گفتند … گفته است برخی از ما اخوندها گاه گاهی سوار ضد گلوله می شویم ولی طلبه های کوچه و بازار فحشش را می خورند! اکنون هم هرچند به برکت امنیت فراگیر، از ماشینهای ضد گلوله خبری نیست، ماهواره و فضای مجازی ، ایران با این فراخی را ، به خانواده ای بزرگ تبدیل کرده است از اینرو چون جناب علم الهدی امام جمعه ی مشهد خطبه ای می خواند و مخالفت صریح خود را با برگزاری کنسرت ها (به خاطر حاشیه های آن) اعلام می کند بیش از هر قشری طلبه ها ، باید مفسر سخنان او و جوابگوی انتقادهای کوچه و بازار باشند.
بعد از این سخنرانی سایت های کشوری با هر سلیقه ای از کنسرت و ابتذال آن و یا از کنسرت و مظلومیت آن سخن گفتند.برخی چنان نوشتند که گویا آن امام جمعه با هر موسیقی مخالف است و هر موسیقیی را لهو و لعب می داند و حال آن که جناب علم الهدی با اصل کنسرت و موسیقی اسلامی مشکلی ندارد . زیرا او در خطبه دوم نماز عید فطر در مورخ ۱۶ تیر امسال فرموده اند :
«کنسرت حاشیهای دارد که آن حاشیه ابتذال آفرین و ابتذال گستر است؛ اینکه عدهای فریاد میکشند، کف و سوت میزنند و اظهار هیجان میکنند، این هیجانهای گناه آلود شکلی از گناه و غضب خداست که در زندگی اجتماعی ما بروز کرده است.»
او در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی فرموده اند:« بحث ما، موضوع موسیقی و کنسرت نیست بلکه بحث حواشی به وجود آمده در کنسرت است.» آن امام جمعه در سال ۹۴ نیز در (دیدار با مسئولان سازمان بسیج هنرمندان) فرموده اند:
« بسیاری بنده را به عنوان فردی مخالف صد در صد موسیقی می دانند در حالی که مبانی فقهی بنده نسبت به بسیاری از مراجع بازتر است و هیچ شخصی به مبانی فقهی که بنده عرض می کنم دقت و توجه نمی کند» وی حتی گام را جلوتر نهاده و با تاکید بر اینکه در موسیقی باید مولد باشیم نه مقلد، و نیز با بیان اینکه عده ای موسیقی ایرانی را درست و موسیقی خارجی را باطل می دانند، ادامه داد این مسئله صحیح نیست چرا که در برخی موارد موسیقی خارجی از بسیاری از موسیقی های داخلی مان بهتر است»
به هر حال بعد از این که فرمود برای کنسرتی شدن از مشهد خارج شوید ، در سایتها ، تلگرامها ، مغازه ها و …از کنسرت و آن امام جمعه سخن گفتند و می گویند. این سخنرانی باعث شد تدبیر دولت تدبیر و امید هم متفاوت اعلام شود ! زیرا وزیر ارشاد اعلام کرد به احترام امام جمعه مشهد کوتاه می آیم . اما چون رئیس جمهور از موضع وزیر خبردار شد با شفافیتی کامل وزیر ارشاد کابینه خود را در ملأ عام مورد انتقاد قرار دادند و گفتند :
« یک جا میخواهد کنسرتی برگزار شود مجلس قانون گذاری شکل میگیرد در حالی که ما مجلس شورای اسلامی داریم و هرکسی که صبح بیدار میشود و یک تریبون پیدا میکند نمیتواند قانون گذاری کند، و وزیر نباید تبعیت کند چرا که وزیر باید تابع قانون باشد. هیچ وزیری در برابر هیچ فشاری نباید کوتاه بیاید و عقب نشینی کند.»
بعد از سخنان رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت: «عامل اصلی لغو کنسرتها در مشهد مقدس، امامجمعه این شهر است که اجازه نمیدهد حتی کنسرتهای سنتی و محلی نیز برگزار شود».اکنون هم خبردار شدیم ۳۲ نماینده مجلس در تذکری کتبی خواستار توضیح علت عقبنشینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص مستثنی کردن شهر مشهد از فعالیتهای فرهنگی شدند.»
از سویی طرفداران عدم برگزاری کنسرت نیز تجمع کردند و بیانیه دادند . در این بیانیه آمده است: «درعین ناباوری در ایام ولادت تا زیارت مخصوص امام رضا شنیدیم که نایبرئیس دوم مجلس شورای اسلامی، منکر وجود حریم برای امام رضا شده است. ازاینرو ما راهپیمایان ضمن انزجار از این مواضع، خواستار اخراج علی مطهری از مجلس شورای اسلامی میباشیم».
جناب شریعتمداری نیز نوشتند : «آقای رئیسجمهور، نگاهی به اطراف بیندازید! برگزار نشدن کمتر از یک درصد کنسرتهادر مقایسه با مشکلات فراوان مردم چه جایگاهی دارد که به دغدغه اصلی جنابعالی تبدیل شده است؟! بیش از ۸ میلیون نفر از مردم گرفتار بیکاری و در نتیجه سختی معیشت اند؛آیا رسیدگی به شرایط دشوار آنان باید دغدغه شما باشد یا خواسته یک مشت مرفه بیدرد که از برگزار نشدن فلان کنسرت عصبانی شده اند؟! آن ۸ میلیون بیکار نگران تأمین معیشت خود هستند و جماعت مرفهان بیدرد نگران سپری کردن اوقات بیکاری خویش! هر دو بیکارند، اما، این کجا و آن کجا؟!»
علاوه بر این هر چند امامان جمعه ای دیگر مشهدی وار از ممنوعیت برگزاری کنسرت در شهرشان گفتند اما جناب سراج امام جمعه ایلام هم از سخنان امام جمعه ی مشهد انتقاد کرد و تاکید کرد : این مساله راهحل دارد، چرا باید موضوعات را پیچاند، اگر موسیقی حرام است چرا مراجع عظام و دولت و قانون وارد عمل نمیشود؟ اگر حلال است بگویید، چرا انگار در یک شهر حلال و در شهر دیگر حرام است؟
او گفت: اگر برخی بزرگان میگویند به خاطر حرمت امام رضا(ع) در مشهد امکان اجرا وجود ندارد، جواب این است که شما باید مردم را جوری بار میآوردید که حریمها را نگه دارند؟ نمیشود گفت اینجا ممنوع است، مملکت قانون دارد. این وسط گناه مردم چیست؟ باید برای شادی مردم فکری کرد؟ آیا کنسرت را ممنوع کنیم تا مردم از ماهوارهها استفاده کنند؟
علاوه بر این شش هزار نفر از اهالی موسیقی نیز به رئیس جمهور نامه نوشتند و اعتراض خود را نسبت به جلوگیری از برگزاری کنسرت ها اعلام کردند. ای کنسرت چه قدر طرفدار داری ؟! کاش کشاورزان هم مثل تو شش هزار طرفدار داشتند تا به رئیس جمهور تذکری بدهند که چرا چند ماه است محصولات کشاورزی را خریده ای و یه سیلوها برده ای اما پولشان را نمی دهید؟!
اکنون هم بحث برگزاری و یا تعطیلی کنسرت ها گرم است و در میان مردم ( کوچه و بازار ) و جریانات بازتاب های خاص خودش را دارد . جوانی می گفت حاج آقا ! چرا اجازه نمی دهید موسیقی گوش کنیم ؟! آیا خبر دارید از نظر علمی ثابت شده است که چون برای گاو موسیقی می گذارند شیر بیشتری تحویل می دهد . آیا از منظر شماها فقط گاو دل دارد؟!
آن یکی می گفت امام جمعه باید مظهر مهر و محبت باشد و از قانون و عمل به قانون حمایت کند چرا برخی از شماها بر خلاف قانون کنسرتها را تعطیل می کنید و مردم را به کوچ اجباری تهدید می کنید؟! دیگری گفت حاج آقا ! کسی سگی داشت وقتی می خواست گوشتی یا نانی و…به او بدهد با ادبیاتی تشریفاتی سگش را به خوردن دعوت می کرد!
شخصی گفت با این ادبیات فاخر سگت را صدا می زنی ؟! آن شخص گفت می خواهم زبانم به کلمات و الفاظ و ادبیات غیر فاخر عادت نکند. با این وصف چرا برخی از شماها با این همه تندی سخن می گویید و مردم مشهد را به کوچ اجباری تهدید می کنید؟!
این همه حاشیه و جنجال در حالی اتفاق افتاد، که نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ، در جلسه شورای اداری فرمودند: «برخی از افراد، سخنان مرا در کسوت طلبگی تفسیر نمی کنند و از آدم یک چهره سیاسی می سازند و از آب خوردن هم تحلیل سیاسی بیان می کنند که نتیجه اش جنجال هایی است که در کشور به راه می افتد که در جریان آن هستید.
او خاطرنشان کرد: از سخنان من رنجیدهخاطر نشوید، این موضوع درست نیست که بر روی برخی مسائل تحلیل سیاسی گذاشته شود بلکه ما باید وظیفه خود را انجام دهیم و امیدواریم شرمنده امام زمان و رهبر انقلاب نباشیم.»
حرف آخر: آیا دولتمردان نمی توانستند برای دغدغه های دینی آن امام جمعه محترم تدبیری بیندیشند؟ وقتی در جامعه ای هستیم که گاهی از کاهی کوهی و جنجالی ساخته می شود ! آیا نباید بیش از این در چینش مطالب ، قالب و طرح گفتارمان دقت و تامل کنیم؟
اگرمی خواهیدتمام موسیقی هابلااشکال!باشدبایدتمام خرافات راکه زاییده جهلندبدوربریزید، ریشه فقرمردم ،وبیکاری جوانان کیست وچیست!
مدیر محترم سایت، چرا خرافات راثبت می کنیدولی ضد خرافات نه !?
جناب حمزه قبادی،
بی عشق نتوان زیست،در این محنت سرا،
افراط و تفریط لذت،زنکی را از بین میبرد،وانسان راهدف
دور می کند،بار دیگر بیادت بیار،تشنگی ماه ضیافت،حضرت
عشق را،وربنایی از زبان استاد شجریان،
به نام آنکه ایزد نامی از اوست.
با سلام خدمت روحانی خوش فکر،وهم دیارحاج آقای وفایی،
در فرهنگ ایران اسلامی ما،زبانزد وضرب المثلی هست،به
آین مضمون(قربان برم خدارا،یک بام و دو هوا را),
قلم وکلام شما به زیبایی و به روش خطابه های خبری،تمام ریز
ودرشت ماجرا را بیان کرد،بدون اینکه معلوم شود،ازنظر شمای
مؤلف،آیا مخالفین اجرای کنسرت،درمشهد مقدس ،مظلوم این
گفتمانند،یا موافقان اجرای آن،که نسل اندرنسل،قرنهاست گوش دل وجان به نقاره خانه حضرت سپرده اند.
فقط در جملات آخر از سر دلسوزی به نصیحت متولیان دولتی
این ماجرا پرداخته اید،وفرموده آید ؛قبل از اینکه بحث کنسرت در مشهد در رسانه ها جنجالی شود،راهای بهتری
برای تفاهم وجود،داشت،سمعاَ وطاعهُ،
اما جناب وفایی بجای مسألهٌ ،مسائلٌ؛
الف، آیا اگرحضرت آیه الله علم الهدیٰ پیش از اینکه در نماز
جمعه که تریبونی جهانی است،در مجلسی مانند جلسات غیر
علنی مجلس دغدغه شرعی خود رابه گوش متولیان امر،می
رساندن بهتر نبود؟
ب؛آیا در دولت های قبلی ،کنسرتها درمشهدالرضا،ع،اجرا
می شده یانه ،وفقط این دولت است،که حریم حرم را شکسته
،آیا در صورت سابقه دار بودن ،کنسرت،در دولتهای قبلی،
اعتراضات دراین سطح هم ،مسبوق به سابقه است،؟
وقص علیهذا..….
و در پایان از شما روحانی سید همولایتی تقاضا دارم ،
که بفرمایید جاروجنجال بوجود آمده پیرامون بذل و بخشش
یکی از سازمان های نیمه دولتی درتهران به هر نامی که آنجا
م گرفته ،ازلحاظ پرداختن به آن،در حداجرای یک کنسرت در
مشهد،ارزش شرعی داردیاخیر، پس چرا ناصحان ،به کلی
مسأله را،ندیده گرفته اند،تا شائبه ………. را
از اذهان بزدایند،
آجرک اللهُ و کل مصلحین بالامورالمسلمین.
خخخخخ
حاکم مشده
جناب آقای آشنا،بحث خردودانش و عدالت است وپرهیزازخرافه گرایی!