شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » تاملی بر رای بالای ملکشاهی راد و محمودوند در مرحله دوم

  انتخابات مرحله دوم خرم آباد بامشخص شدن دو منتخب مردم برای حضور در مجلس دهم پایان یافت. در ارزیابی انتخابات دهم خرم آباد تحلیل های مختلفی همواره از سوی فعالان سیاسی ارائه می شود. این انتخابات را از منظر میزان رای کاندیداها و همچنین نقش تشکیلات سیاسی هر دو جناح باید بررسی کرد که نشان می دهد انتخابات مرحله دوم فراتز از بافت قومیتی خرم آباد و ذهنیت مردم یک انتخابات سیاسی بوده است به طوری که نگاهی به میزان آرای چهار کاندیدای نهایی مرحله دوم نشان می دهد که جریانات سیاسی در آرای مردم نقشی پررنگ تر از انتخابات های گذشته ایفا کرده اند.

photo_2016-03-31_21-34-59

بیرانوندی در مرحله اول ۵۲هزار و ۸۳۳رای پیشتاز انتخابات خرم آباد بود. او در مرحله دوم نیز پیشتازی اش را به کسب ۷۸هزار و ۷رای حفظ کرده بود .بیرانوند نسبت به مرحله اول توانسته بود ۲۵هزار و ۱۷۴رای را به سبد رای مرحله او خود اضافه کرده و راهی بهارستان شود.محمدرضا ملکشاهی را د نیز همچنان در مرحله دوم نیز این رویه را حفظ کرده است. ملکشاهی راد در مرحله اول ۳۲هزار و ۱۰۸رای را کسب کرده بود و در مرحله دو م نیز ۶۳هزار و ۷۱۰رای کسب کرد.

این چهره اصولگرا نسبت به مرحله اول ۳۱هزار و ۶۰۲رای را به سبد رای مرحاه اول خود اضافه کرده و برای دومین بار با وقفه به مجلس راه پیدا کند.مرتضی محمودوند را باید در کنار ملکشاهی راد موفق ترین نامزد راه یافته به مرحله دوم ارزیابی کرد. او در مرحله اول با کسب ۳۰هزار و ۱۴رای در جایگاه چهارم قرارداشت.

محمودوند در مرحله دوم ۶۱هزار و ۲۲رای کسب کرد که این میزان رای نشان می دهد که او در قیاس با مرحله اول توانسته است ۳۱هزار و ۸رای را به سبد رای خود اضافه کند.او همچنین در مقایسه با مرحله اول یک پله صعود کرد و در جایگاه سوم ایستاده است.

اعظم محمدی نیادیگر نامزد نهایی مرحله دوم انتخابات دهم خرم آباد نیز در مرحله اول با کسب ۳۱هزار و ۸۲۵رای در جایگاه سوم ایستاده بود.محمدی نیا در انتخابات مرحله دوم ۵۱هزار و ۱۸۹رای کسب کرد که نشان می دهد او نیز در قیاس با مرحله اول ۱۹هزار و ۳۶۴رای را به سبد رای مرحله اول خود اضافه کرده است.

با نگاهی به میزان آرای مرحله دوم به خوبی نقش احزاب سیاسی در انتخابات مرحله دوم خرم آباد به چشم می خورد.اصولگرایان تک چهره خود را به خوبی تقویت کرده و هر آنچه رای اصولگرایی مرحله اول بوده تمامآ در سبد رای محمد رضا ملکشاهی راد ریخته شده است.

پیروز انتخابات مرحله دوم را با تواجه به مقایسه رای نامزدها در دو مرحله انتخابات خرم آباد را باید ملکشاهی راد و محمودوند ارزیابی کرد که به ترتیب با کسب ۳۱هزار و ۶۰۲و ۳۱هزار و ۸رای در جایگاه اول و دوم از حیث کسب رای در قیاس با مرحله اول قرار گرفته اند.

رای کمتر بیرانوندی و محمدی نیا در قیاس با مرحله اول به خوبی نشان می دهد که تلاش دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا در راستای پیروزی محمودوند و ملکشاهی راد معطوف شده است. گرچه دست کم یک رای اصلاح طلبی به سبد رای بیرانوندی ریخته شده است اما وی احتمالا به دلیل آنچه اطمینان مجموعه اصلاحات از پیروزی اش قلمداد شده از بسیج امکانات فکری و تبلیغاتی اصلاح طلبان خرم آباد کمتری در قیاس با محمودوند برخوردار بوده است و همه توان اصلاحات صرف حمایت از محمودوند شده و در جبهه مقابل نیز اصولگرایان دل در گروی پیروزی ملکشاهی راد گذاشته بودند.

photo_2016-06-23_16-23-02

 ✅عباس دارایی/ بلوطستان

  1. شهروند

    تحلیل جالبی بود

  2. میرزایی مقدم

    من تا الان به چنین واقعیتی فکر نکرده بودم آفرین بر تحلیل گر چیره دست عباس دارایی و سلام بر بلوطستان

  3. کامیبیز نجات پور

    با نگاه به آرای اصلاح طلبان در لرستان میتوان نتیجه گرفت رای محمد بیرانوندی حمایت ایل بزرگ بیرانوند از صیمخان بوده نه رای جریان اصلاح طلبی.
    چرا سران اصلاح طلب در خرم آباد جهت حمایت از گزینه دوم با هم اختلاف داشتند.
    وقتش نرسیده دست از انحصار طلبی بردارند.

  4. کریم

    این یک واقعیت است که ملکشاهی راد با حمایت طایفه حسنوند و محمد بیرانوند با حمایت طایف بیرانوند وارد مجلس شدند و ربطی به جناح بندی ها ندارد .

  5. باقرپور

    اصلاکجای این تحلیل بود

  6. ناشناس

    خیلی تحلیل ابتدایی بود

    • خادمی

      اتفاقا تحیلش کاملا به هدف زده تلاش برای نبردن بیرانوند و برد محمودوند اصولگرا از اشتباهات اصلاح طلبان بود

  7. ناشناس

    ریاست عارف مملکت رو قطبی می کنه و باعث ناکارآمدی دولت میشه..عارف قدرت چانه زنی در حاکمیت نداره هر جا مشکلی برای دولت گیش بیاد مثل برجام این لاریجانی هست که می تونه باحاکمیت چانه زنی کنه و مشکل رو حل کنه نه عازف…در ضمن دولت روحانی گرچه در طول پنج سال آینده توفیقات مهمی خواهد داشت ولی مردم ثمرات آن را خیلی ملموس مشاهده نخواهند کرد و حتما از روحانی سرخورده خواهند شد..نباید عملکرد روحانی به پای اصلاحات گذاشته شود که در صورت ریاست عارف این اتفاق خواهد افتاد..فشار روی دوش دولت زیاد است و ریاست عارف این فشارها را بیشتر خواهد کرد ولی ریاست لاریجانی این فشار رو تقسیم می کنه بین دولت و مجلس و بخشی از فشار دولت رو مجلس لاریجانی مثل زمان فعلی تحمل خواهد کرد…فراموش نکنیم اصولگزاها رو لاریجانی می تونه کنترل کنه نه عارف…پس هر جور که حساب کنیم ریاست عارف نه به نفع دولته نه کشور و نه اصلاح طلبان

  8. ناشناس

    به نظر من بهترین تحلیل بود و به خوبی معلوم می کند اصلاح طلبان تمام توانشان را صرف پیروزی محمودوند کرده اند

  9. ناشناس

    چرا همه نظر رادرج نمی کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟پسر خوب

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان