شما اینجا هستید
اجتماعی » اشتغال؛ مهم‌ترین درخواست بهبودیافتگان

۱۷ مرکز اقامتی ماده ۱۶ در کشور وجود دارد که یکی از این مراکز در لرستان است که معتادان در آن غربالگری می‌شوند.


به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌‏آباد، اعتیاد کلمه‎ای است که بیشتر ذهن ما را به سمت مصرف مواد مخدر هدایت می‏‌کند و این روزها در محافل، مجالس و شاید در سطح خیابان‎ها به وفور شنیده می‏‌شود و تنها مربوط به یک منطقه خاص نیست، اما آنچه که مردم را آزار می‏‌دهد، مشاهده این افراد در سطح شهر و عبور و مرور آنها در معابر و خیابان‏‌ها به صورت عادی است.

خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که معتادانی که به قول خودمان تابلو هستند و دیدن آنها ما را آزرده‌خاطر می‏‌کند، با تلاش‏‌های نیروی انتظامی لرستان دستگیر و با تلاش شورای مبارزه با مواد مخدر برای ترک و بهبود به مرکزی به نام ماده ۱۶ نور برده شده‎اند، اما آنچه که ذهن ما را به خود مشغول می‏‌کند، مبتلا شدن دوباره این افراد پس از ترک و طی کردن این مرحله درمانی است، بنابراین مسئولان تاکنون در این خصوص چه کرده و برنامه آنها برای اینکه این هزینه‏‌ها نتیجه‎بخش باشد در سطح استان و ملی چیست؟


م.ح که یکی از افراد در حال بهبود مواد مخدر در مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ نور لرستان است در گفت‏‌وگو با خبرنگار فارس علت مبتلا شدن خود را تشویق‎های دوستان و اطرافیان دانست و گفت: بنده ۱۷ سال سن دارم که تا سوم راهنمایی بیشتر ادامه تحصیل نداده‌‏ام.

وی عنوان داشت: من در یکی از مناطق محروم شهرستان خرم‏‌آباد متولد شده‎ام که متأسفانه از همان کودکی به مصرف مواد مخدر از جمله شیشه و هروئین مبتلا شدم و در حال حاضر بیش از سه ماه است که درمان خود را در این مرکز ادامه می‏‌دهم.

این فرد بهبود یافته ادامه داد: پس از ورود دوباره به محل زندگی خود و سطح شهر زمینه برای مبتلا شدن دوباره فراهم است، چراکه ما به علت بیکار بودن بیشتر وسوسه می‏‌شویم که اگر بنا باشد، یک بار دیگر با شرایط گذشته خود زندگی کنیم، ادامه این بهبودی‎ها برای افرادی از جمله من سخت‎تر می‏‌شود، بنابراین از همه مسئولان امر خواهش داریم در خصوص ایجاد اشتغال ما با توجه بیشتری اقدام کنند.


یکی دیگر از افراد حاضر در این مرکز که نمی‏‌خواهد، هیچ نامی از وی برده شود، به خبرنگار فارس گفت: بنده لیسانس علوم قضایی از یک دانشگاه دولتی دارم که متأسفانه سال‏‌های زیادی به مصرف مواد مخدری از جمله شیشه و هروئین مبتلا بوده‏‌ام که امروز به فضل خداوند و کمک مسئولان چند ماهی است در این مرکز بهبودی خود را به دست آورده‌‏ام‏، اما «بیکاری» و «فراهم نبودن اشتغال»، ذهنیت «هرگز مبتلا نمی‏‌شوم»، «مشکلات خانوادگی» و در برخی موارد فراهم بودن زمینه مصرف مواد را از جمله دلایلی می‏‌دانم که من را به اعتیاد مبتلا کردند، بنابراین از مسئولان فراهم کردن زمینه اشتغال و کار را برای ادامه زندگی خود و فرار از محیط‎‌های گذشته زندگی‌مان را خواستارم.

در ادامه با رئیس دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در استان لرستان یک مرکز اقامتی ماده ۱۶ شامل معتادان خیابانی و کسانی که خانواده‎های آنها توانایی ترک معتادان خود را ندارند، می‏‌شود، این در حالی است که ۱۰۲ مرکز ترک اعتیاد در استان لرستان وجود دارد.

* حضور ۱۸۴ نفر در مرکز ماده ۱۶ لرستان

حجت‏‌الله فراشی ادامه داد: مرکز ماده ۱۶ لرستان ظرفیت پذیرش ۳۰۰ فرد مبتلا به مواد مخدر در شهرستان‏‌های مختلف این استان را دارد که در حال حاضر ۱۸۴ نفر در این مرکز حضور دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه مرکز ماده ۱۶ لرستان شامل کارگاه‏‌های آموزش مکانیک، کامپیوتر، آزمایشگاه، بهداری است که بیشتر در شیفت صبح فعال است و تمام این افراد را غربالگری می‎کند، اضافه کرد: در کارگاه رایانه این مرکز سه دوره ۱۰ روزه برای افراد در حال بهبود در نظر گرفته شده است، این در حالی است که هر هفته یک بار کلاس آموزش کامپیوتر برای این افراد برگزار می‏‌شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از افراد در حال بهبود این مرکز تحصیلات عالیه مانند لیسانس و فوق لیسانس دارند، ادامه داد: باید تلاش خود را برای ایجاد اشتغال این افراد پس از بهبودی فراهم کنیم تا از مبتلا شدن مجدد این افراد به مواد مخدر جلوگیری شود، چراکه دلیل عمده بازگشت این افراد به اعتیاد نبود شغل مناسب است.


* معتادانی که غربالگری می‎شوند

رئیس دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان بیان داشت: در مرکز بهداری و درمانی این مرکز ترک اعتیاد همه افراد غربالگری می‏‌شوند که در ساعت‎های هشت تا ۱۰ صبح دریافت معتادان، ساعت ۹ تا ۱۰ ویزیت معمولی توسط پزشک و ۱۱ تا ۱۲ غربالگری این افراد صورت می‏‌گیرد.

* پلمب  ۱۹ مرکز متخلف فروش داروی معتادان در لرستان

وی متذکر شد: طی یک سال گذشته کارهای خوبی در سطح استان لرستان صورت گرفته است که یکی از این کارها راه‌‏اندازی تیم درمانی به صورت جدی برای افراد مبتلا و در حال بهبود بوده است که در این مدت ۱۹ مرکز متخلف فروش داروی معتادان پلمپ شده است و در سطح استان لرستان ۱۳۰ مرکز اقامتی میان مدت غیرمجاز وجود داشته است که در این مدت هفت مورد مجوزدار، ۷۰ مورد تعطیل و ۲۸ مرکز اقامتی توسط بهزیستی مجوز رسمی گرفته‎اند، این در حالی است که در حال حاضر در سطح لرستان هیچگونه مرکز اقامتی غیرمجوزدار وجود ندارد.

*افزایش کشف ۲۲ درصدی مواد مخدر در لرستان

این مسئول تأکید کرد: در بحث کشفیات مواد مخدر طی ۶ ماهه امسال شاهد افزایش کشفیات ۲۲ درصدی مواد مخدر شامل انواع مواد مخدر اعم از هروئین، شیشه، تریاک، کراک و… بوده‎ایم.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز در ادامه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس توضیح داد: یکی از برنامه‎های ما باید در مبارزه با مواد مخدر و بهبود واقعی افراد مبتلا به اعتیاد، راه‎اندازی مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای و مراکز آموزشی مانند کامپیوتر، مکانیک و… باشد.

علیرضا جزینی یادآور شد: کسانی که به مواد مخدر مبتلا می‏‌شوند، متأسفانه به آن وابستگی پیدا می‏‌کنند که در کنار آن اعتماد به نفس این افراد نیز کمتر می‏‌شود، بنابراین زمینه‏‌های اشتغال و آموزش این افراد باید در نظر گرفته شود تا از مبتلا شدن دوباره این افراد به اعتیاد جلوگیری شود.

*بهبود ۲۰ درصد از مراجعه‌کنندگان به مراکز ترک اعتیاد کشور

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تشریح کرد: ۲۰ درصد از معتادانی که به مراکز ترک اعتیاد در کشور مراجع می‏‌کنند، بهبود پیدا می‏‌کنند، این در حالی است که ما به دنبال این هستیم که حرفه‌‏آموزی و آموزش را در تمام مراکز ترک اعتیاد کشور به عنوان یک اصل قرار دهیم.

وی گفت: ۱۷ مرکز اقامتی ماده ۱۶ در کشور وجود دارد که این مراکز روند بهبودی افراد مبتلا به مواد مخدر را به صورت رایگان تحقق می‌بخشند.

 

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از مصوبات دولت گذشته و فعلی این بوده است که پنج درصد کل اعتبارات اشتغال‏زایی به بحث ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان مواد مخدر در سطح کشور تعلق گیرد، گفت: تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است، اما ما همه تلاش خود را برای ایجاد بحث اشتغال بهبودیافتگان به کار می‏‌گیریم، چراکه معتقد هستیم، یکی از دلایل بازگشت دوباره این افراد بیکاری و عدم اشتغال است.

جزینی با اشاره به بحث ایدز در کشور، خاطرنشان کرد: بحث ایدز از وظایف دانشگاه علوم پزشکی است، اما ما نیز به علت وظیفه‎ای که در خصوص معتادان داریم، باید از گسترش این بیماری در جامعه جلوگیری کنیم.

* ۲۷ هزار نفر فرد مبتلا به بیماری ایدز در سطح کشور وجود دارد

این مسئول یادآور شد: ۲۷ هزار نفر فرد مبتلا به بیماری ایدز در سطح کشور وجود دارد که ۶۷ درصد این افراد به علت استفاده از سرنگ‎های آلوده بوده است که ما به این منظور و جلوگیری از بیماری ایدز در کشور ۲۲۰ مرکز پیشگیری «دی آی سی» در سطح کشور راه‌‏اندازی کرده‌‏ایم تا افراد سرنگ‏‌های خود را از این مراکز تهیه کنند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در پایان تصریح کرد: یکی از برنامه‏‌هایی که ما در سطح کلان بررسی می‏‌کنیم، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به این افراد است که در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی‎کنیم.

گزارش از: اکرم محمودوند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان