شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » گزارش بلوطستان از درخشش لرستان در جشنواره بین المللی ICCN

 
 
 IMG_7914
 معرفی جشنواره:
به گزارش بلوطستان نخستین جشنواره بین المللی ICCN که بر اساس نقش مهم میراث فرهنگی ناملموس در توسعه پایدار محلی بنیان نهاده شد، در شهر گانگ نئونگ کره جنوبی و دومین جشنواره مهرماه امسال با حضور ۵۱ کشور جهان در اصفهان برگزار شد. برگزاری این جشنواره سبب شد که انجمن های محلی نیز از طریق این فستیوال بتوانند میراث فرهنگی ناملموس خود را به عموم نمایش دهند و بر غنای فرهنگی و اقتصادی خود بیفزایند. این فستیوال در آینده نزدیک از طریق گرد هم آوردن مردم شهرهای مختلف از کشورهای جهان با هویت های فرهنگی قوی به اهداف کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو تحقق خواهد بخشید.
DSC_0246

به گزارش نشریه اینترنتی بلوطستان؛ میراث فرهنگی در بناهای تاریخی و مجموعه ای از آثار و اشیاء خلاصه نمی شود؛ بلکه سنتها، باورها و آداب زندگی که از اجداد و نیاکان به ما ارث رسیده و سینه به سینه منتقل می شود نیز میراث فرهنگی ما از نوع ناملموس محسوب می شوند. میراث فرهنگی ناملموس به جنبه‌های غیر فیزیکی یک فرهنگ گفته می‌شود و اغلب آداب و رسوم جامعه در یک دوره زمانی را دربر می‌گیرد یا راه و روش رفتار در جامعه که معمولاً قوانین رسمی عمومی برای کارکرد در یک فضای فرهنگی خاص هستند. این موارد شامل ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم و روش‌ها، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه‌های کارکردهای انسانی است.امور بانوان استانداری لرستان نیز پس از برنامه ریزی های انجام شده و تهیه مقدمات امر با همکاری اداره کل میراث فرهنگی لرستان گروه اعزامی خود را جهت برپایی مقتدرانه و فرهنگ سازانه غرفه لرستان و شرکت در اجلاس بین المللی و نشست های تخصصی به این جشنواره اعزام کرد. در این سفر عطا حسن پور، مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، مسئول غرفه و سرپرست گروه، آتوسا رحمتی مجری و مترجم زبان انگلیسی گروه و بهزاد پاکدل مسئول کانون آیین های سنتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعضای گروهش حضور به هم رسانیدند تا سفیران فرهنگ لرستان باشند. در این سفر از هرگونه اسراف و ایجاد هزینه صرفنظر گردید و حضور در نمایشگاه در مقایسه با برنامه های مشابه میلیاردی با کمترین هزینه های غیرقابل قیاس اتفاق افتاد.
برنامه با حضور سرکار خانم دکتر مولاوردی، معاون رییس جمهور برگزار شد
بنا به گزارش خبرنگار بلوطستان, اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس پنجشنبه ۱۷ مهرماه با حضور دو معاون رئیس جمهوری، شهردار اصفهان، رئیس و دبیر کل سازمان ICCN و ۲۰۰ نفر از میهمانان خارجی، استاندار، اعضای شورای شهر اصفهان جمع کثیری از مهمانان خارجی برگزار شد. شهیندخت مولاوردی معاونرئیس جمهوری در این اجلاس، پاسداری از میراث ناملموس را پیام آور صلح و دوستی خواند و میزبانی این اجلاس را در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده مایه سرافرازی و خوشبختی عنوان کرد.

حضور مدیرکل بانوان استانداری لرستان در نخستین روز اجلاس زنان ICCN

ggg
سرکار خانم لیلا سلاحورزی، مدیرکل بانوان استانداری لرستان در نخستین روز برگزاری اجلاس زنان به همراه کارشناس واحد، خانم چاغروند در برنامه حضور یافت و در ادامه در نشست های تخصصی با حضور سرکار خانم مولاوردی و خانم دکتر فرهمند پور شرکت کرد و به بیان نقطه نظرات و دیده گاه ها و پیشنهادهای خود در خصوص نمایشگاه پرداخت.
2014-10-09 12.04.40

دبیرکل ICCN در اجلاس زنان سخن گفت
kkk
در این اجلاس، دکتر «هی کیونگ چوی» دبیر کل سازمان ICCN سخنرانی‌اش را در ارتباط بر زن و میراث ناملموس آغاز کرد و با ابراز خشنودی از میهمان نوازی ایرانیان نتایج اجلاس را گرانقیمت دانست. وی گفت: «با اطمینان خاطر تمام می‌دانستم ایران جای بسیار شگفت‌انگیزی است، من از قلب گرم و میهمان‌نواز ایرانیان وقتی در زلزله بم حضور داشتم آشنا بودم اما بعد از ملاقات با مردم اصفهان و مشارکت شان در میزبانی از برگزاری اجلاس ICCN تصمیم گرفتیم این بار اصفهان پذیرای میهمانان اجلاس باشد»
وی افزود: «میراث ناملموس به معنی سنت‌هایی است که در زندگی به بیان و گفتار آنها می‌پردازیم. آنچه می‌تواند این میراث را به عنوان هویت ما به آیندگان منتقل کند این است که نباید این میراث نابود شود زیرا به معنای از دست دادن گذشته و آینده خود است.» وی در ادامه گفت: «آنچه در حال حاضر در ایران یافتم، این است که زنان ایرانی نقش‌های اساسی را می‌آفرینند و در تاریخ بلند ایرانی به خوبی مردان نقش آفرینی می‌کنند. آنها نقش اساسی را در امور بین‌الملل، فرهنگ، علم و ادب از خود بروز دادند. زنان بزرگی چون پروین اعتصامی با اشعار تحسین برانگیز خود یا دکتر مریم میرزاخانی ریاضیدان برجسته جهان قدرت زن ایرانی را نشان می‌دهد.»
موسیقی لری، اولین موسیقی اجرا شده توسط گروه موسیقی اقوام ایران
در این آیین که میهمانان خارجی و داخلی حضور داشتند، موسیقی‌های بومی و محلی نواحی و اقوام مختلف ایرانی به عنوان یکی از جلوه‌های میراث‌های فرهنگی ناملموس کشورمان نواخته شد که مورد استقبال قرار گرفت. همزمان با گشایش این اجلاس و جشنواره، کاروان انواع گل‌های رنگارنگ طبیعی به طول ۲۰۰ متر که در اشکال مختلف و تزئین‌های زیبا طراحی شده است از محل برگزاری اجلاس به حرکت درآمد.
اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس از ۱۷ مهرماه به میزبانی شهر اصفهان و با حضور نمایندگان و شخصیت‌های فرهنگی ایران و ۵۰ شهر جهان برگزار شد. لرستان اولین استانی بود که گروه موسیقی اقوام ایران، آهنگ زیبایی از این استان را نواخت و خواند و تمام جمعیت مشتاق را به آهنگ زیبا، شنیدنی و ماندگار
« حناوَنو» جذب کرد.
 
DSC_0241
نماینده معاون رییس جمهور، موسیقی لرستان را تحسین کرد
سرکار خانم منیر آرامی که به همراه خانم دکتر شهیندخت مولاوردی در این اجلاس پر از جمعیت و مهم حضور یافته بود،در گفتگوی صمیمانه با گروه اعزامی مان، موسیقی مقامی لرستان را تحسین کرد.
دکتر فرهمندپور، مشاور وزیر کشور در اموربانوان و خانواده در غرفه لرستان
خانم دکتر فرهمندپور نیز عصر نخستین روز جشنواره در غرفه لرستان حضور پیدا کرد و به بیان نقطه نظراتی در خصوص میراث معنوی لرستان پرداخت.

نان تیری بروجرد، سوغاتی لرستان، تعارفی به مشاور وزیر
IMG_7882
همه جای ایران سرای من است؛ حضور چشمگیر ترکمن ها در غرفه لرستان
گروه موسیقی ترکمن صحرا نیز همراه با سرپرست این گروه به مهمانی غرفه لرستان آمدند و دقایقی نواختند تا ترکیبی از آهنگ ترکمن و رنگ های لری توجه همگان را بیانگیزد.
غرفه معطر شد، به یمن حضور جانباز روشندل لر مقیم اصفهان
جانباز روشندل لرستانی، غلامعلی وحیدنیا نیز با همسر مهربان و سخاوتمندشان مهمان غرفه لرستان شدند. ایشان زاده دلفان لرستان بودند و عباس وار دست را و زلیخاوار چشم را بر سر راه دین و ایمان گذارده بودند. حرم محبت و حضورشان کار همه اعضای گروه را به گریه کشانید.
توزیع محصولات فرهنگی لرستان در غرفه/ابداعی که دیگر غرفه ها از آن بی بهره بودند
وجود محصولات فرهنگی در غرفه لرستان باعث علاقمندی و مراجعه هرچه بیشتر اقشار مختلف جهت دریافت اطلاعات گردشگری و فرهنگی لرستان شد. گهر و بیشه بیشتر از هر جاذبه دیگری، محل پرسش بازدیدکنندگان و احتمال سفر آنها به لرستان بود.
لرستان، تنها استانی که با دست پر به عرصه معرفی میراث معنوی دیارش رفت
کتابچه میراث معنوی لرستان، کار عطا حسن پور، تنها مرجع معرفی میراث معنوی استانی در نمایشگاه به حساب می آمد. حسن پور کار تهیه و تدوین این کتابچه را از چندماه قبل از برگزاری نمایشگاه آغاز کرد. ابداع موفقیت آفرینی که هیچ کدام از غرفه های دیگر اقدام به تهیه و توزیع آن نکرده بودند. همین موضوع باعث شد تا تلاش گروه در مجموعه بسیار فرهنگی و برنامه ریزی شده جلوه کند.۲۱ اثر معنوی لرستان تا به امروز در فهرست آثار معنوی ملی ایران به ثبت رسیده است و به گفته حسن پور این آثار دامنه ای بیکران و حوزه ای گسترده دارند که همواره قابل افزودن و پژوهش است.
 IMG_7799
وقتی تماشاگران علاقمند غرفه ما را اشغال کردند
و اما به محض اینکه صدای موسیقی و همخوانی لری در غرفه پیچید، علاقمندان جلوی ورودی غرفه صف کشیدند و مشتاقانه گروه را همراهی کردند. عده زیادی فیلم و عکس برنامه را تهیه کردندو عده زیادی غیرلر از لرستان پرسیدند و جویا شدند.
بهزاد پاکدل با آوای اهورایی و گروه سنتی اش رونق غرفه را دوچندان ساخت.نکته قابل توجه در برپایی برنامه موسیقی رعایت مقررات و توجه به نظم نمایشگاه از سوی ما بود. به طوری که برخورد متین و نجابت کلام اعضای حاضر در گروه با تحسین مسئولان برگزاری نمایشگاه مواجه شد. جا برای خودمان باقی نمانده بود.
IMG_7905
فقط اشاعه فرهنگ لرستان، کاسب کاری ممنوع
در غرفه لرستان می شد مهر را دید و فرهنگ را لمس کرد. تزیین آراسته غرفه با بهره مندی از جدی ترین نمادهای فرهنگ لرستان و به ویژه آثار دارای نشان جهانی اصالت یونسکو، کار دست هنرصنعت گر ارجمند، جناب آقای حمزه ای، ارائه خدمات فرهنگی و معرفی گردشگری لرستان به بازدیدکنندگان در قیاس با سایر غرفه ها چهره متفاوت و قابل تاملی از لرستان به مخاطب عرضه می کرد. به ویژه اینکه در این غرفه هیچ محصولی فروخته شد و تمام تلاش اعضا تنها به معرفی، دعوت و اطلاع رسانی معطوف شد. حال آنکه تمام غرفه های دیگر عمده زمان شان را به کسب درآمد اختصاص دادند که برخلاف مقررات نمایشگاه شمرده شد.
مهمانان خارجی، مقابل دوربین های ما
2014-10-09 12.03.36
از هیچ فرصتی برای معرفی فرهنگ و سرزمین مادری دریغ نورزیدیم و تا آنجا که می شد و زمان اجازه می داد با گردشگران و مهمانان پرتعداد خارجی حاضر از لرستان گفتیم و مهمان نوازانه دعوتشان کردیم که به لرستان سفر کنند.
IMG_7804
 

مهرماه ۹۳، اجلاس و جشنواره بین المللی ICCN، اصفهان

با سپاس از روابط عمومی میراث فرهنگی

گزارش و عکس ها: آتوسا رحمتی، بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان