شما اینجا هستید
اجتماعی » آغاز مرمت ۶ هکتار از بافت تاریخی خرم‌‌آباد طی روزهای آینده / راه اندازی مرکز اسناد شهرداری / رونمایی از کتاب شهرداری خرم آباد طی صد سال گذشته در اردی بهشت ماه

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد گفت : مرمت ۶ هکتار از بافت تاریخی خرم‌‌آباد طی روزهای آینده در این شهر آغاز خواهد شد . مجید دریکوند با بیان این مطلب در گفتگو با بلوطستان اظهار کرد: این مرمت به صورت پایلوت   در محله بابا طاهر شروع می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر خرم آباد افزود : مجوز راه اندازی مراکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شوراها در سال ۹۴ ازسوی شورای عالی استان ها به کلان شهرها و مراکز استان ها صادر و ابلاغ شده که این مرکز طی شش سال در مرکز استان بین سالهای ۹۴ تا ۱۴۰۰ مغفول مانده است .

وی گفت: مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر خرم آباد در پنج ماه پایانی شورای شهر گذشته در یکی از اتاق های این شورا راه اندازی شد که با شروع بکار شورای شهر ششم در خرم اباد با توجه به اهمیت موضوع ، تصمیم گرفتیم این مرکز را با تشکیل هیات امنا و تجهیز و اختصاص ساختمانی مستقل با کادری مجرب از نیروهای باتجربه شهرداری به صورت مامور در مرکز و تشکیل کارگروههای تخصص در قالب ۵ کارگروه و تعدادی مشاور و شورای پژوهش راه اندازی کنیم .

دریکوند ادامه داد: این مرکز ، مرکزی با حوزه اختیارات گسترده در مورد مباحث پژوهش ، اقدامات کاربردی ، چشم انداز شهر ، عیب یابی و چاره جویی برای رفع مشکلات شهری است که تکالیف خاصی از جمله ایجاد بانک های اطلاعاتی ، تدوین سند چشم انداز شهر ، ایجاد مرکز اسناد و پژوهش های کاربردی و .. بر عهده این مرکز است .

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در دستور کار مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر خرم آباد قرار گرفت ، بافت تاریخی شهر بعنوان یک بافت با ارزش بود که برای مرمت این بافت ها ۶ هکتار به پیشنهاد این مرکز بعنوان پایلوت مرمت  بافت های  تاریخی شهر خرم آباد در دستور کار قرار گرفته است .

دریکوند تصریح کرد: برای این کار از بافت یزد بازدید کردیم و بر اساس آن الگو مرمت به صورت پایلوت   در محله بابا طاهر با حجم ۸ هزار متر مربع دیوار سازی و ۵ هزار متر مربع کف سازی انجام خواهد گرفت .

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد گفت : این مرمت بر اساس تصاویر موجود دهه ۳۰ خرم آباد انجام خواهد گرفت که امیدواریم تا نوروز ۱۴۰۲ بتوانیم گردشگران خرم آباد را به این بافت بکشانیم و گامی مهم در جهت تبدیل شهر به مقصد گردشگر ی برداشته شود.

وی بیان کرد: پس از تمام مرمت ، پیوست فرهنگی از سوی مرکز ارائه خواهد شد و شورای اسلامی شهر نیز بنا دارد پیشنهاد کند عوارض بافت های تاریخی صفر شود که این اقدامات در نهایت به رونق گردشگری و درآمدزایی در شهر خرم آباد و گامی مهم در جهت ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک با توجه به همجواری با این بافت ها خواهد بود.

عضو شورای شهر خرم اباد گفت: یکی از اقدامات مهم مرکز اولویت بندی مشکلات و نیازهای شهر خرم آباد است که در این راستا اولین گزارش فصلی از وضعیت موجود پسماند شهر خرم آباد را تهیه و تدوین کرده ایم و بنا داریم هر فصل یک گزارش راهبردی را منتشر کنیم.

وی افزود: گزارش راهبردی تنگناهای فرهنگی شهر خرم آباد برای فصل تابستان ،  گزارش راهبردی آب های سطحی شهر برای فصل پاییز و گزارش راهبردی حمل و نقل و ترافیک شهر خرم آباد برای فصل زمستان از جمله این گزارش های راهبردی فصلی مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر خرم آباد خواهد بود.

وی با بیان اینکه مرکز اسناد شهرداری راه اندازی شده است ، گفت : در حال جمع آوری اسناد ، فرامین ، احکام و اوراق با ارزش تاریخ شهرداری و شهر خرم آباد هستیم که پس از جمع آوری این اسناد ، کتابی با عنوان خرم آباپژد به روایت اسناد تاریخی منتشر خواهد شد .

دریکوند افزود: مکاتباتی با کتاب خانه ملی و مرکز اسناد ایران صورت داده ایم که شعبه ای از کتاب خانه ملی در مرکز پژوهش ها مستقر شود..

وی گفت : اولین کتاب با عنوان شهرداری خرم آباد طی صد سال گذشته توسط مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر خرم آباد چاپ و در اردی بهشت ماه از آن رونمایی خواهد شد .

 

  1. عباس دارایی

    آغاز پروژه مرمت بافت تاریخی خرم آباد

    پروژه مرمت بافت تاریخی خرم آباد آغاز شد . به گزارش روابط عمومی شهرداری خرم آباد پروژه مرمت بافت تاریخی خرم آباد در محله باباطاهر این شهر آغاز شد.
    معاون عمرانی استاندار لرستان در بازدید از آغاز روند اجرایی این پروژه با بیان اینکه همه دستگاهها باید در اجرای این پروژه همراه و همگام با شهرداری باشند ، اظهار کرد: همه دستگاهها باید با همکاری و همراهی در این طرح که ضرورت دارد با دقت و سرعت انجام شود ، در راستای رونق گردشگری خرم آباد گام بردارند.
    احمد رضا دالوند افزود: از مدیران دستگاههای ذیر بط انتظار می رود با تشکیل یک کارگروه متشکل زا کارشناسان خبره جهت هماهنگی و تسریع در کار اقدام کنند.
    شهردار خرم آباد هم در این بازدید که مدیران کل آبفا ، گاز و برق لرستان و نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد نیز حضور داشتند گفت : طرح مرمت بافت تاریخی خرم آباد یک ضرورت است که در دستور کار شهرداری خرم آباد قرار گرفته است .
    وی با بیان اینکه بافت تاریخی شهر بعنوان یک بافت با ارزش بود که برای مرمت این بافت ها ۶ هکتار بعنوان پایلوت مرمت بافت های تاریخی شهر خرم آباد در دستور کار قرار گرفته است ، اظهار کرد:در محله بابا طاهر با حجم ۸ هزار متر مربع دیوار سازی و ۵ هزار متر مربع کف سازی انجام خواهد گرفت .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان