شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » نیازمند حمایت هستیم / زندگی با هنر آمیخته است

111
 
 
 
 

مردم استان لرستان از دیر باز با هنر رابطه ناگسستنی داشته و این پیوستگی در زندگی روزمره آنها جاری بوده ودر طول زمان همچنان استوار مانده است. بسیاری از کارهائی که در زندگی روزمره مردم لرستان جاری بوده با هنر پیوند عمیق دارد تا آنجا که هنر به پدیده ایی فراگیر در نزد مردمان این دیار مبدل و وجود ابنیه های تاریخی و آثار باستانی و صنایع دستی و صدها اثر ثبت شده میراث فرهنگی نشان دهنده جایگاه با اهمیت هنر در دوران های تاریخی تا به امروز در استان لرستان بوده است. پیوند مردم لرستان با هنر تا آنجا پیش رفته که که نزد لرستانی ها زندگی و هنر از هم جدا نبوده و در منطقه لرستان به طور نسبی و به فراخور حال در هر فردی هنری نهفته است و یا در هر هنری کوششی خلاقانه از سوی مردم لرستان بکار رفته است.
خانم محمودی از جمله هنرمندان لرستانی است که در زمینه نقاشی فعالیت دارد .وی بیش از هشت سال است که به صورت جدی در این عرصه مشغول به فعالیت بوده به همین دلیل همشهری با وی گفت و گویی ترتیب داده که از نظرتان می گذرد.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و بگویید در چه حوزه هنری فعالیت دارید؟

بنام خداوندگار بی همتا،شراره محمودی هستم متولد ۲۳دیماه ۱۳۶۵در استان لرستان و فارغ التحصیل رشته کامپیوتر از داشنگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و در زمینه هنر نقاشی فعالیت می کنم و فعالیتهای خودم را در زمینه نقاشی به صورت رسمی از سال ۱۳۸۵آغاز کرده ام و صاحب چندین اثر در زمینه طبیعت و نقاشی تصویری هستم.

بعنوان یک هنرمند چه تعریفی از هنر نقاشی دارید ؟

هنر نقاشی یک کار چند وجهی است یعنی هم می شود ذاتا هنر مند نقاش باشی و هم می توانی با اکتساب و آموزش و خلاقیت به هنر نقاشی رسید اما وقتی واژه نقاشی یا نقاشی کردن به میان می آید طبیعتاً پدیده ای در نظر ما مجسم می شود که از ترکیب رنگها به وجود آمده و به دست انسان ساخته شده است،.بعضی ها تصور می کنند که نقاشی یعنی تقلید طبیعت و انتظارشان از یک نقاش این است که هر آنچه می بیند به روی بوم منتقل سازد. این انتظار غلط راه را به روی خلاقیت هنری و گسترش اندیشه بسته و او را در چارچوب تقلید و دوباره سازی و و اقعیات محدود می سازد به نظر من نقاشی یعنی به وجود آوردن پدیده ای که وجود خارجی ندارد و هنرمند با ابزارهایی که در اختیار دارد آن پدیده را از نیستی به هستی در می آورد و اساسا معتقد به این هستم که هنر یعنی خلاقیت و خلاقیت هم با ذهن و ماورا ارتباط دارد و زندگی با هنر آمیخته است.

2

شما چگونه به حرفه نقاشی راه پیدا کردید ؟

من ابتدا در همان سنین کودکی و اوایل تحصیلات ابتدایی در زمینه نقاشی استعداد داشته و همیشه معلمان از این استعداد بالقوه در من یاد می کردند نقاشی خانه یا درخت و یا ابر و کوه و..آرام آرام این نکته را به عنوان یک استعداد و پتانسیل در خودم واقعا دیدم که شکل گرفته و می توانم به شکل بهتری ادامه داده و حتی به شیوه نیمه آماتور به یک نقاش تبدیل شوم رفته رفته این کار را ادامه دادم تا اینکه در مقطع دبیرستان تصمیم گرفتم که بروم و از دیدگاه هنر وارد این حرفه شده و به صورت علمی با نقاشی آشنا شوم در همان ایام زیر نظر اساتید مجرب و خبره در زمینه نقاشی از جمله خانم محمدی و خانم اسدی کارم را شروع کرده و متوجه شدم که نقاشی یک هنر بسیار عمیق با دامنه وسیع است و آنچه من در ذهن داشته ام یک چیز سطحی بوده و باید وارد اقیانوسی از خلاقیت با اسلوب و روش های ذهنی و خالقانه شوم که کاری بسیار سخت و البته شیرین برایم بود.

یعنی معتقدید که نقاشی بشیتر حاصل یک رویکرد علمی و آموزشی است؟

نه یک هنرمند نقاش حتی می تواند بدون کار آموزشی و علمی نیز نقاشی کند اما آنچه که به عنوان یک هنر تحت عنوان نقاشی مطرح است فراتر از خلاقیت سطحی است و باید برای ورود به این حوزه روش ها و اسلوب را شناخت و آموخت ،منظور از آموزش نقاشی کسب مهارت در تجسم اشکال یا کپی کردن آثار دیگران نیست، بلکه هدف بیدار نمودن ذوق و سلیقه ذاتی و ایجاد نیروی آفرینندگی و ابداع در هنرجو است که در آموزش با رعایت وجود خلاقیت در فرد امکان پذیر است شاید کسانی هم باشند که خلاقیت ذاتی را نداشته و آموزش هم نتواند این هنر رابه فرد منتقل کند.
شما در چه زمینه ایی از هنر نقاشی بیشتر تبحر دارید؟

تبحر که نمی شود گفت و لی تقریبا در زمینه شیوه نقاشی تصویری با رنگ و روغن استعداد داشته و در این زمینه بیشتر فعالیت کرده ام.
نقاشی تصویری چگونه حوزه ایی است ؟

هر هنرمند نقاش دو طرز بیان در هنر نقاشی می تواند داشته باشد یکی نقاشی تصویری و دیگری نقاشی انتزاعی. نقاشی تصویری شامل سبکهای متنوعی است. هنرمند نقاش با توجه به اشکال موجود مثل انسان ، حیوان ، درخت و میوه ترکیباتی آفریده و با سلیقه ای که در رنگ آمیزی و ترکیب اشیاء به کار می برد اثری می آفریند که نمایشگر شکلهای شناخته شده در نظام طبیعت است، در این شکل نقاشی برداشت تصویری هنرمند از محیط اطراف خود می باشد و این تفاوت عمل هنرمند نقاش است با دوربین عکاسی که عیناً واقعیات را ثبت می کند.شکل دیگر نقاشی هم همانطور که گفتم انتزاعی است که من تقریبا در این زمینه فعالیت آن چنانی نداشته ام در این بخش یک نقاش ماهر پس از طی کردن تجربیات در زمینه نقاشی تصویری می تواند بدون اشاره به طبیعت یعنی فقط از ترکیب فرم و رنگ احساسات شاعرانه و ادراک هنری خود را بیان می کند. در این شکل باید هنرمند دارای فکر و اندیشه خلاقانه باشند .

چه انتظاری از متولیان فرهنگی لرستان دارید؟

بیشتر هنرمندان ما به طور حرفه ایی به پدیده هنر نمی پردازند و غالبا از روی خلاقیت و تنوع و سرگرمی به هنر مورد علاقه گرایش پیدا می کنند و به همین دلیل است که ما در قیاس با بسیاری از استان ها نمی توانیم هنر خود را به جامعه عرضه کرده و حرفی برای گفتن داشته باشیم آن طور که باید و شاید متولیان فرهنگی استان لرستان به پدیده نقاشی اهمیت نمی دهند و یک مشاهده سطحی نمی تواند مرارت ها و مشکلات جامعه هنری به خصوص هنرمندان نقاش را در ک کند ، مثلا از یک متولی فرهنگی اصفهانی بپرسید به خوبی می داند چند هنرمند نقاش در استان اصفهان وجود دارد و در چه زمینه هایی فعالیت کرده و چند اثر دارند اما متاسفانه نگاه ما لرستانی ها نگاه ضعیفی است و بیشتر این نگاه تقویت شده که بالاخره هنرمندی هست و هنری دارد و ما هم اگر وقت کردیم از این هنر بعنوان یک مشاهده کننده استفاده می کنیم ، تلاش هایی شده که این نگاه به هنر تغیر کند اما به نظرم در وهله اول ما باید یک بانک اطلاعاتی از هنرمندان خود مان داشته و حمایت کنیم از استعدادها ، برپایی کلاس های آموزشی،بازگشایی نمایشگاههای هنرمندان نقاش و حمایت معنوی از جمله مسائلی است که متولیان فرهنگی لرستان به خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان باید دنبال کنند. تصور می‌کنم نقاشی لرستان خواهی نخواهی پوسته‌اش را خواهد درید و روزی ملی خواهد شد و ارزش‌های خودش را نشان خواهد داد، اما دیر هنگام و به دشواری بنابراین در این راستا نیازمند حمایت هستیم و حرکت در مسیر علمی که باید هرچه سریعتر این دغدغه ها بر طرف شوند.

این مطلب در روزنامه همشهری مورخه ۶/۲/۱۳۹۴منتشر شده است

  1. ورزشی

    شراره محمودی همسر آقای دارایی است پیوند زناشویی را به ایشان و همسر محترمش تبریک می گویم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان