شما اینجا هستید
سیاسی » واکاوی یک دهه فعالیت انتخاباتی سران اصلاح‌طلب در شهرستان کوهدشت

 

داستان یک شهر: با مهاجرت چهره‌های اصلاح‌طلب از شهرستان کوهدشت، عملاً شأن سیاسی شهرستان، از موقعیت شهر تصمیم‌گیر به زمین بازی تنزل پیدا کرده است.
در یک دهه‌ی اخیر تصمیم‌های سیاسی اصلاح‌طلبان شهرستان یا در مطبخ‌های سیاسی شهرهای استان شکل گرفته، یا بر مبنای معاملات پشت پرده در شهرستان کرج بوده و یا در نهایت حاصل معاملات اتاق‌های شیشه‌ای بانک‌های تجاری در پایتخت است. به عبارت دیگر شهرستان کوهدشت برای تصمیم‌گیران جریان به زمین سوخته تبدیل شده است. برگزاری جلسات علنی در این دشت عقیم می‌تواند به رصد کنشگرانِ درون حزبی بیانجامد ‌که این امر قطعا مطلوب آقایان نیست، چرا که جلسات حزبی به‌صورت بالقوه پتانسیل کاهشِ قدرت تصمیم‌گیری و اختیار فردی را در پی دارد که این امر به هیچ‌وجه مطلوب خراج گزاران جریان نیست.
شهرستان کوهدشت برای آقایان در حد تعطیلات رسمی، محفل‌های خصوصی و پرس و پوهای فامیلی کفایت می‌کند. نه می‌توانند و نه می‌خواهند که در کوهدشت زندگی کنند. سران خود خوانده اصلاحات سال‌هاست که از کوهدشت کوچ کرده‌اند و جغرافیای سیاسی شهرستان محلی است برای جنگ‌های نیابتی و تسویه حساب‌های شخصی در فلسطین سیاسی.
در یک دهه اخیر کنش‌های سیاسی میدانی اصلاحات تبدیل به مکالمات تلفنی گشته و هر کدام از آقایان برای فرار از مطالبات تلنبار شده جریان اصلاحات خط مخصوص به خود را در اختیار دارند که همچون لوح محفوظ در اختیار عزیزان، خاصان و ملازمان است. در واقع همراهان سیاسی آنها نه شخصیت‌های سیاسیِ همراه بلکه همان همراه اول و فضای مجازی است.
هویت سیاسی شهرستان کوهدشت برای آنها صندوق آرای همسو است که به پشتوانه آن برای نیل به اهداف فردی در سطح شهرستان، استان و کشور می کوشند.
به لطایف الحیل خارج از گود نشسته‌اند و از ترکش مطالبات بی‌امان در امان، با این حربه از برد سود می‌برند و برای باخت تاوان نمی دهند.
معامله دو سر برد
نردبان رفاه
میوه باغ می‌خورند و باغ بی برگی را بر نمی‌تابند
کیست که نداند.
لویاتان سیاسی : اولین و در واقع زیان‌بارترین نتیجه چنین چرخشی برای جریان اصلاحات و به تبع آن برای شهرستان کوهدشت، ظهور پدیده‌ای به نام الهیار ملکشاهی در شهرستان کوهدشت بود.
من باب تمهید در ابتدا لازم است تعریفی ساده و کوتاه از انتخابات بیان کنم؛ به بیان ساده انتخابات در واقع کنشی است برای تفکیک ماهیتِ قدرت.
بنابر تعریف فوق چنانچه در کشوری بی‌شمار انتخابات برگزار گردد و نتیجه بالمآل منجر به انشقاق در ماهیت قدرت نشود، به باور تحلیلگران سیاسی آن انتخابات ماهیتا تهی از معناست.
به عبارت دیگر فرمیست منهای محتوا، شاهد مثال این تعریف، رهبری ملت‌های شاخ آفریقا توسط دیکتاتورهای متوفی نظیر حسنی مبارک، معمر قذافی و امثالهم در بستری به ظاهر دموکراتیک و به پشتوانه آرا مردمی بود، هر کدام از این شخصیت‌ها در برهه‌ای از تاریخ از طریق انتخابات‌های به ظاهر آزاد به مقام ریاست جمهوری رسیده و عنان قدرت را به دست گرفته‌اند.
با این مقدمه کوتاه و با علم به سوابق آقای الهیار ملکشاهی از همان ابتدا مشخص بود که در صورت برد ایشان، ماهیت اصلی انتخابات در واقع به ضد خود تبدیل خواهد شد و انتخاب آقایان، زمینه سازِ سیستمی خواهد شد که نتیجه محتومِ آن تجمیع قدرتِ هر سه قوه در ید قدرتِ ایشان است.
به عبارت دیگر با این انتخابِ فاجعه در مقطعی از تاریخ سیاسی شهرستان و بر بستری کاملا دموکراتیک، سران اصلاحات بالاترین قدرت سیاسی شهرستان را به دستان الهیار ملکشاهی سپردند، ننگی که از دامان کنش‌های تاریخی سیاسی جریانِ اصلاحات شهرستان کوهدشت پاک شدنی نیست.
حال سوال اینجاست که چرا ملکشاهی؟ فلسفه انتخاب آقایان در آن مقطع بر این باور استوار بود که پیروزی به هر قیمت می‌تواند مرهمی بر شکست‌های پی در پی انتخابات‌های گذشته باشد، به بیان ساده (ای گِل وا برد بوئیم ).
باری سودای دست یابی به قدرت، لویاتانی را در اقیانوس سیاسی طرهان پرورش داد که برای شکستش پس از هشت سال تمام زورق نشینان بین‌النهرین سیاسی شهرستان برای نخستین بار در سفینه‌ی بِعِل گرد آمدند.
اصلاح طلب، اصولگرا، مجاهد، منافق، مزور و معاند در یک (گله کوی) سیاسی دل به دریا زدند و هر کدام در حد بضاعت، تداوم حضورش را به زوبین‌هایی از جنس چُغُندُر و آمار و ارقام خَستند.
هشت سال زمان لازم بود تا غول سیاسی شهرستان در اقیانوس اشتباهات انتخاباتی خود غرق شود.
چه سرنوشت اسف باری، در طول سه دوره‌ای که به ایشان رای نداده‌ام همواره بر این باور بوده‌ام که الهیار ملکشاهی قدرتمندترین نماینده ادوار تاریخ شهرستان کوهدشت در زمینه عزل و نصب نیروهای سیاسی و چینش مدیران اجرایی در سطح شهرستان و استان بوده است.
دخالت مستقیم ایشان در عزل و نصب‌های سیاسی استان برای نگارنده یادآور این سخن از لویی چهاردهم است: دولت یعنی من.
فرانکشتاین کرجی: نبوغ سیاسی، کار تشکیلاتی، دَروین، سعه صدر و هوش سیاسی، فرج اله مومنی را بر آن داشت که برای جلوگیری از پیروزی مجدد الهیار ملکشاهی دست به خلق چهره‌ای جدید در فضای سیاسی شهرستان یازد. اولین تلاش ها برای بیرون راندن ملکشاهی از اقیانوس قدرت منجر به ظهور شخصیت جدیدی در سپهر سیاسی شهرستان شد که نگارنده آن را با نام آشیخ فرجعلی مومنی قبادی می شناسد. اولین فرانکشتاین سیاسی اصلاح طلب، دستپختِ کلبه‌ی عمو تم (تیموری_مومنی). ملغمه و معجونی از بنیاد گراترین اصولگرایان شهرستان تا افراطی‌ترین اصلاح طلبان که با دوک هایی از نخ بی اعتمادی به یکدیگر بخیه شده بودند.
هم‌زمان و به موازات شکل گیری تحولات سیاسی ناشی از حضور پدیده‌ای به نام ملکشاهی، سنگر نشینان اردوگاه اصولگرایان نیز به فراست دریافته بودند که شکست این غول سیاسی جز با اتحاد تفکرهای مختلف جریان اصوگرا میسور نمی‌گردد. بدین ترتیب سران اصولگرای شهرستان پس از کش و قوس های فراوان و بحث و رایزنی فشرده با عقلای قوم، در نهایت به راه حلی محیر العقول رسیدند. کیسه برنج آوازه، آوازه‌ای که تا ماه‌ها دستمایه طنز خبرنگاران و مضحکه محافل سیاسی شهرستان بود. اما این پایان کار نبود فرجِ مترصدِ فرصت، در آخرین روزهای تحولات انتخاباتیِ آنزمان برگِ آس انتخاباتی خود را رو کرد. اتحاد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، سنتزی از اصلاح و اصول، حاصل معاملات پشت پرده و لابی های پنهان در کرج. اما جواب اصولگرایان خشمگین به این فریب و تزویر نه تنها اتحاد و پیروی نبود، بلکه مبارزه، تفرقه و تحذیر بود. سه دسته گشتند عده‌ای در معیت کاندید برنده قرعه کشی ماندند، عده‌ای با ملکشاهی همداستان شدند و قلیل ماندگانی به اردوگاه اصلاح طلبان پیوستند. تکه‌ای از سبد آرا اصولگرایان به صندوق اردوگاه اصلاح طلبان ریخته شد که از همان ابتدا مشخص بود برای پیروزی افاقه نمی‌کند و در نهایت آشیخ فرجعلی مومنی قبادی بازنده کارزا انتخابات شد، براستی که کار برای اصلاح طلبان زار شد چرا که هضم این استحاله نه به مذاق اصولگرایان خوش نشست و نه مورد تایید یاران اصلاحات بود. باران تهمت و افترا از دو سمت جریان اصلاحات به سوی یکدیگر روانه شد. برای این دوگانه حق و باطل چه دشنام‌ها که نوشته نشد و چه حرمت‌ها که شکسته نشد.
باری باز هم در نهایت تفکرِ پیروزی به هر قیمت نتیجه مطلوب را در پی نداشت. وجهه سیاسی آقایان تا حدودی تخریب شد اما نتیجه ای حاصل نشد. به هر روی اولین تلاش ها بر بیرون راندن ملکشاهی از میدان قدرت توسط این نابغه سیاسی کارگر نشد و مقبول سیاسیون نیفتاد.
سال بلوا: با انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهورِ منتخب مردم، گشایش فضای سیاسی و امید به بهبود شرایط، این‌بار اصلاح‌طلبان عزم خود را برای تصاحب کرسی نمایندگی شهرستان جزم کردند. متاثر از فضای مذاکرات ۱+۵ برجام در اتمسفر سیاسی آنزمانِ کشور، حلقه سالیز سوختویی را پخت که بعدها بوسیله اصحاب رسانه‌های همسو ۱+۶ نامیده شد. گروهی با محوریت پدر معنوی حلقه، علی اصغر اسفندیار پور و با برنامه‌ریزی‌های فرج مومنی. قرار بر این شد که برای اولین بار و از طریق سازوکار انتخابِ درون حزبی، دست به انتخاب کاندید واحد زده و از طریق شور و مشورت با صاحب نظرانِ سیاسی شهرستان شخص مورد نظر را انتخاب کنند .برای اولین بار بخشی از کنشگرانِ بدنه میانی حزب به حلقه تصمیم گیری اضافه شدند که در آن برهه فی نفسه کنشی مورد تایید و در خور شأن نام اصلاحات بود. نسخه های نظر سنجی چاپ شد و در اختیار افراد صاحب نظر حزب قرار گرفت. اما این بار حادثه از لونی دیگر بود. پس از اعلام نتایج نظر سنجی، در کمال شگفتی آبلوموف سیاسی اصلاحات از قبول نتیجه سر باز زد. صید علی کورانی‌فر که در آن زمان در استان لرستان بر بالاترین مناصب اجرایی تکیه زده بود با لابی و فشار و ایضاً با اندکی اغماض، با قانع نمودن حلقه‌ی سالیز خود را به عنوان نامزد اصلی اصلاحات به حزب تحمیل کرد. در حالیکه در نظر سنجی های اولیه‌ی درون حزبی در بین سه نامزد منتخب حزب قرار نگرفته بود. اعضا برای حفظ یکپارچگی پذیرفتند، هر چند با اکراه اما اعتراضی نکردند.
کلای برای نیل به مقصود صحنه را از پیش چیده بود. با همکاری حلقه‌ی سالیز محمد کرم محمدی از اصلاح طلبان با سابقه را به عنوان فرماندارشهرستان کوهدشت و دو آموزگار آموزش و پرورش با گرایش سیاسی اصلاح طلبی را به عنوان بخشدار دو بخشِ از چهار بخشِ شهرستان، به میدان فرستاده بود. اما انگاره‌های این انتخاب اشتباه در تابستان داغ ۹۴ با آلارم های هشدار دهنده مبنی بر چرخش این سه تن به نفع تیمِ دوستی-ملکشاهی در شهرستان نمایان گشت. علی‌رغم هشدار نیروهای اصلاح‌طلبِ مجموعه‌ی فرمانداری شهرستان به سرانِ اصلاحات در مورد تغییر رویه خزنده این سه نفر، سران اصلاحات با بیان اینکه ( #هومه_نمزونینو ) یا ( #قورونو_هواردیه ) عملا نظر هواداران خود را در نطفه منکوب کردند. مشخصا کلای در جواب نظرات اهل فن، همسویی دو نفر از این سه نفر را به قسم به لفظ جلاله الله حواله داد و تذکرات را بر نتابید. حال قضاوت با مخاطبان، آیا فعل و انفعالات نیروهای سیاسی شهرستان را باید با سازوکارِ بساز بفروش‌های خانه املاک و یا بنگاه‌های معاملات ماشین اسقاط در یک ردیف قرار داد؟ پر واضح است که درک تحولات سیاسی در یک جغرافیای کوچک نیازی به تمسک به آیات الهی ندارد .
باری گذشت، کلای همگان را همسو می‌دید و ابرام و الحاحش برای گذر از گریوه‌ی سخت شورای نگهبان زمان را به نفع تیم مقابل کشت و ناخواسته اصلاح‌طلبان شهرستان را در موضع انفعال قرار داد. همه منتظر لابی‌های کلای برای تحویل برگه عبور بودند که در نهایت شورای نگهبان آب پاکی را بر دستان کلای ریخت و او را در دامنه‌ی عبور از این گردنه متوقف کرد. پس از سه بار تلاش سیزیف وار، در نهایت کلای توسط شورای نگهبان از صحنه انتخابات کنار گذاشته شد. اما اصلاح‌طلبان حاضر به ترک صحنه نبودند. در روزهای پایانی انتخابات این بار قرعه به نام محمد آزادبخت افتاد. انصافا یکپارچگی، اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان در آن مقطع بسیار کوتاه سیاسی قبل از انتخابات برای همیشه‌ی تاریخ ستودنی و شایسته تقدیر است. باری انتخابات برگزار شد، صیانت از آرا به محاق رفت و آنچه نبایستی بشود، شد. اعتراض آقایان به نتیجه انتخابات، نوشداروی بعد از مرگ سهراب بود و اعتراض خیابانی هوادارانِ اصلاح طلبِ خشمگین می‌رفت که به بلوای سیاسی در شهرستان منجر شود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.
از کیفیت برگزاری آن انتخابات نوشته‌اند تا بداند مومن و گبر و جهود /که در آن صندوق جز لعنت نبود. اما نتیجه هر چه بود شوربختانه مجریان برگزاری انتخابات مجموعه‌ای از اصلاح طلبان شهرستان بودند.
عده‌ی قلیلی که ثابت کردند آنجا که پای منافع شخصی در میان باشد شعار انتخابات آزاد، صیانت از آرا، رقابت سالم و مفاهیمی از این دست باد هواست چنانکه برای نیل به مقصود از ارتکاب به هیچ فعلی روی گردان نشدند.

🔸پی‌نوشت:
۱- دست‌های آلوده: عنوان نمایشنامه‌ای از ژان پل سارتر
۲- داستان یک شهر: رمانی از احمد محمود
۳- لویاتان: موجودی اساطیری در افسانه‌های اوریگاریتی . “پادشاهی که بر متکبران چیره گشت” کتاب ایوب باب۴۱
۴- بعل: از خدایان میان رودان که لویاتان را شکست دادکلبه عمو تام: رمانی از هریت بیچر استو
فرانکشتاین: رمانی از مرلی شلی
سال بلوا: رمانی از عباس معروفی
آبلوموف: رمانی از ایوان گنچارف. در عالم سیاست به نجیب زادگان محترم و خوش سیمایی اطلاق می‌شود که دارای مقبولیت عام هستند اما از پاسخ به مطالبات اطرافیان ناتوانند.
سیزیف: فرزند آیولوف پادشاه تسالی، در ادبیات تلاش سیزیف نمایانگر کار پوچ و بیهوده است
تابداند مومن و ..: دفتر ششم، بیتی از مولوی

حمزه ابراهیمی، بلوطستان

 

 

  1. online

    I love it whenever people get together and share thoughts. Great website, stick with it. Margarita Aldon Namara

  2. filmi full izle

    I have read so many articles or reviews regarding the blogger lovers however this piece of writing is really a good paragraph, keep it up. Ailyn Hy Ellis

  3. izle

    Good article! We will be linking to this great article on our site. Keep up the great writing. Calley Beauregard Bela

  4. film izle

    Im grateful for the post. Really thank you! Keep writing. Hermine Warden Warfield

  5. faketaxi

    Hello friends, its fantastic article concerning teachingand entirely explained, keep it up all the time. Margarita Arvie Celesta

  6. dublaj

    This will keep your readers coming back later on to read more of the blogs you write. Lora Abbot Red

  7. movies

    I always used to read paragraph in news papers but now as I am a user of net therefore from now I am using net for articles or reviews, thanks to web. Ronni Elton London

  8. movie online

    I am regular reader, how are you everybody? This paragraph posted at this website is in fact good.| Elinore Marijn Hobbs

  9. filmkovasi

    Im thankful for the article post. Really thank you! Fantastic. Debor Leonhard Yuri

  10. netflix

    Cum faci cu reincarcarile? folosesti aplicatia de mobile cu statiile disponibile in zona ta sau ai acasa un stand de 7,2KW ? cat dureaza o incarcare la statia de acasa? Lauralee Kristofer Aeriell

  11. haber

    Excellent pieces. Keep posting such kind of info on your blog. Im really impressed by your site. Torrie Marlin Sherline

  12. erotik

    Touche. Solid arguments. Keep up the amazing work. Melantha Nataniel Jordanson

  13. filmkovasi

    Good post. I will be facing many of these issues as well.. Julita Riordan Radke

  14. movie download

    Greetings! Very useful advice within this post! It is the little changes that make the most important changes. Thanks for sharing! Philly Trever Pantheas

  15. yabanci

    Hi. I intended to take a moment to state how much I have actually delighted in reading your article. I found it insightful as well as very useful. 2 points that I seldom claim concerning post. It has actually been a pleasure to review your thoughts as well as concepts. Thanks. Clerissa Thacher Jessa

  16. watch

    I am happy that I noticed this web blog, just the right information that I was looking for! Myrle Kevon Nibbs

  17. torrent

    Well I really enjoyed studying it. This article procured by you is very useful for proper planning. Aeriel Matteo Annetta

  18. torrent

    Somebody essentially help to make critically posts I would state. That is the first time I frequented your web page and so far? I surprised with the analysis you made to make this actual post extraordinary. Excellent process!| Starlene Padraic Cohlier

  19. hindi movie

    I wish to express my respect for your kind-heartedness giving support to men and women that absolutely need guidance on this subject. Your real commitment to getting the solution all through had been exceptionally useful and have surely made folks just like me to reach their ambitions. Your personal informative tips and hints implies so much to me and additionally to my colleagues. Best wishes; from everyone of us. Yettie Sly Garwood

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان