شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » نقش آماردر برنامه ریزیهای اقتصادی…

Image result for ‫امارگیری‬‎

آمار دربیشتر جاها مترادف هست با برنامه ریزی و این اهمیت آمار را نشان می دهد که برای هرنوع برنامه ریزی نیازمند آمار و اطلاعات در رابطه با آن موضوع هستیم.. شناخت دقیق از آمار و ارقام در برنامه ریزیهای اقتصادی ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ در واقع شالوده اصلی تمام برنامه ریزیها اقتصادی آمار و اطلاعاتی است که در نتیجه سرشماریها به دست می آید. از آنجا که کشورهای در حال توسعه با یک رشد لجام گسیخته جمعیتی مواجه هستند یکی از دلایل اساسی شکست برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی در این گروه از کشورها فاصله آمارهابا واقعیت هاست.

معضل اساسی جوامع این کشورها عدم درک درست همگانی از آمار وسرشماری است که بیشتر به دلیل رابطه یک سویه دولت-ملتهاست و به نوعی بی اعتمادی مردم نسبت به حاکمان هست… این واقعیت غیر قابل انکار هست که بخش بسیار زیادی از مردم به جایگاه و اهمیت آماردر توسعه کشور اطلاعی ندارند و این ذهنیت در آنها شکل گرفته که دولت برای اخذ عوارض. مالیات و اگاهی از داشته ها و اموال افراد دست به سرشماری میزند واین امر کمک می کند که مردم اطلاعات نادرستی به مامورین سرشماری بدهند.

متاسقانه با اینکه چندین دوره ازسرشماریهای نفوس و مسکن میگذرد دولت مردان و متولیان امر نتوانسته اند جایگاه و اهمیت اطلاعات درست را به مردم آموزش دهند و می بینیم که مسئول آمار کل کشور به مصاحبه ای چند دقیقه ای با رسانه ملی اکتفا می کند و صدا وسیما و رسانه ها نیز رسالت خود رادر این امر بسیار مهم که برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی کشور را در یک افق ده ساله تحت شعاع قرار میدهد بسادگی می گذرند و ندیدیم که کارشناسان برنامه ای توجیهی داشته باشند برای عموم مردم… بی شک توسعه آقتصادی کشورهای درحال توسعه که آمادگی جهش آقتصادی را دارند بدون آمار و اطلاعات درست امری بیهوده و شکست خورده خواهد بود چرا که برنامه های توسعه اقتصادی بدون شناخت از گروههای هدف فرجام ناخوشایندی خواهند داشت و جز اتلاف انرژی و هدر رفت سرمایه چیزی عاید کشور نخواهد شد.

آنچه که مردم باید در نظر داشته باشند این است که به آیتم های مندرج در پاسخ نامه بطور شفاف و دقیق پاسخ دهند تا در آینده شاهد اجرای برنامه های توسعه ای مبتنی برشناخت جامعه باشیم و مامورین آمار نیز باید از آمار برداری بعنوان امانتی مقدس و حق الناس نگاه کنند چرا که فردای آیندگان در گروه همین اطلاعات خواهد بود.

رحمان شهسواری کارشناس ارشد جغرافیای انسانی/بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان