شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » پدیده نمایندگان یکبار مصرف و انتخابات همواره دو مرحله ایی

  index

 
 

مردم لرستان همواره در انتخابات حضور و مشارکتی پرشور و نشاط داشته اند که مشارکت مردم در ۹ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که ۸ دوره آن به دور دوم کشیده شد ولی از مشارکت مردم کاسته نشده است خود حکایت از این امر دارد.

بنابر این گزارش در دوره اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه خرم آباد که در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۵۸ برگزار شد ۴۶۲۹۶ نفر در انتخابات شرکت کردند.این دوره از انتخابات در مرکز لرستان به مرحله‌ دوم کشیده شد و سید محمد تقی شاهرخی، نبی صادقی، مرتضی اعظمی‌بیرانوند و مراد فتحی بالاترین آراء را در مرحله‌ اول کسب کردند و در نهایت در دور دوم انتخابات که در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۹ برگزار شد در مجموع ۳۷۲۰۲ رأی مأخوذه سید محمد تقی شاهرخی و مرتضی اعظمی‌بیرانوند راهی مجلس شدند.

این در حالیست که در انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی نیز انتخابات به دور دوم کشیده شده به طوریکه در این انتخابات که در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۶۳ برگزار شد از مجموع ۸۴۸۳۸ رأی مأخوذه سید محمد صالح طاهری‌ خرم‌آبادی با کسب اکثریت آرا راهی مجلس شورای اسلامی و کار انتخاب نماینده بعدی خرم آباد به دور دوم کشیده شد.

و اما در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در رقابت میان محمدرضا عباسی‌فرد و نیازعلی سپهوند در انتخاباتی که در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۳ برگزار شد محمدرضا عباسی‌فرد با اکثریت آرا وارد مجلس شورای اسلامی شد.

تنها دوره ای که انتخابات به دور دوم نکشید

 در دوره سوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در همان دور اول انتخابات تکلیف نمایندگان خرم آباد در مجلس شورای اسلامی مشخص شد تا در این دوره از انتخابات که در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ برگزار شد علی‌محمد سوری‌لکی و علی عنایت با کسب اکثریت آرا به مجلس راه یابند.

در دوره چهارم انتخابات مجلس شورای اسلامی بازهم روال تکرار شد تا انتخاب نماینده دوم خرم آباد به مرحله بعدی کشیده شود.در این انتخابات که در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار شد. از مجموع ۱۳۵۹۸۹ رأی مأخوذه سید محمد صالح طاهری‌خرم‌آبادی با کسب اکثریت آرا برای دومین بار به عنوان نماینده مردم خرم آباد راهی خانه ملت شد.

همچنین در دور دوم انتخابات که ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۷۱ برگزاری شد در رقابت میان اکبر فرید و علی عنایت با کسب اکثریت آرا اکبر فرید به عنوان نماینده دوم مرکز لرستان به مجلس راه یافت.

انتخابات در چهار دوره به طور کامل به دور دوم کشیده شد

انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر انتخابات هایی بود که به طور کامل به دور دوم کشیده شده تا در پی برگزاری انتخابات در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ هیچ‌یک از کاندیداها نتوانند بیش از یک‌چهارم کل آراء را کسب کنند.

مجلس پنجم پیروزی نامزدهای چپ گرا

با این تفاسیر در این دوره از انتخابات ماشاء الله حیدری‌مقدم، عبدالرضا سپهوند، عبدالرحیم بهاروند و کوروش فولادی راهی دور دوم انتخابات شدند در با برگزاری انتخابات مرحله بعدی در ۳۱ فروردین ۱۳۷۵، کوروش فولادی و عبدالرضا سپهوند به عنوان نمایندگان خرم آباد در مجلس پنجم انتخاب شوند.

مجلس ششم هم دو مرحله ایی بود

و اما همین روال در دوره ششم مجلس شورای اسلامی نیز تکرار شد تا در انتخابات ۲۹ اسفند ۱۳۷۸ کریم ملک‌آسا، کوروش فولادی، سیدعیسی موسوی‌نژاد و عبدالرحیم بهاروند به دور دوم راه یابند.

در مرحله دوم انتخابات مجلس ششم که در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۹ برگزار شد سیدعیسی موسوی‌نژاد و عبدالرحیم بهاروند به عنوان نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

انتخابات مجلس هفتم و هشتم و راهیابی کاندیداها به دور دوم

دوره هفتم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان لرستان یکی دیگر از انتخابات هایی بود که انتخاب نماینده دوم خرم آباد به دور دوم کشیده شد. مرحله اول این انتخابات در تاریخ یکم اسفند ۱۳۸۲ برگزار و فتح‌الله حسنوند با کسب اکثریت آرا راهی مجلس شد.

همچنین دور دوم انتخابات در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۳ بین قدرت‌اله ایمانی و فرهاد نظری برگزار شد که در نهایت قدرت‌الله ایمانی به عنوان دیگر نماینده خرم آباد به مجلس هفتم راه پیدا کرد.

کشیده شدن انتخابات مرکز لرستان به دور دوم در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نیز بار دیگر تکرار شد تا این بار در پی انتخابات برگزار شده در ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ محمدرضا ملکشاهی‌راد، رضا رحیمی‌نسب، ایرج عبدی و ابراهیم آقامحمدی به دور دوم راه یابند.

این در حالیست که در دور دوم انتخابات مجلس هشتم در حوزه انتخابیه خرم‌آباد که در روز جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ برگزار شد محمدرضا ملکشاهی‌راد و رضا رحیمی‌نسب به مجلس راه یافتند.

انتخابات مجلس نهم نیز به دور دوم کشیده شد

و اما انتخابات مجلس نهم در مرکز لرستان نیز مشمول همین روال موکول شدن انتخابات به دور دوم شد به طوریکه در انتخابات دور اول که در ۱۲ اسفندماه سال ۹۰ برگزار شد ایرج عبدی به طور مستقیم با کسب اکثریت آرا راهی خانه ملت و تکلیف نماینده دوم خرم آباد نیز به انتخابات ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۱ موکول شد.

در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی ابراهیم آقامحمدی و محمدرضا ملکشاهی راد برای کسب یک کرسی مجلس نهم با هم به رقابت پرداختند که در نهایت در مرحله دوم آقامحمدی با کسب ۸۶ هزار و ۳۰۶ رأی به عنوان نماینده دوم مردم خرم‌آباد به مجلس نهم راه یافت و محمدرضا ملک‌شاهی‌راد با ۶۶ هزار و ۲۱۴ رأی از راه‌یابی به مجلس باز ماند.

مردمی که در صحنه های حمایت از انقلاب خستگی ناپذیرند

 در مرکز لرستان از ۹ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شده هشت دوره یا به طور کامل و یا برای انتخاب نفر دوم به دور دوم کشیده شده است تا مردم حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی ۱۷ بار برای ریختن رای خود در پای صندوقهای رای انتخابات مجلس حاضر شوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان