شما اینجا هستید
خبری » آیا رستمیان از وزیر راه «سوال» کرده است؟!

photo_2016-06-24_06-42-01
 

پس از انتشار انتقادات وسیع از سکوت آقای رستمیان، نماینده‎ی محترم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی در خصوص معضلات ناشی از برف و کولاک در دلفان، مسئول تیم رسانه‎ای این نماینده‎ی محترم، در روز ۱۱ بهمن اقدام به انتشار این مطلب نمود:

“به دنبال سهل انگاری مسئولین استان در مدیریت صحیح و به موقع بحران حاصل از بارش برف اخیر در شهرستان دلفان که متاسفانه منجر به مسدود شدن راه های مواصلاتی بیش از ۴۵۰ روستا و مرگ یک نفر از هم‎شهریان عزیز در این شهرستان شد، علی رستمیان نماینده مردم شریف دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی با طرح سوالی از وزیر راه و شهرسازی علت کم کاری و سهل انگاری مسئولین راه و شهرسازی استان لرستان در اقدام به جا و به موقع در این شهرستان را جویا شد. در این سوال، نماینده سلسله و دلفان آمده است که چرا به محض هشدارهای اولیه هواشناسی و با توجه به گستردگی روستاهای شهرستان دلفان و غیر استاندارد بودن اکثر غریب به اتفاق راه های مواصلاتی به این روستاها سریعا ماشین آلات راه شکافی و امداد رسانی به شهرستان اعزام نشده و اگر امکانات دولتی کفاف این کار را نمی داد، چرا از امکانات و ظرفیت های بخش خصوصی در این راستا استفاده نشده است؟!”

به گزارش بلوطستان خبرنگار عصر دلفان  جهت اطلاع از جزئیات امر، با چند تن از نمایندگان مجلس و خبرنگاران پارلمانی ارتباط برقرار و پرسش‎هایی طرح نموده که اطلاعات حاصله را به شرح زیر در اختیار بازدیدکنندگان عزیز قرار می‌دهد:

پرسش اول: در ایامی که در دلفان به شدت برف باریده و موجب انسداد راه‌های مواصلاتی و قطع جریان عادی زندگی شده، و مسئول تیم رسانه‌ای نماینده‌ی محترم دلفان و سلسله اظهار داشته که در این ایام، آقای رستمیان مشغول رایزنی بودجه‌ای بوده و نمی‌توانسته به نورآباد بیاید، آیا مجلس شورای اسلامی در این ایام، جلسه داشته است یا خیر؟

پاسخ: خیر، مجلس شورای اسلامی در این مدت در تعطیلی دو هفته‌ای بوده است. آخرین جلسه‌ی دی‌ماه، جلسه‌ی یک‌شنبه ۲۶ دی‌ماه بوده و اولین جلسه‌ی بهمن‌ماه، جلسه‌ی یک‌شنبه ۱۰ بهمن بوده است. بنابراین از ۲۶ دی‎ماه تا ۱۰ بهمن‎ماه مجلس تعطیل بوده است و طبیعتاً مجلس در این مدت تعطیلات دو هفته‌ای، جلسه‎ای برای موضوع بودجه هم نداشته و نمایندگان محترم هیچ‎گونه مانعی جهت سر زدن به حوزه‌ی انتخابیه خود نداشته‎اند، کمااینکه آقای رستیمان سفری یک هفته‎ای به کشور هندوستان داشته است.

پرسش دوم: مسئول تیم رسانه‌ای نماینده‌ی محترم نوشته است که نماینده‌ی محترم از وزیر راه در خصوص مسدود شدن راه‌های مواصلاتی بیش از ۴۵۰ روستا «سوال» کرده است. در جلسه‌ی ۱۰ بهمن، که تنها جلسه‌ی مجلس شورای اسلامی بعد از وقوع قضیه‌ی برف دلفان و قبل از انتشار بیانیه‌ی مسئول تیم رسانه‌ای نماینده‌ی محترم بوده، آیا چنین سوالی طرح شده است؟

پاسخ: خیر، همان‌گونه که می‌دانیم، «سوال»، پس از «استیضاح»، دومین ابزار مهم نظارتی نمایندگان در برابر دستگاه‌های دولتی است و برای مثال چنانچه نماینده‌ای از وزیری سوالی طرح نماید، وزیر مکلف به حضور در مجلس و توضیحات در کمیسیون مربوطه می‌باشد و چنانچه به اقناع نمایندگان نیانجامد، می‌تواند در مرحله‌ی بعدی تبدیل به استیضاح شود.
همان‎گونه که اطلاع دارید، «سوال» یک فرایند خاصی از نظارت نمایندگان است و فرم و برگه‎ی خاص خود را دارد و فرایند و تشریفات اختصاص به خود را دارد که بدین ترتیب است: بر اساس بند ۱ ماده ۲۰۹ آیین‎نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سؤال باید کتبی و صریح بوده و در فرم مخصوص که هیأت رئیسه تهیه می‌نماید، توسط نماینده تنظیم و به هیأت رئیسه تسلیم شود و هیأت رئیسه سؤال را فوری به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارسال می‎نماید. بر اساس بندهای ۲ و ۳ این ماده، کمیسیون موظف است حداکثر ظرف پانزده‌ روز پس از وصول سؤال، جلسه‌ای با حضور وزیر و سؤال‌کننده تشکیل دهد و با استماع نظرات سؤال‌کننده و وزیر و بررسی‌های لازم، به موضوع رسیدگی کند.

چنانچه سؤال‌کننده، توضیحات وزیر را قانع‌کننده نداند، کمیسیون با تعیین قلمرو «ملی» یا «منطقه‎ای» سؤال، بلافاصله نسبت به ارجاع سؤال ملی به هیأت رئیسه جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی اقدام می‌نماید. بر اساس بند ۴، چنانچه پس از پانزده روز از ارجاع نامه کمیسیون، نماینده سؤال‌کننده همچنان موضوع را حل و فصل نشده بداند، از هیأت رئیسه درخواست طرح سؤال منطقه‎ای در جلسه علنی را می‌نماید. هیأت رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی، سؤال منطقه‎ای را اعلام وصول و فوری به وزیر ابلاغ و به کمیسیون ذی‌ربط ارسال نماید. کمیسیون موظف است ظرف یک هفته گزارش نهایی را به هیأت رئیسه ارائه نماید. بر اساس بند ۵ آن ماده، وزیر مورد سؤال مکلف است حداکثر ظرف ده‌ روز از تاریخ ابلاغ سؤال در مجلس حضور یافته و به سؤال پاسخ دهد مگر آنکه وزیر به صورت رسمی و با عذر موجه تقاضای تأخیر حداکثر برای مدت ده‌ روز داشته باشد.
قابل ذکر است که «سوال» با «تذکر» فرق اساسی دارد. «تذکر» برای موارد کم‌اهمیت و پیش‌پاافتاده‌ است و طبیعتاً برای این موضوع حساس که راههای مواصلاتی بیش از ۴۰۰ روستا مسدود گردیده و حتی منجر به فوت حداقل یک تن از هموطنان شده، استعمال نمی‌گردد.
در خصوص پرسش شما، پاسخ این است که در جلسه‌ یکشنبه ۱۰ بهمن (هفتاد و پنجمین جلسه‌ی علنی مجلس در دوره‌ی دهم)، فقط یک سوال اعلام وصول شده که سوال آقای علی ادیانی‌راد نماینده قائم‌شهر از وزیر جهاد کشاورزی درباره علت توزیع واکسن‌های از رده خارج شده، توسط موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی رازی مستقر در شهر کرج می‌باشد.
در این جلسه، نمایندگانی که به رئیس‌جمهور در مورد امور مختلف تذکر کتبی داده‌اند، عبارتند از خانم سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین، آقای محمدنعیم امینی‌فرد نماینده ایران‌شهر، آقای قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان و هویزه، آقای حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، آقای فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب، آقای نجفی نماینده بابل.
همچنین ۲۷ مورد تذکر کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور صورت گرفته است. و در نهایت، تذکرات آیین‌نامه‌ای، اخطار قانون اساسی و تذکرات شفاهی در جلسه، صرفاً از سوی آقای داریوش اسماعیلی، آقای محسن کوهکن و آقای نادر قاضی‌پور صورت گرفته است. بنابراین بعد از تعطیلات دو هفته‎ای مجلس، و تشکیل جلسه‎ی مورخ ۱۰ بهمن، در این جلسه و جلسات قبلی، در خصوص موضوع برف و کولاک دلفان، هیچ‌گونه سوالی از سوی آقای رستمیان خطاب به وزیر محترم راه اعلام وصول نگردیده است.

نتیجه‌گیری:
۱. مجلس شورای اسلامی از ۲۶ دی تا ۱۰ بهمن در تعطیلات دوهفته‌ای بوده است و نمایندگان مجلس آزادانه می‌توانسته‌اند به حوزه‌های انتخابیه خود مراجعه کنند.
۲. اینکه مسئول تیم رسانه‌ای نماینده‌ی محترم عنوان نموده که نماینده‎ی محترم از وزیر راه و شهرسازی «سوال» طرح کرده و عملکرد وزارتخانه‌ی مربوطه در جریان برف و کولاک دلفان را زیر سوال برده، با بررسی‌های انجام‌گرفته، روشن شد که این امر با واقعیت انطباق ندارد.منتظر اطلاع‌رسانی مستند تیم رسانه‌ای نماینده‌ی محترم می‌مانیم.

  1. شاکرمی

    غریب به اتفاق &!!!!

  2. علی لطفی-دلفان

    یکی از شعارهای پر طمطارق وپر رنگ ولعاب نماینده دلفان که خیل عظیمی از رای دهندگان دلفان را به سوی خود جلب کرد وبا این عنوان وارد مجلس شد حمایت از مدیران بومی که متا سفانه دیری نپائید این شعار رای جمع کن به فراموشی سپرده شد و مدیران کوهد شتی یکی پس از دیگری ادارات دلفان را تصاحب کردند واقعا” مردم بهت زده شدند

  3. سامان

    باسلام .میشه بفرمایید علت انتخاب عکس جناب آقای کاظمی در این خبرچیست؟

    • سرویس خبر

      سلام این عکس مربوط به آقای رستمیان در صحن علنی مجلس است که آقای کاظمی نماینده محترم پلدختر نیز در کنار او دیده می شود و هیچ هدفی در انتشار این عکس درکار نبوده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان