شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » یاقوتی که در دشت سوخته "سرخ" می شود

برسر راه جاده شهر کونانی به انارستان بزرگ “زیرتنگ سیاو”، یعنی ۴۰ کیلومتری کوهدشت، دریاچه سبز و سرخ انارستان زیبایی پهن شده که از کنارجاده تا دامنه های روستای خسروآباد را دربرگرفته است.

تنها منبع تامین آب این انارستان، جوی آب کوچکی است که از پنج کیلومتر بالاتر و پس از سیراب کردن باغات منطقه “پا آسن” می آید تا به نوبت از کنار پای درخت به درخت انارش بگذرد.

دانه های انارش طعم خوب انارهای “زیرتنگ سیاو” را با خود دارند و البته هنوز واسطه هایی از استانهای دیگر می آیند و محصول این باغ بزرگ را باخود می برند.

یکی از باغداران خسرآبادی به خبرنگار مهر می گوید: اگر آب به اندازه کافی وجود داشت می توانستیم تمام این منطقه را به انارستانی بسیار بزرگ تبدیل کنیم.

این باغدار ادامه می دهد: این مقدار آب که از روستاهای بالادست به اینجا می آید را باغداران به خوبی تقسیم می کنند اما باز به زحمت می شود درختان انار را آب داد و گاهی اوقات آنقدر کم می شود که به باغ های پایین دست نمی رسد.

یکی دیگر از باغداران درخت های هفت ساله خود را فرزندان خود می پندارد و می گوید: اگر آب به اندازه کافی باشد باغداری واقعا شغل بسیار مفرح و پردرآمدی است اما وقتی آب به اندازه ای نیست تا بتوانی درخت های انار را سیراب کنی انگار بچه هایت از تو آب می خواهند و تو نمی توانی عطش لب هایشان را برطرف کنی و ناراحت می شوی.

باران تندی که نیم ساعت پیش بند آمده کرت ها را پرکرده و با خروش می دود تا جان تازه ای به تمام درختان ببخشد و اگر مقداری بسیار کمتر از این به موقع پای درختان این انارستان جاری شود می تواند خیال باغدارانش را از بابت آبیاری راحت کند.

وقتی به این منطقه سبز و سرخ نگاه می کنی و طعم انارهایش را می چشی درمی یابی که باغات انار خسروآباد حالا دیگر به انارستان بزرگی تبدیل شده است و اگر نگاه مسئولان برای تامین آب آن همراه شود می تواند درآینده ای نزدیک، این خواهر کوچک انارستان بزرگ زیرتنگ سیاو را به منبعی دیگر برای تهیه انار مرغوب ایران تبدیل کند.

به هر روی با توجه استعداد خاک منطقه برای پرورش باغات انار، انتظار می رود تامین آب کافی برای باغات انار خسروآباد در اولویت کار مسئولان امر قرار گیرد تا درکنار انارستان های دیگر در روستاهای کوهدشت، این شهرستان را به قطب اول تولید انار در کشور تبدیل کند.

اهمیت این موضوع آنجا دوچندان می شود که آب مورد نیاز باغات انار را می توان از محل آبهای سطحی شهرستان تامین کرد در حالیکه هم اکنون کشت ذرت، چغندر و دیگر محصولات آبدوست در کوهدشت دست سفره های آب زیرزمینی را خالی کرده است.

توسعه باغات در شهرستان کوهدشت به عنوان یک کشت جایگزین با درآمد مناسب برای مردم منطقه می تواند در اولویت کاری متولیان امر قرار گیرد، موضوعی که پیش از این نیز مورد تاکید فرماندار این شهرستان نیز قرار گرفت.

محمد کرم محمدی با تاکید بر ضرورت اصلاح الگوی کشت در این شهرستان گفته بود که با توجه به مشکلات جدی در زمینه تامین آب کشاورزی و شرب در کوهدشت باید توجه جدی به این موضوع صورت گیرد.

وی با اشاره به وجود هزار و ۲۰۰ هکتار باغ انار در کوهدشت بیان داشت: با توجه به این ظرفیت هم اکنون یکی از بزرگترین انارستانهای متمرکز کشور در کوهدشت قرار دارد.

سرپرست فرمانداری شهرستان کوهدشت با بیان اینکه ظرفیت توسعه باغات انار کوهدشت به بیش از دو هزار هکتار وجود دارد افزود: با مقدار آب کم می توان نسبت به توسعه این باغات و تامین درآمد و معیشت مردم اقدام کرد.

محمدی با بیان اینکه کوهدشت دارای نرخ بالای بیکاری و دومین شهرستان جوان کشور است یادآور شد: می توان با تغییر الگوی کشت و توسعه باغات در این شهرستان به عنوان بیکارترین شهرستان لرستان گام های خوبی برداشت.

وی با بیان اینکه کاشت محصولاتی چون ذرت، چغندر، برخی حبوبات و … به صورت غرق آبی چهار برابر گندم و جو آب مصرف می کند افزود: در حال حاضر دشت کوهدشت در فهرست دشتهای در معرض خطر جدی در زمینه برداشت آب قرار دارد.

این سخنان در حالی مطرح می شود که در حال حاضر انارستان “زیرتنگ سیاو” در ۵۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت با وسعت هزار و ۲۰۰ هکتار یکی از بزرگ ترین انارستان های ایران و به نوعی بزرگترین انارستان متمرکز کشور است که در تنگه ای سبز قرار گرفته است، تنگه ای که علاوه بر تامین بخش عمده ای از انار کشور به عنوان منطقه ای تفریحی مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفته است.

از این انارستان که چون دریایی سبز و سرخ اطراف رودخانه سیاو را پوشانده است، سالانه حدود ۳۷هزار تن انار ارگانیک به عنوان محصولی صادراتی تولید می شود به طوریکه این انار با برند لرستان به سراسر کشور و بسیاری از کشورهای خارجی صادر شود.

شهرت انار کوهدشت به عنوان یاقوت سرخ ایران به گونه ای است که در حال حاضر مرغوبترین انار ایران در این باغات پرورش داده می شود تا یاقوت سرخ ایران به عنوان محصولی کاملا ارگانیک مورد استقبال دهها کشور دنیا قرار گیرد.

خبرگزاری مهر

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان