شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » ترانه علیدوستی و شهاب حسینی

اختصاصی بلوطستان: با نگاهی به فهرست بازیگران دهه هشتاد به نام‌های مهم و سرشناسی برمی‌خوریم که حقیقتاً انتخاب بهترین بازیگر زن و مرد از این بازیگران محبوب و توانا، کاری دشوار است. در بین بازیگران مرد، نام‌هایی همچون

photo_2016-04-12_06-20-59

  ۱- شهاب حسینی با آثاری شاخص همچون سوپر استار، درباره الی (احمد)، پرسه در مه (امین) و جدایی نادر از سیمین (حجت)

۲- حامد بهداد با هنرنمایی در فیلم‌های روز سوم در نقش فؤاد و فیلم بوتیک.

۳- پرویز پرستویی با نقش‌آفرینی فوق‌العاده در نقش رضا مارمولک، فیلم مارمولک که پیش از این توانایی و قدرت بازی خود را در فیلم به یاد ماندنی (لیلی با من است) به هنر دوستان، نشان داده بود.

۴- حمید فرخ‌نژاد با بازی زیبا در نقش مرتضی فیلم چهارشنبه سوری اصغر فرهادی که پیشتر در فیلم عروس آتش، هنرمندی خود را ثابت کرده بود و همچنین فیلم آتش آتشکار در نقش سهراب.

۵- مرحوم خسرو شکیبا در نقش عمو رحیم در فیلم اتوبوس شب.

۶- محمدرضا فروتن در نقش حامد در فیلم شب یلدای کیومرث پور احمد که انصافاً بازی خیره کننده‌ای را به نمایش گذاشت.

۷- رضا کیانیان در نقش دکتر سپیدبخت فیلم خانه‌ای روی آب و … .

و در بین بازیگران زن:

۱- ترانه علیدوستی در نقش ترانه پرنیان فیلم (من ترانه پانزده سال دارم)، نقش فیروزه در فیلم شهر زیبا اصغر فرهادی و نقش الی در فیلم برجسته این دهه (درباره الی) قدرت نمایی و حس و تکنیک بازیگری خود را رخ نمود.

۲- نگار جواهریان در نقش زهرا سادات فیلم طلا و مس.

۳- باران کوثری در نقش سارای فیلم (خون بازی) رخشان اعتماد نقش دختری معتاد را به خوبی به نمایش گذاشت.

۴- پگاه آهنگرانی در خانه زندان زنان در نقش (سحر، پگاه).

۵- گلشیفته فراهانی در نقش سپیده در فیلم درباره الی، آتی در فیلم بوتیک و فیلم میم مثل مادر مرحوم رسول ملاقلی‌پور.

۶- هدیه تهرانی در فیلم‌های چهارشنبه سوری و هفت دقیقه تا پائیز که بازی‌های زیبایی از خود نشان داد.

۷- لیلا حاتمی با هنرنمایی در فیلم ارتفاع پست ابراهیم حاتمی‌کیا.

۸- فاطمه معتمدآریا در نقش ننه گیلانه فیلم گیلانه به زیبایی هر چه تمام ایفای نقش کرد.

۹- هنگامه قاضیانی در فیلم به همین سادگی در نقش طاهره و … بازی‌هایی بسیار خوب از خود ایفا کردند ولی به دلیل انتخاب نقش‌هایی متفاوت‌تر و بازی‌هایی با حس و تکنیک برتر و به دلایل زیر شهاب حسینی و ترانه علیدوستی، بهترین‌های مرد و زن دهه هشتاد سینمای ایران هستند.

photo_2016-04-12_06-20-41

دلایل انتخاب ترانه علیدوستی:

۱- چیره دستی و بازی استثنایی در نقش ترانه پرنیان در فیلم (من ترانه پانزده سال دارم) را چنان قدرتمند بازی می‌کند گویی چندین سال است که بازیگری را به طور حرفه‌ای انجام می‌دهد و نقش و حس مادر را طوری ایفا می‌کند که تماشاگران و حتی منتقدان سینمای ایران را بر آن می‌دارد که گویی خود در زندگی شخصی مادر است. هوش و استعداد ذاتی و اراده و پختگی او بسیار فراتر از محدوده سنی‌اش است.

۲- نقش الی در فیلم (درباره الی) ساخته اصغر فرهادی، ترانه علیدوستی در اجرای ظریف نقش الی که باز پیوند دهنده است و شتاب دهنده و از همه مهم‌تر، داستان حول محور او شکل می‌گیرد. علیدوستی در نقش‌آفرینی و پرداخت این شخصیت، تلاش وافری از خود نشان داده است و راز آلود بودن نقش را به زیبایی هر چه تمام‌تر اجرا کرده است. در ضمن نقشی که در ۲۵ دقیقه ابتدایی فیلم حضور دارد ولی در تمامی دقیقه‌های فیلم، حتی در نبودش نقشش را به زیبایی ایفا می‌کند.

۳- نقش فیروزه در (شهر زیبا) ساخته اصغر فرهادی، فیروزه در این فیلم هیچ آرمان و آرزویی در زندگی نداشت جز نقش زندگی کردن، گر چه اما در پایان باز این وابستگی‌ها و حصارهای تنگ بودند که او را واداشتند به از خود گذشتن که علیدوستی انصافاً کم نقص، این نقش مهم را ایفا نمود.

۴- روح‌انگیز (چهارشنبه سوری) فرهادی، نقش روح‌انگیز با تمام نقش‌هایی که بازی کرده بود فرق داشت، علیدوستی دشواری قرار گرفتن در آمیزه‌ای از دروغ و خیانت و صداقت را چنان ظریف و باریک به نمایش می‌گذارد که شاید بتوان ادعا کرد که این تجربه اگر در این فیلم شکست می‌خورد فرهادی دیگر سراغ مضمون‌های مشابه نمی‌رفت و در آخر، جادوی چشم‌ها و لبخند بازی‌گوشانه دو ابزار مهم خدادادی هستند. اما استفاده از آنها ربط مستقیم به هوش، استعداد و نبوغ آدم‌ها دارد که ترانه علیدوستی اینها را دارد یعنی باهوش و استعداد و نابغه.

دلایل انتخاب شهاب حسینی:

۱- بازی هوشمندانه و توانمند در فیلم سوپر استار در نقش بازیگر که خیلی سخت است و شهاب حسینی به خوبی از پس این نقش مهم برآمده است.

۲- نقش احمد در فیلم درباره الی، در این فیلم مهم دهه هشتاد به خوبی درخشیده و توانست تماشاگران را با بازی حسی خود مجذوب و مسحور خود نموده است.

photo_2016-04-12_06-20-55

۳- بالاخره در نقش حجت در فیلم جدایی نادر از سیمین، تبدیل به بازیگری شده است که همه کس و در همه جا درباره او حرف می‌زدند. شهاب حسینی بالاخره به حقش رسیده، بی شک او موفقیت‌هایش را بیش از هر کس مدیون پشتکار خودش است که از تمرین و آموختن دست نکشیده و مزد زحمات خود را در بازی در فیلم‌های مهم دهه هشتاد گرفت.

در نهایت ذکر این نکته همیشگی لازم و ضروری است که این برگزیدن‌ها و برگزیده شدن‌ها، صرفاً یک جور بازی است گر چه رد قوی از واقعیت در آن دیده می‌شود اما الزاماً مثل هر قضاوت دیگری می‌تواند دقیق و در بردارنده همه عدالت نباشد ولی بی شک به بخش اعظمی از آن اشاره دارد و رسیدن به چنین میانگینی از انصاف و عدالت برای تحلیل وضع و اوضاع بازیگری و بازیگران سینمای ایران کافی است.

حامد قبادی؛بلوطستان

photo_2016-04-12_06-31-40

*دبیر ادبیات فارسی

  1. کامیبیز نجات پور

    آفرین حامد دوست دارم در زمینه ادبیات و مشکلات طرهان مطلب بنویسی

  2. شایان ادینه وند

    واقعا شهاب حسینی سوپر استار سینمای ایران است بازیگری حرفه ای در هر نقش و هر فیلم تا کنون خوش در خشیده به نظر من او یک اعجوبه یا یک نابغه در هنربازیگری میباشد

    • حامد قبادی آدینه وند

      بدون شک تا این ۵ سال از دهه نود هم درخشش جناب حسینی ادامه دارد

  3. آزادبخت

    آقای قبادی بسیار عالی وپخته کارشناسی فرمودید واقعا دلایل انتخاب این دوهنرمند از دید شما بسیار عالی بود متن بسیار سلیس و زیبای بودآفرین و احسنت بر قلم شیوا و نظرات بسیار ماهرانه شما.

  4. asie

    واااای واقعا دوتا ستاره ان، هم ترانه علیدوستی هم شهاب حسینی، دوتا از بازیگرای قدر و خیلی و خووووبن، آفرین حامد??????????

  5. اسماعیل ابراهیمی

    مقاله بسیار عالی و پخته ای بود
    سپاسگذارم از وقتی که گذاشتین

  6. payam azadbakht

    درود بر شهاب حسینی جالب بود جناب قبادی

  7. علی بابایی

    با سپاس فراوان از آقای قبادی بخاطر درج مطلب فوق، واقعا انتخاب دو بازیگر زن و مرد از بین این بازیگران کار بسیاری دشواری است، اما با توجه به این که شما مدت زیادی است که اخبار و تحولات سینمای ایران پیگری و رصد می کنید انتخاب این دو بازیگر و دلایل ذکر شده با توجه به وضع سینمای ایران وسایر محدودیت منطقی به نظر می رسد.

  8. payam azadbakht

    درود بر شهاب حسینی. جالب بود جناب قبادی

  9. ناشناس

    درود بر حامد عزیز و کسانی که نظر داده اند اما به نظرمن رضا کیانیان بهترین بازیگر ایران و حتی یکی از بهترینهای دنیاست!!!

  10. محمدمیرزایی

    درود بر داش حامدعزیز بخاطر درج مطلب فوق،ولی باوجود بزرگانی مثل پرستویی و خانم معتمدآریا البته این دو نفر که شما ذکرکردین به نوبه خود بازیگران توانایی هستن ولی آقای پرستویی و خانم معتمدآریا به نظربنده انتخاب بهتری میتونست باشه باز هم بخاطر درج مطالب فوق ازشماسپاسگذاریم

  11. فرشاد صادقی

    درود بر آقای قبادی عزبز.واقعا شهاب حسینی بازیگر بسیار خوبیه

  12. فریبرز قبادی ادینه وند

    پرویز پرستویی در مار مولک!!!!!!

  13. داور

    درود بر حامد قبادی عزیز که اطلاعات فراونی در حوزه سینما و ادبیات دارند، به نظر انتخاب های شما گزینه های مناسب بهترین بازیگران دهه ٨٠ هستند

  14. R.q.A

    خیلی عالی بود. نظرتون جالبه و به واقعیت الان بازیگری ایران نزدیکه???????

  15. ناشناس

    بسیار عالی و کامل ممنون جناب آقای قبادی

  16. محمد منصوری

    بدون تردید اگر از معدود کسانی که صحبتی برای نگفتن در عرصه سینما داشته باشند بدون شک آقا حامد قبادی در زمره این گروه است چرا که راه می داند در تاریکی …
    و بدون تردید ایشان پرورش یافته مکتبی است که هنر خوب زیستن را و خوب فهمیدن را در محضر معلمی سترگ آموخته اشت .
    ایام به کام و مسرت

  17. مهدی قبادی

    با سلام خدمت استاد عزیز جناب آقای قبادی :
    یکی از مهمترین ویژگی بازیگر، مردم شناسی و داشتن شناخت خوب نسبت به انسان ها و جامعه خود می باشد.به عنوان مثال وقتی می خواهد نقش یک فرد بیمار خاص را بازی کند، باید مدتی روی موضوع تحقیق کرده و باشرایط زندگی و خانواده، مشکلات و دغدغه های آنها به خوبی آشنا شود. همچنین بازیگر باید هوش خوب، سرعت یادگیری مناسب، استعداد و ذوق لازم را داشته و همیشه پذیرای نظرات و انتقادات کارگردان و منتقدان باشد. بازیگران توانمند آنهایی هستند که می توانند نقش های متفاوت و گاهی متضاد را به خوبی اجرا کنند. مهم ترین هنر بازیگر، باور پذیر کردن نقش از سوی تماشاگران می باشد. در صورتی که بازیگر مهارت و تسلط خوبی بر کار خود داشته باشد، می تواند این باور پذیری را در مخاطب ایجاد کند.
    بسیار مطالب دقیق و منطقی بیان نموده اید ، خسته نباشید عرض میکنم ، با شناختی که از این دو بازیگر بزرگ سینمای ایران دارم ، بنده هم با نظر شما موافق هستم.
    موفق باشید انشاالله

  18. اوژن

    ضمن تشکر از شما جناب آقای قبادی عزیز بخاطر وارد شدن و مطرح کردن مسائلی که امروز کمتر در بین اهالی قلم در این دیار دیده می شود. با احترام به انتخاب شما، بنده با شهاب حسینی موافقم اما بیشتر بازی لیلا حاتمی را ترجیح میدهم.

  19. شاه‌پور لطفی

    سلام
    حامد جان دستت درد نکنه، پیرهن صورتی خوب داری دلبری می‌کنی
    انوشه باشی

  20. روح اله قاسمی

    بسیار دقیق و مفید, که نشان از تسلط شما بر سینمای روز ایران
    نظرات و گفته های شما همیشه نشان سطح بالایی آگاهی های شما و به حق نیز این دو بازیگر از یکه تازان بازیگران در میان زنان و مردان بازیگر کشور هستند
    امیدوارم که همیشه مارو از مطالب ازرشمندت بهره مند سازی

  21. یحیی آدینه وند

    قطعا قلم حامد عزیز در معرفی چهره هنرمندان عرصه تئاتر وسینما هنری ،ارزشمند وستودنی است .درباره هنر وهنرمندی دیدگاههای متفاوتی هست. «هنر» امروز در معانی لیاقت، استعداد، قابلیّت، دلیری، جسارت، قدرت، مهارت و مانند آنها به‌کار می‌رود، و در تداول مردم گاهی به معنی جسارت همراه با ابتکار و ذوق دیده می‌شود: فلانی واقعاً هنری کرد (یا هنری به خرج داد) که در گیرودار تنگنای مالی توانست تحصیلات خود را ادامه بدهد، یا هنر می‌خواهد که آدم از شرّ مردم ریاکار و حیله‌گر خود را نجات دهد، یا هنرش را داری که در شهر پرازدحامی مانند تهران زندگی کنی؟
    معنی دیگر هنر دانستن چیزی توأم با ظرافت و ریزه‌کاری است، یعنی هنر ذهنی نه عینی، ترکیبات و مشتقّاتی ازقبیل هنرجوی، هنرمند، هنرپیشه، هنرستان، هنرکده، باهنر، بی‌هنر، هنرنمایی و جز آن،در شعر و نثر فارسی نیز به همین معنی به‌کار رفته است. اطلاق «هنر» به نویسندگی، شاعری، داستان‌نویسی، معماری، مجسّمه‌سازی، طرّاحی، نقّاشی، تئاتر از همین قبیل است. تولستوی می‌گوید: «هنر یک عضو حیات انسانیّت است که شعور منقول انسانها را به حوزۀ احساس منتقل می‌کند». دکتر شریعتی «هنر» را امانت ویژۀ خدا به انسان می‌داند، نه آنکه وسیلۀ کسب لذّت، تفنّن، تخدیر، شگفتی، صرف انرژیهای متراکم در بدن و عاملی در خدمت جنسیّت و سیاست و سرمایه باشد. وی می‌گوید: «هنر قلم صنع صانع جهان است که آن را به انسان داده است، تا جهانی دیگر بیافریند و بهشتی دیگر، و زیبایی‌ها و زندگی‌ها و اندیشه‌ها و روحها و رسالتها، و زمین و آسمانی دیگر.حامد عزیز موفق باشید.

  22. رازانی

    با سلام وخسته نباشید من هم با نظر شما بسیار موافقم .انتخاب بسیار شایسته وبه جای خانم ترانه علیدوستی و اقای شهاب حسینی دو ستاره درخشان سینمای ایران به عنوان بهترین بازیگران زن ومرددر دهه هشتاد .
    باکمال تشکر از آقای حامد قبادی

  23. مريم باقريان

    با سلام و خسته نباشید خدمت حامد جان عزیز با نظر شما بعنوان یکی از دوستان صاحب هنر بسیار موافقم.بسیار دقیق و مفید که نشان از نقد و بررسی دقیق و اطلاعات کافی شما در حوزه سینما و هنر است. اقای شهاب حسینی و خانم ترانه علیدوستی دو نقش مکمل و تاثیر گذار در فیلم و نمایشنامه هستند که بی شک می توانند باز موثر تر در این زمینه عمل کنند.موفق و پایدار باشید

  24. sookhtegame.ir

    خسته نباشید مرسی به خاطر این مطالب زیبا

  25. 1000gem.org

    مطلب بسیار خوبی بود.ممنون

  26. dubai escort

    Very rapidly this web site will be famous among all blogging and
    site-building visitors, due to it’s fastidious
    articles or reviews

  27. seo ajansi

    Good way of explaining, and good paragraph to take data regarding my presentation subject,
    which i am going to convey in school.

  28. uluslararası balkan üniversitesi

    Thank you, I’ve just been looking for info approximately this subject for a long time and yours is the greatest I’ve discovered so
    far. But, what concerning the bottom line? Are you certain about the source?

  29. balkan üniversitesi

    Just want to say your article is as surprising.

    The clarity on your post is simply nice and i can assume you are knowledgeable on this subject.
    Well together with your permission let me to grab your
    feed to keep up to date with imminent post. Thank you one million and please continue
    the gratifying work.

  30. sınavsız mühendislik

    Good way of telling, and pleasant article to get information concerning
    my presentation subject matter, which i am going to convey in college.

  31. dogal sebze tohumu

    Right here is the perfect webpage for anyone who really wants
    to find out about this topic. You know so much its almost tough to argue with you (not that I
    personally would want to…HaHa). You certainly put a fresh spin on a topic
    that’s been written about for a long time. Wonderful stuff, just great!

  32. asu_mnewman2008@yahoo.com

    Gain and dB cut can be parametrized, sample rate conversion is supported, and a number of useful presets for passive EQ are provided by the author.

  33. moriofukuda@msn.com

    I together with my buddies happened to be going through the best tips and hints found on your web page while quickly developed an awful suspicion I had not expressed respect to the web blog owner for those strategies. Most of the men became absolutely excited to see all of them and now have truly been enjoying these things. Thanks for being well accommodating as well as for making a decision on some fabulous useful guides most people are really desperate to be informed on. Our honest apologies for not saying thanks to you earlier.

  34. asu_p433p@lycos.com

    I wish to convey my gratitude for your generosity giving support to visitors who absolutely need assistance with in this theme. Your personal dedication to passing the message all-around has been surprisingly practical and have constantly permitted guys like me to attain their targets. The warm and helpful useful information means much to me and even more to my fellow workers. With thanks; from all of us.

  35. xxx_myluvismyman@yahoo.com

    My wife and i were now cheerful Chris managed to conclude his survey because of the precious recommendations he had out of your blog. It is now and again perplexing to just be giving out methods that others may have been selling. So we figure out we have got the blog owner to appreciate for this. The type of illustrations you have made, the simple site menu, the friendships you can give support to instill – it’s got many remarkable, and it’s helping our son in addition to the family reason why the subject is pleasurable, and that is exceptionally pressing. Many thanks for everything!

  36. co_southgate2323@yahoo.com

    I am just writing to let you be aware of what a notable discovery my child went through reading your blog. She realized plenty of issues, including what it is like to have an awesome giving style to have other people completely master chosen very confusing things. You actually did more than our own expected results. Thanks for delivering such precious, dependable, educational and fun thoughts on that topic to Ethel.

  37. gi_slenzdcny@aol.com

    I am just writing to let you be aware of what a notable discovery my child went through reading your blog. She realized plenty of issues, including what it is like to have an awesome giving style to have other people completely master chosen very confusing things. You actually did more than our own expected results. Thanks for delivering such precious, dependable, educational and fun thoughts on that topic to Ethel.

  38. cr_noralisa72@hotmail.com

    Needed to send you the little remark in order to thank you very much yet again about the awesome principles you’ve shown in this case. It’s really strangely generous of you to allow freely what a lot of people would’ve offered for sale as an e-book to make some money for their own end, specifically given that you might well have done it if you ever considered necessary. The strategies in addition served like the great way to comprehend some people have a similar dream just like my very own to know a good deal more when considering this issue. I know there are several more fun situations in the future for individuals who view your blog.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان