شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » پیش‌بینی افتتاح چهاربانده کوهدشت ـ خرم‌آباد در پاییز ۹۵

محورهای ارتباطی منتهی به مرکز لرستان در حالی عمدتا جاده‌های غیر استاندارد و حادثه خیز محسوب می‌شوند که ۹ سال از آغاز عملیات اجرایی چهارخطه‌ها در استان می‌گذرد و زمان تکمیل و بهره برداری از خیلی طرح‌ها نامعلوم است.
از مجموع ۷۳۸ کیلومتر چهارخطه‎های لرستان تاکنون ۳۴۸ کیلومتر از آنها تکمیل شده و ۲۷۲ کیلومتر در دست احداث است.یکی از این محورهای ارتباطی، محور حادثه خیز کوهدشت- خرم‌آباد به طول ۹۰کیلومتر است که عملیات اجرایی آن در سال ۸۵ آغاز شد.
ساخت این محور در حالی حدود ۹ سال طول کشیده که صادرات بخشی از محصولات استان های مرکزی کشور به عراق از این مسیر انجام می‌شود. به گفته مسئولان، نبود اعتبار و مطالبات زیاد پیمانکاران از متولیان تکمیل چهارخطه کوهدشت- خرم‌آباد را به تاخیر انداخته است.
این محور از مسیرهای دوطرفه است که نبود حفاظ میانی بین مسیرهای رفت و برگشت و کنار جاده و وجود پیچ های تند و نبود دید کافی از عوامل وقوع تصادفات رانندگی در آن به شمار می‌رود.با توجه به حجم بالای عبورومرور از این محور و همچنین قرار گرفتن کوهدشت در مسیر ترانزیتی غرب کشور، تسریع در تکمیل و بهره برداری از این طرح ضروری به نظر می‌رسد.

حادثه خیز بودن جاده کوهدشت- خرم‌آباد

یک شهروند کوهدشتی با اشاره به این‌که محور کوهدشت- خرم‌آباد یک محور حادثه خیز است، به همشهری می‌گوید: به دلیل غیر استاندارد بودن و همچنین عرض کم این محور، سالانه تعداد زیادی تصادف در آن رخ می‌دهد و خیلی از شهروندان جان خود را از دست می‌دهند.
«محمد بساطی» که از روزنامه نگاران کوهدشت است، می‌افزاید: چهاربانده بودن یک جاده تسهیل در حمل و نقل جاده ای، کاهش مصرف سوخت، کاهش آمار تصادفات، جلوگیری از وقوع تصادفات و توسعه اقتصادی را در پی دارد.
وی می‌گوید: بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی پلیس راه استان، در نیمه اول امسال ۱۲ مورد تصادف در این محور رخ داد که منجر به فوت ۱۴ نفر شد.بساطی با اشاره به این‌که چهاربانده کردن محور کوهدشت- خرم‌آباد از مطالبات دیرینه مردم شهرستان است، تأکید می‌کند: باید در روند اجرای عملیات اجرایی این محور حادثه‌خیز تسریع شود.

تزریق اعتبارات برای تکمیل طرح

فرماندار کوهدشت به همشهری می‌گوید: محور کوهدشت- خرم‌آباد باید بر اساس برنامه زمان‌بندی شده اداره کل راه و شهرسازی استان اجرایی و تکمیل شود.«محمدکرم محمدی» می‌افزاید: جاده کوهدشت به خرم‌آباد به خودی خود محوری حادثه خیز است، اما از سوی دیگر وجود کارگاهای جاده سازی در این مسیر نیز مزید بر علت شده تا تصادفات افزایش پیدا کند.
وی با تأکید بر این‌که این جاده از مسیر‌های خطرناک استان است، می‌گوید: بر اساس آمارهای رسمی پلیس راه و اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان ۲۰ درصد تصادفات لرستان در این مسیر به وقوع می‌پیوندد.محمدی می‌گوید: انتظار ما این است که مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان برای تکمیل جاده کوهدشت به خرم‌آباد از همه ظرفیت‌ها و اعتبارات استفاده کنند.

پیش‌بینی اعتبار

مدیر کل راه و شهرسازی لرستان نیز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این‌که عملیات اجرای چهارخطه‌های استان از خرم‌آباد به شهرستان‌ها در دستور کار است، می‌گوید: برای تکمیل این طرح‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.«شهرام ملکی» می‌گوید: برای توسعه حمل و نقل در استان سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

پیشرفت فیزیکی طرح

مدیر کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به این‌که امسال ساخت ۸۰ کیلومتر چهارخطه در دستور کار این اداره کل است، می‌افزاید: یکی از این چهارخطه‌ها محور ارتباطی خرم‌آباد- کوهدشت است.ملکی اضافه می‌کند: تا کنون ۳۸ کیلومتر از این مسیر تحویل داده شده و بقیه طرح با پیشرفت فیزیکی ۶۵درصد در حال انجام است.

هزینه ساخت چهارخطه کوهدشت

ملکی از آماده بودن ۴ کیلومتر از مسیر کوهدشت- خرم‌آباد برای انجام آسفالت خبر می‌دهد و می‌گوید: در این محور تاکنون حدود ۵۵ میلیارد تومان هزینه شده است.وی توضیح می‌دهد: اعتبار طرح تا قبل از سال ۹۰ تنها از محل اعتبارات استانی تامین می‌شد و اجرای آن سرعت قابل قبولی نداشت، اما با تخصیص ردیف ملی برای طرح، عملیات اجرایی شتاب گرفته است.

زمان تکمیل پروژه

ملکی بیان می‌کند: علاوه بر اعتبارات ملی، از محل اعتبارات استانی هم مبالغی به این پروژه تزریق شده است تا روند کار شتاب بگیرد.وی اضافه می‌کند: امیدواریم تا پاییز ۹۵ این طرح به طور کامل تکمیل شود.

عباس دارایی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان