شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » پمپ‌های غیرمجاز رگِ مایه حیات را زد

خشکی شاهرگ حیاتی جنوب لرستان و اعتراض کشاورزان و فعالان محیط زیست، مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان را به پلدختر کشاند تا نسبت به نقش کاشت محصولاتی مانند هندوانه و برنج در این فاجعه هشداردهد. مهرداد فتحی بیرانوند ظهر پنج شنبه در جریان بازدید از رودخانه کشکان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: خشکسالی های سالهای اخیر علت اصلی خشکیدن رودخانه کشکان پلدختر و کاهش آب این رودخانه است.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/06/10/IMG10030086.jpg

وی گفت: دبی آب رودخانه کشکان پلدختر نسبت به بلند مدت ۹۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد کاهش داشته است. وی یکی دیگر از علت های خشک شدن رودخانه کشکان را وجود صدها موتور پمپ غیر مجاز و پمپ های مجازی که بیش از حد مجاز پروانه بهره برداری، آب برداشت می کنند عنوان کرد.

کشکان

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان از وضعیت کاشت محصولات آب دوست در حاشیه و بالادست رودخانه کشکان انتقاد کرد و گفت: کشت محصولات آبدوست در منطقه ویسیان مانند طالبی، هندوانه  و برنج و کشت بی رویه درخت انجیر در منطقه بن لار و زیودار ازدیگر علت های خشکی کشکان است.

فتحی بیرانوند افزود: در این رابطه باید جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان به مسئله ورود کرده و از کشت بی رویه و برداشت آب جلوگیری کنند. وی گفت: در صورتی که از کشت های غیرمجاز جلوگیری نشود وضعیت کشکان در سال های آینده بحرانی تر خواهد شد. مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان افزود: طبق قانون ۳۰ درصد تمام آب رودخانه مربوط به محیط زیست و اکوسیستم منطقه است که در استان لرستان این حقابه زیست محیطی رعایت نمی شود.

کشکان

فتحی بیرانوند تصریح کرد: متاسفانه بر اثر خشک شدن رودخانه کشکان امروز شاهد مرگ صدها قطعه ماهی در این رودخانه هستیم. مدیرکل محیط زیست استان از مسئولان خواست تا دیر نشده چاره اندیشی کنند و نسبت به جمع آوری موتور پمپ های کشاورزی اقدام کنند و جرایم سنگینی برای آنان در نظر گرفته شود که در صورت تحقق این امر می توان به احیای رودخانه کشکان کمک کرد.

بنابراین گزارش خبرگزاری مهر جمعه گذشته گزارش مربوط به خشک شدن شریان حیاتی جنوب لرستان را منتشر کرده و پیش از این بارها نسبت به برداشت غیرمجاز آب از این رودخانه و کشت محصولات آبدوست در حاشیه آن هشدار داده بود. جنوب استان لرستان با رودخانه های سیمره و کشکان و مادیان رود، بار بخش عمده ای از تولید غلات استان را به دوش می کشد که با وقوع خشکسالی های ۱۳ سال گذشته در استان لرستان و کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی شاهد مشکلات جدی در زمینه آب شرب در شهرستانهای کوهدشت، پلدختر و رومشکان بوده ایم.

وقوع خشکسالی های در استان لرستان و کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی، رودخانه ها برای آبرسانی خالی شده است به طوریکه در کشکان این روزها آب چندانی برای رساندن به مزارع تشنه وجود ندارد.

کشکان

این وضعیت رودخانه کشکان در حالیست که حفر چاههای غیرمجاز و فعالیت پمپ های آب هر آنچه از مایه حیات کشکان بوده را بلعیده تا هر روز بر عمق بحران زیست محیطی در محل این رودخانه بزرگ استان افزوده شود.

استمرار کشت محصولات آبدوست و خطر نابودی کشکان

رئیس اداره منابع آب شهرستان پلدختر پیش از این با اشاره به اینکه متوسط میزان رواناب خروجی ۵ رودخانه دائمی این شهرستان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به میانگین دراز مدت بین ۷۰ تا ۸۵ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: میزان دبی رودخانه کشکان در تیرماه سال جاری در محل ایستگاه آب سنجی پلدختر ۷۰۰ لیتر در ثانیه است که نسبت به تیرماه سال ۹۳ که رقمی بالغ بر دو هزار و  ۸۱۰ لیتر در ثانیه بوده، ۷۵ درصد کاهش و نسبت به میانگین دراز مدت ۵۸ ساله حدود ۹۶ درصد کاهش داشته است.

مهری با بیان اینکه عامل اصلی کاهش آب رودخانه کشکان استمرار کشت محصولات آبدوست مانند برنج در منطقه ویسیان است، تصریح کرد: برای جبران کمبود آب رودخانه کشکان جلوگیری از کاشت محصولات آبدوست، تغییر روش های آبیاری و استفاده از روش های آبیاری پر بازده ضروری بوده که در این رابطه اقداماتی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: بهره برداری اصولی و نظام یافته ازمنابع آب، احداث سدهای مخزنی چولهول و بن لار، رعایت حقابه پایین دست رودخانه کشکان و تجمیع موتور تلمبه ها از مهمترین راهکارهای حل مشکل کمبود آب رودخانه کشکان است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان پلدختر گفت: با توجه به خشک شدن آب رودخانه مادیان رود در محل ایستگاه هیدرومتری و پایاب این رودخانه و خطر نابودی ۷۰۰ هکتار باغ انجیر در منطقه زیودار این شهرستان تهدیدی جدی است.

وضعیت دو رودخانه کشکان و مادیان رود در حالیست که منبع ارتزاق و امرار معاش ۶۵ درصد جمعیت این شهرستان از طریق کشاورزی است و استمرار خشکی این رودخانه ها باعث تشدید تنش آبی می شود و پیامد های زیان بار و پر هزینه ای برجای می گذارد.

در حال حاضر  آب مورد نیاز کشاورزی این شهرستان سالانه به میزان ۵۰۰ میلیون متر مکعب از منابع آب سطحی و ۱۵۰ میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی تامین می شود در حالیکه سطح زیرکشت محصولات آبدوست در پلدختر هفت هزار و ۸۰۰ هکتار بوده و لازم است کشاورزان با توجه به سهمیه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی کاشت محصولات آبدوست را محدود و به تدریج کاهش دهند.

بنابراین گزارش وضعیت بحران آب در جنوب لرستان در حالیست که سالانه چندین میلیارد متر مکعب آب از استان لرستان خارج می شود که ۶۳ درصد از این میزان آب از حوزه کارون بزرگ و به طور عمده رودخانه دز و مابقی از حوزه کرخه خارج شده و در پشت سدهای دز، کرخه و کارون در استان خوزستان جمع می شود.

این در حالیست که از میزان آب خارج شده از استان لرستان در حوزه کرخه ۶۶ درصد از سیمره تخلیه و ۳۳ درصد باقی مانده از حوزه کشکان شهرستان پلدختر خارج می شود در حالیکه سهم لرستان از مهار آبهای سطحی کمتر از یک درصد است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان