس عبرتی باشد برای سایرین و آن‌ها دیگر با کم‌کاری و ندانم‌کاری، جان و جامال مردم را بازیچه قرار ندهند.
هم‌اکنون کوهدشت به وضعیت عادی درآمده و تنها تعدادی از روستاها به ویژه راه‌های طرهان و کونانی قطع است. آن‌گونه که در خبرها می آید، مسئولان استانی فعالند و در حال خدمات رسانی هستند، بناست افرادی از سوی جمعیت هلال احمر و نیز آقای نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کوهدشت سفر کنند و بازدیدهایی از وضع موجود داشته باشند. در مجموع مسئولان در حال تلاش هستند ولی حجم خسارات و آسیب‌ها بسیار زیاد است و نیاز به کمک فراوان دارد. براساس برآوردهای اولیه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف شهرستان کوهدشت خسارت وارد شده که این خسارت به تفکیک در حوزه دام ۲۰ میلیارد تومان، باغبانی و زراعت ۱۷ میلیارد تومان، حوزه فنی و زیربنایی ۱۱ میلیارد، حوزه عشایری ۳ میلیارد و در حوزه‌ی طرح‌های آب‌خیزداری مبلغ ۲ میلیارد تومان است .
IMG_2215
همه می‌دانیم مردم منطقه ضعیف هستند و نیاز به کمک ویژه دارند. ملکشاهی نماینده‌ی شهرستان، خواستار توجه ویژه دولت در جهت جبران خسارت به مردم شده است. بناست نوبخت روز یک‌شنبه گزارش خسارات و حادثه سیل را در هیات دولت مطرح کند. به گفته فرماندار کوهدشت مستندات مربوط جمع آوری و جهت اقدامات قانونی به مراجع ذی ربط ارسال گردیده است .
محمدی بسیج منابع و امکانات شهرستان در ساعات اولیه وقوع سیل، انعکاس سریع موضوع به مراجع استانی و کشوری، برگزاری ۳ جلسه ستاد بحران استان با حضور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، برآورد اولیه خسارت وارده، کمک به سیل‌زدگان و … را از مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته در این راستا ذکر نمود .
گفتنی است در شهرستان کوهدشت افزون بر ۳ نفری که بر اثر سیل فوت کردند، یک نفر دیگر نیز بر اثر رعدوبرق در روستای چم کبودآزادبخت و برخورد آن با موادنفتی موجود در چاه دچار ۸۰ درصد سوختگی گردیده که حال وی وخیم گزارش شده است.
در پی وقوع سیلاب اخیر ارتباط این شهر با ۶۵ روستای خود قطع شد و بر اثر ریزش کوه و شکستن برخی پل‌ها ارتباط با ۶۵ روستا قطع گردید و تعداد ۵۸ روستا هم با قطعی آب و برق مواجه شدند.
جهت رسیدگی به وضعیت بحرانی پیش آمده جلسه ستاد مدیریت بحران استان لرستان با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهور در فرمانداری کوهدشت و با حضور استاندار لرستان و مدیران دستگاه های اجرایی استان تشکیل شد
استاندار لرستان در آغاز این جلسه به ارائه گزارشی از وقوع سیلاب و اقدامات صورت گرفته پرداخت و از پیگیری‌های ویژه رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و سایر مدیران ارشد برای رسیدگی به سیل زدگان استان لرستان تقدیر به عمل آورد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز در جلسه ستاد بحران لرستان گفت: با تمام وجود در کنار مردم آسیب دیده لرستان هستیم.
محمد باقر نوبخت با تاکید بر اینکه در اثرآب گرفتگی بخشی از کسب و کار و اموال مردم به شدت آسیب دیده است گفت: باید به سرعت این شرایط به حالت عادی برگردد. وی باانتقاد از ضعف زیرساخت های عمرانی لرستان گفت: این چه زیرساختی است که با یک سیل و بارندگی اینگونه مردم به زحمت می افتند؟!
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تاکید بر لزوم ارزیابی کارشناسی طرح های زیرساختی گفت: برغم اینکه دولت با مشکلات مالی مواجه است اما تمام تلاش ما این است که بخشی از خسارات مردم را از محل اعتبارات مدیریت بحران پرداخت کنیم.
نوبخت به بیان اینکه صد درصد اعتبارات لرستان را امسال پرداخت می کنیم اظهار داشت: به همه دستگاه ها ماموریت می‌دهم خسارت های وارد شده به زیرساخت های عمرانی لرستان را برآورد کنند تا در بودجه امسال و سال آینده تامین کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: گزارش خسارت سیل به لرستان را به رئیس جمهور و هیات دولت ارائه خواهیم کرد و همچنین تنخواهی را در اختیار استاندار لرستان قرار خواهیم داد که بخشی به صورت بلا عوض وبخشی به صورت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. وی گفت: در کنار این؛ تلاش می کنیم پس از برآورد خسارت های وارد شده به زیرساخت های لرستان، برای تامین اعتبار و بهسازی آنها اقدام کنیم.
نوبخت همچنین بر حل مشکل آب، برق و راه روستاهای آسیب دیده استان در اسرع وقت تاکید کرد و گفت:خرسند نیستم که به نمایندگی از رئیس‌جمهوری در حال انجام ماموریتی هستم که شاهد آلام مردم باشم، خیلی خوب بود در افتتاح پروژه‌ها به استان سفرمی کردم و مردم را شادمان می دیدم.
وی گفت: خسارت جانی که برای ۳ نفر از شهروندان پیش آمده و مشکلاتی که برای کسبه در بازار و مردم در خانه هایشان ایجاد شده است موجب تالم است.
نوبخت گفت: باید به فوریت آب گرفتگی معابر با همکاری بخش خصوصی رفع شود و به بنیاد مسکن ابلاغ شده است که به فوریت به خسارت‌های وارد شده به واحد های مسکونی و تجاری رسیدگی شود.
وی گفت در نخستین جلسه آتی هیات دولت که یکشنبه برگزار می شود برآورد خسارت های وارد شده به لرستان را ارائه خواهم داد تا نسبت به اختصاص تنخواه رسیدگی شود.
الهیار ملکشاهی به مردم وخانواده حادثه دیدگان سیل تسلیت گفت
الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت ورومشگان در مجلس شورای اسلامی حادثه سیل کوهدشت را تسلیت گفتند متن پیام وی بدین شرح است.
انالله و انا الیه راجعون
اتفاقات و حوادث تلخ دنیا نشان روشنی از ضعف و ناتوانی انسان خاکی است ،که قلوب را به شدت مجروح و دردمند می کند و صبر جمیل به همراه عنایت و لطف خداوند متعال مرحم آن دلهای سوخته خواهد بود.
حادثه دلخراش و حزین سیل اخیر در کوهدشت وبخش های تابعه، که توام با فوت ۳نفر از همشهریان عزیزمان گردید ، باعث تأثر و تألم همشهریان و اینجانب گردید ،این واقعه تأسف بار را به مردم عزیز و گرانقدر به ویژه خانوداه های مصیبت دیده تسلیت عرض نموده و از درگاه احدیت برای جان باختگان علو درجات مسئلت دارم.
اینجانب ضمن تاکیدبر ضرورت خدمت رسانی وپیگیری جدی به حادثه دیدگان ازطرف مدیران اجرائی استان وشهرستان ومدیریت ستاد بحران استان،از اقدام استاندار محترم وفرماندار شهرستان ،که در اولین ساعات جهت کنترل ونظارت بر موضوع در منطقه حاضر شدند تشکر وقدردانی می نمایم.
محمد بساطی
besati (61)
این مطلب در شماره ۲۴۰ هفته نامه شهاب آسمانی چاپ شده است.

  1. مراد

    با سلام ..درود بر خبر نگار صادق بلوطستان که اصل قضیه را که همه مردم هم در جریانند منتشر کرد…تشکر میکنیم

  2. مهدی

    ممنون از بلوتستان..ولی ریاست محترم مرکز بهداشت با نیروهابش در مکان حضور داشتند فکر کنم از قلم افتادن

  3. حسین

    ممنون از زحمات بلوتستان که وقت خود را برای احراز واقعیت میزارن

  4. صادق

    با تشکر خدا قوت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان