شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » خودشیفتگی طایفه‌ای یا نژادپرستی بومی

دربین بعضی از طوایف ما از دیرباز ذهنیت ها و تعصب هایی رسوب کرده که متاسفانه در زمان کنونی بسیاری از قضاوت های ما را در مورد شخصیت افراد بر پاشنه ی این در می چرخاند. در شهر ما کوهدشت، خودشیفتگی قومی و طایفه ای بنا به دلایل مختلف از دیرباز در بین ما شکل گرفته تا جایی که بعضی طوایف، پدران، خانواده، جغرافیایی بومی،رفتار و ویژگی ها و حتی اشیای خود را بر دیگر طوایف برتر و ارجح دانسته و با نگاهی از دید بالا خود را تافته ای جدابافته و ممتاز می دانند و دیگران را با صفاتی همچون احمق، ترسو، بی اصل و نصب و پست تر و پایین تر و بی ریشه تر و بی صفت تر تجسم می نمایند هرچند به رسم آیین این سکه دو رو دارد و طبیعی است که خودشیفته ها نیز در برابر بعضی طوایف یا اقوام دیگر با پایگاه اجتماعی و اقتصادی بالاتر و مناسب تر دچار تزلزل و خود کمتربینی و غش و ضعف شده و خود را حقیرتر و پست دانسته و ناخواسته دست به تعریف و تمجید و چاپلوسی و تملق طرف مقابل میزنند.
این نگاه آلوده به نژادپرستی محلی و بومی همراه با تعصب های کورکورانه و پیشداوری ها تا جای پیش رفته که حتی بعضی از طوایف در تصمیم گیری های مهمی همچون همسرگزینی و ازدواج و معاشرت و خرید و فروش،طایفه ها را شرط اول پذیرش یا رد در انتخابشان قرار می دهند.
برای مثال در زمینه سیاسی و اداری نیز معمولا یک مدیر را با تحصیلات و شایستگی بالاتر به جرم طایفه ای محکوم به شکست و عزل می کنند که البته اوج این داستان را می توان در انتخابات ها بخوبی مشاهده کرد.

images
شاهد این مدعاها هم رفتارها و گپ و گفت های روزانه خیابانی و محلی و دوستانه ای است که سال هاست نقل محافل شادی و عزا شده تا جایی که هرگز کسی ازین کری خواندن ها و تحقیرکردن ها کم نیاورده و خسته و تسلیم نمی شود. هرچند ممکن است این برتری وجود داشته باشد و مردم طایفه ای بدلیل آموزش ها و دسترسی به امکانات بیشتر، ارزش های مد نظرشان از طایفه ای دیگر برتر و سطح رشدشان بالاتر باشند و این طبیعی است که افراد طایفه ی خود را بمانند مقیاس ملی گرایی کوچکتری دوست داشته و از ارزش ها و داشته هایش دفاع کنند ولی این جریان تا آنجایی مطلوب است که به افراط و خودبینی و خودشیفتگی نرسند. مدرنیته و پسا مدرنیته و شهرگرایی و همین فضاهای مجازی در حال شخم زدن و فروپاشی و بمباران و تغییر بسیاری از رفتارها،سنت ها،هنجارها،عرف ها و ارزش های گروهی و جمعی و تبدیل آن به مقیاس فردی و شخصی است.پس عاقلانه این است که فرد بجای تمرکز به گذشته و طایفه گرایی و ارزش های کهنه به بازسازی و نوسازی دیدگاه ها و جایگاه های خویش بپردازد.
نمی دانم تا کی ما باید شخصیت ها و انسانیت ها را با تراوزی طوایف وزن کرده و افراد را به نابحق کوچک یا بزرگ کرده و بعضی را مستحق موروثی ستایش و احترام و بعضی دیگر را لایق تحقیر و توهین و نیستی بپنداریم.
البته هیچ عقل سلیمی این را نمی پذیرد که همه ی طوایف باید همرنگ و هم صفت و هم فرهنگ و هم ردیف باشد،بی شک همین تنوع فرهنگی و پویایی و تفاوت های بین جامعه است که آنرا زنده و فعال نگه می دارد تا مردم و کنشگرها در جهت اهداف و آرمان ها و نیازهایشان به رقابت بپردازند وگرنه این همه دسته بندی و حصاربندی و قضاوت های ناروا و مطالعه نشده در مورد جمعیت بزرگی از یک طایفه کل نگریست و نمی تواند معیار سنجش مناسبی باشد.
در زندگی امروزی شخصیت ها به سمت فردگرایی و متفاوت بودن پیش می روند بطوری که ممکن است در یک خانواده افراد با دیدگاه های بسیار مختلف و میزان تحصیلات متفاوت و متضاد رشد نموده و هر کدام نماینده یک تفکر خاص در جامعه باشد که نتیجه آن وجود این تکثر آرا در جامعه ست.
باز باید اشاره نمود که اهمیت نگاه به گذشته و آگاه بودن از تاریخ و ریشه و خصوصیت ها و نکات مثبت و منفی و ژنتیکی نبایست نادیده گرفته شود زیرا ممکن است زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار داده و بسیاری از واکنش ها و رفتارهای فرد ریشه اش به آنجا ختم شود اما آنچه مهم تر است جامعه پذیری و فرهنگ پذیری و رشد فرد در گروه های اجتماعی است که بخش اعظم شخصیت ما را شکل داده و بعنوان یک کنشگر به جامعه تحویل می دهد. پس هرگاه در محیطی این عینک خشک و کدر تعصب و نژاد پرستی بومی از چشمان ما برداشته شود و ما بتوانیم از حالت افراطی خارج شویم،بدون شک هر کس بر سرجای خویش قرارگرفته و تعصب ها و طبقه بندی ها تخفیف یافته و زندگی عقلانی تر و منطقی تر شده و ابزارهای سنجش به شخصیت و توان فرد و مفیدبودن و نبودن اش گره خورده و گزینه ها و فرصت های پیش و روی افراد برای زندگی سالم تر،بیشتر و مناسب تر خواهد شد.

٭ دانشجوی دکتری جامعه شناسی

  1. جعفر سوری

    درود گراوند

  2. مصطفی یعقوبی

    سلام دوست عزیز.اولا ازت تشکر میکنم بخاطر موضوع مهم وحساستون..در ثانی عرض کنم خدمتتون که البته این خودشیفتگی های طایفه ای فقط مختص کوهدشت نیست که در کل طوایف ایران وجود داشته داره وخواهد داشت.به عنوان مثال طایفه ی بیرانوند خودشو برترین طایفه تو خرم آباد میدونه..واین در حالیه که طایفه ی پاپی خودش بزرگتر و گسترده تر از بیرانوند میدونه…مردم بروجرد فکر میکنند که خرم آبادی ها همیشه آدرس اشتباه بهشون میدن و خرم آبادیها حس میکنند بروجردی ها خیلی خسیس هستند..مردم بندر انزلی دوس ندارند با رشتی ها مقایسه بشند و ازنایی ها خودشون رو لر نمیدونند.اما چون کوهدشت و الشتر و پلدختر بیشتر ا طوایف خودشون

  3. مصطفی یعقوبی

    سلام آقای گراوند…بازم ازت تشکر میکنم بخاطر اینکه همیشه موضوعات جالب وجدید رو مطرح میکنید..بنظر من این خودشیفتگی ها ازدیر بازبین طوایف مردم ایران وجود داشته داره و خواهد داشت.ولی توی شهرستان هایی مثل کوهدشت والشتر وپلدختر وخرم آباد بیشتر از ازنا و درود و بروجرد والیگودرزه…چون تعصبات قومی قبیله ای توی سه شهرستان اول بیشتر از شهرستان های بعدی است…چون این سه شهرستان خودشون رو لرستانی اصیل میدونند وسعی میکنند فرهنگ لرستان رو توی زندگیشون پیاده کنند…اما شهرستان های بروجرد و درود وازنا و الیگودرز اونطور که باید و شاید فرهنگ خودشون رو منوط به لرستان نمیکنند چون خودشون رو لر نمیدونند مخصوصا ازنا وبروجرد…به همین خاطر سعی میکنند وارد فرهنگی بشند که اونا رو به رسمیت میشناسه…مثل فرهنگ شهرهایی مثل تهران.اصفهان و امثالهم….

  4. صالحى

    متاسفانه اىن تعصب نابجا بدجور در جامعه رسوخ کرده. با تشکر از شما دکتر جان

  5. رامین رحمانپور

    جناب آقای گراوند, دقیقأ با شما موافقم. البته فقط مختص به لرستان نیست , اما پررنگ تر از جاهای دیگه این معضل فرهنگی و اجتماعی دیده میشود.

  6. رامین رحمانپور

    با شما کاملأ موافقم

  7. مرادگراوند

    راسیسم، یانژاد پرستی باوری است که بر حسب ان یک گروه نژادی خود را برتر از گروه های نژادی دیگر میدانند ،‌
    که در اکثر کشورهای جهان وجود داشته ولی امروزه اثار و ماندگاری ان در جوامع توسعه نیافته به صورت حادتری دیده می شود ، مخصوصا در ایران ودر مناطق محروم و پسرفته بخصوص منطقه ما (لرستان-کوهدشت). اشکال دامنه دار و تاثیر گذارتری از ان که بومی و طایفه ای. نیز شده به چشم میخورد ، که تمدن -پیشرفت،فرهنگ، پایگاه اجتماعی-و بسیاری از بر ایند و فرایند های اجتماعی دیگر را متاثر از خود دانسته است.
    طرح چنین موضوعاتی از جانب افرادی بمانند جنابعالی که تحصیلکرده این رشته میباشید برای اگاهی عوام ،واینکه بسیاری از کنش ها و رفتار ها یشان متاثر از چنین عامل و باوری است بسیار پسندیده ،قابل احترام و الزامی است.
    سپاس ،مراد گراوند

  8. امیرحسین ناصری

    درود جناب دکتر کاملا موافقم

  9. delta 8 carts

    Link exchange is nothing else but it is just placing the other person’s web
    site link on your page at proper place and other person will also do
    same in support of you.

    Here is my website: delta 8 carts

  10. www.heraldnet.com

    Every weekend i used to pay a quick visit this web page, because i want enjoyment, for the reason that
    this this site conations genuinely pleasant funny stuff too.

    My homepage buy weed (http://www.heraldnet.com)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان