شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » متوسط بارندگی در استان لرستان ۱۲۰ میلی‌متر بوده است

ف (۲)

به گزارش بلوطستان به نقل از چکیده مدیر ستاد بحران استانداری لرستان، رضا آریایی می‌گوید:«بیشترین میزان بارش سامانه‌ی بارشی اخیر در شهرستان پلدختر بوده است».آریایی تشریح می‌کند:«تا صبح پنج شنبه ۱۷۷میلی متر در شهرستان پلدختر ۱۳۵باران باریده است و در مرکز استان نیز ۱۶۴میلی‌متر باران باریده است».میزان بارش‌های سامانه‌ی بارشی اخیر که چند روزی است در استان لرستان اقامت گزیده است به گفته‌ی آریایی و تا صبح پنج شنبه ه ۲۶ فروردین‌ماه به این شرح است:
پلدختر ۱۷۷ میلی متر، خرم آباد ۱۶۴ میلی متر، بروجرد ۱۶۳ میلی متر، رومشکان ۱۴۵ میلی متر و الشتر را ۱۳۲ میلی متر عنوان کرد و گفت: همچنین میزان این بارش ها در نورآباد ۱۳۰ میلی متر، دورود ۱۲۰ میلی متر، کوهدشت ۹۹ میلی متر، ازنا ۸۶ میلی متر و در الیگودرز نیز ۶۳ میلی متر بوده است.
بر مبنای این آمار متوسط بارندگی در استان لرستان ۸۰ میلی‌متر بوده است. از ابتدای سال زراعی جاری یعنی مهرماه ۹۴ تاکنون میزان متوسط بارندگی در استان لرستان نسبت به بلندمدت یعنی چهل سال گذشته چهل درصد رشد داشته است. رودخانه کشکان طغیان کرده است و شدت بارندگی‌ها باعث شد راه‌آهن محلی دورود به اندیمشک از خط خارج شود که خوشبختانه تلفاتی نداشته است. آریایی اما تأیید کرده است که یک جوان دام‌دار ۲۲ ساله در شهرستان پلدختر به علت رعد و برق جان خویش را از دست داده است.
میزان خسارت‌ها هنوز نامعین است؛ زیرا فرمانداران باید از حوزه شهرستان خویش آمار خسارت‌ها را برآورد کرده به ستاد مدیریت بحران استان ارائه دهند که هنوز به صورت قطعی معلوم نیست میزان خسارت سامانه بارشی اخیر چقدر بوده است.

۲۰۱۶۰۴۱۴_۱۱۱۴۴۵
تابستان پیش‌‌بینی شده بود پدیده موسوم به النینو خاورمیانه از جمله ایران را درخواهد نوردید. باران ضمن اینکه باعث خوشحالی مردم شده است اما اگر مدیریت پیشگیرانه‌ی بحران و مدیریت حین بحران به‌درستی کلید نخورد چه بسا خسارت‌های فراوانی نیز رقم بزند. موج اول النینو در فصل پاییز ۹۴ وقتی به شهرستان کوهدشت رسید باعث سیلاب‌ شد و جان سه نفر از اعضای یک خانواده ساکن کوهدشت را گرفت و حالا هم رعد و برقش جان یک جوان دام‌دار ۲۲ ساله را در شهرستان پلدختر گرفته است.
بارها و بارها مدیریت بحران استان لرستان، رضا آریایی، پیش از وقوع بارندگی‌ها به فرمانداران شهرستان‌های استان و هم‌چنین مدیران دستگاه‌های اجرایی و امدادی هشدار داده است مراقب سیلاب‌های احتمالی باشند و همه‌ تدابیر لازم را اجرایی کنند.
یکی از مشکلات برخی شهرهای استان این است که برخی شهرداری‌ها هنوز نسبت به اقدامات پایدار درازمدت برای مهار آب‌های سطحی و روان‌آب‌های آمده به شهر گامی برنداشته‌اند که خود یک نقطه ضعف جدی و در نتیجه یکی از علت‌های مهم آبگرفتگی در خیابان‌های برخی شهرهای استان است.
مشاهدات ما نشان می‌دهد بارش شدید باران باعث آبگرفتگی برخی زیرگذر‌های شهر خرم‌آباد شد که نشان می‌دهد از نظر مهندسی عمران به هنگام ساخت این زیرگذر‌ها فکری اساسی برای رفع آب‌های سطحی نشده است و به نظر می‌رسد یک راه‌حل اساسی برای رفع مشکل آبگرفتگی برخی زیرگذر‌های شهر خرم‌آباد اندیشیده نشده. هم‌چنین بر منبای همین مشاهدات سطح آب رودخانه خرم‌آباد به شدت بالا آمده است و پل‌های موقت زیر آب رفته و در نتیجه به صورت کامل مسدود شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود شدت بارش‌های سامانه‌ی بارشی اخیر تا اواخر روز پنجشنبه ۲۶ فروردین‌ماه ادامه داشته باشد.

  1. کامیبیز نجات پور

    در هر شهرداری استان لرستان چند نفر مهندس مشغول بکارند که مردم انتظار کار مهندسی دارند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان