شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » اظهارات نمایندگان لرستان در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس

ملکشاهی:طرح استانی شدن انتخابات موجب تقویت مجلس می شود

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: اگر طرح استانی شدن انتخابات تصویب شود به نفع مجلس، نمایندگان و قانون گذاری کشور خواهد بود. این طرح در گذشته یک بار به شورای نگهبان رفته و برگشت خورده است. امیدوارم که شورای نگهبان بررسی دقیقتری نسبت به این طرح داشته باشد.

الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح یک فوریتی استانی شدن انتخابات در مجلس به خبرنگار ایسکانیوز گفت: من نگاهم بر این است که طرح استانی شدن انتخابات موجب تقویت مجلس می شود از این جهت نمایندگانی که به صورت استانی وارد مجلس می شوند طبیعتا وقت بیشتری برای مجلس صرف می کنند. زیرا نمایندگان شهرستان های کوچک درگیر مسائل محلی شدند. بنابراین قوانین و تصمیمات نمایندگان پخته تر می شود و از طرفی افرادی که به قول معروف استخوان دار تر یعنی اشخاصی که بار علمی بیشتری دارند به مجلس راه پیدا خواهند یافت.
ملکشاهی در ادامه افزود: با تصویب این طرح سوء استفاده های انتخاباتی کمتر می شود به این معنا که ممکن است افرادی تبانی و یا سوء استفاده مالی در زمینه انتخابات انجام می دادند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون اساسی در مورد انتخابات مجلس ساکت است یعنی قانون عادی تعیین می کند که انتخابات بر اساس شهرستان، منطقه یا استانی برگزار شود و تمامی این موارد بستگی به قوانین عادی کشورمان دارند.
ملکشاهی اظهار داشت: در گذشته و حال حاضر انتخابات بر اساس قوانین عادی اجرا و برگزار می شود که بر اساس حوزه انتخاباتی متشکل از یک شهرستان یا چند شهرستان بود، اما بر اساس طرح پیشنهاد شده شهرستان های یک استان به صورت یک قدرت انتخابی تلقی می شوند. بنابراین این طرح با قانون اساسی در تضاد نیست. زیرا قانون اساسی به قوانین عادی این اجازه را داده تا حوزه های انتخابی از نظر جغرافیایی در چه سطحی قرار گیرند.
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بیان کرد: این طرح چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته و در صحن آمده است.ملکشاهی ضمن امیدواری به این طرح گفت: به نظر من اگر این طرح تصویب شود به نفع مجلس، نمایندگان و قانون گذاری کشور خواهد بود. این طرح در گذشته یک بار به شورای نگهبان رفته و برگشت خورده است. امیدوارم که شورای نگهبان بررسی دقیقتری بر این طرح داشته باشد.

آقا محمدی:استانی شدن انتخابات مجلس سبب افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود

عضو مجمع نمایندگان لرستان گفت: طرح استانی شدن انتخابات به‌طور حتم سبب افزایش مشارکت مردم در انتخابات و نشاط سیاسی می‌شود.ابراهیم آقا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استانی شدن انتخابات مجلس طرح مثبتی است که سبب هم‌افزایی و هماهنگی همه نمایندگان استان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با استانی شدن انتخابات، نمایندگان می‌توانند در پیگیری مطالبات مردم هم کاری داشته باشند، افزود: این طرح به نفع استان است و همه نمایندگان در کارها سهیم می‌شوند.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: طرح استانی شدن انتخابات به‌طور حتم سبب افزایش مشارکت مردم در انتخابات و نشاط سیاسی می‌شود.

وی بیان کرد: با این طرح افراد رغبت بیشتری برای شرکت در انتخابات پیدا می‌کنند زیرا عده‌ای ممکن است بخواهند به کسی رأی دهد که در سطح استان موردقبول است بنابراین انتخابشان محدود به شهرستان نمی‌شود.آقا محمدی با اشاره به دیگر اثرات استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با استانی شدن انتخابات مطالبات کوچک مردم جمع‌بندی می‌شود و درمجموع نمایندگان با همکاری یکدیگر به دنبال انجام کارها هستند.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس، خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات سبب می‌شود تا با جمع‌بندی مطالبات مردم، نمایندگان باقدرت و اعتبار بیشتر جایگاه قانونی استان را موردحمایت قرار دهند.وی اظهار داشت: جا افتادن احزاب و جریان‌ها در شهرستان‌ها از دیگر اثرات استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی زیرا تاکنون نقش چندانی نداشته‌اند.آقا محمدی وحدت و همگرایی را از فواید استانی شدن انتخابات مجلس افزود: با این طرح حمایت، وحدت همگرایی بین مردم زیاد می‌شود و از طرفی تنش‌هایی که ممکن است در شهرهای کوچک بر روی انتخاب یک یا دو کاندید باشد کاسته می‌شود.

توکلی:با طرح استانی شدن انتخابات افراد قوی‌تری وارد مجلس می‌شوند

سال94 سال حرکت نوین در لرستان است

محمدتقی توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با استانی شدن انتخابات نمایندگان مقداری آزادی عمل پیدا می‌کنند.وی توسعه متوازن را از فایده‌های استانی شدن انتخابات مجلس دانست و افزود: استانی شدن انتخابات سبب می‌شود انتخابات وابسته به رأی مردم استان باشد بنابراین با این طرح مردم به دنبال کلان نگری می‌روند و برای توسعه متوازن استان قدم برمی‌دارند و وابسته به کارهای کوچک نیستند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس عنوان کرد: با طرح استانی شدن انتخابات افراد قوی‌تری وارد مجلس می‌شوند و در سطح استان‌ها افراد با تخصص، توانا، با حسن شهرت و شناخته‌شده به مجلس راه می‌یابند.وی حذف خرید و فروش رأی را از دیگر مزایای استانی شدن انتخابات مجلس دانست و بیان کرد: با استانی شدن انتخابات مشکلاتی مانند خریدوفروش رأی و فرد نگری حذف می‌شود.

توکلی تصریح کرد: تک‌روی‌هایی که در کارهای استان و شهرستان انجام می‌شود با استانی شدن انتخابات از بین می‌رود و نمایندگان با وحدت بیشتر می‌توانند طرح‌های بزرگ استانی را دنبال کنند.وی خاطرنشان کرد: با استانی شدن انتخابات حزب گرایی رشد می‌کند و به دنبال آن ذهنیت مشارکت در کارها بیشتر می‌شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: با این طرح مجلس قوی می‌شود که می‌توان برای مشکلات کشور نمایندگانی داشته باشیم که به‌جای دغدغه‌های فردی محلی دغدغه ملی کشوری داشته باشند.وی در ارتباط بااینکه آیا این طرح سبب افزایش مشارکت مردم می‌شود یا خیر، اظهار داشت: در پی اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت مردم در انتخابات بالا می‌رود.

توکلی در ارتباط بااینکه آیا استانی شدن انتخابات مجلس سبب نادیده گرفته شدن مطالبات مردم در بخش‌های کوچک می‌شود یا خیر، افزود: این طرح سبب می‌شود نمایندگان مطالبات مردم را در سطح استان پیگیری کنند بنابراین مطالبات از کل نمایندگان استان است برای مثال اگر مشکلی مانند اشتغال‌زایی به‌طورکلی برطرف شود این اقدام می‌تواند به همه مردم استان کمک کند.وی با اشاره به اینکه حل مسائل کلان سبب برطرف شدن مسائل کوچک می‌شود، گفت: با استانی شدن انتخابات مشکلات هر شهرستان با یک حرکت جمعی حل می‌شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس عنوان کرد: درمجموع وظیفه نمایندگان بحث نظارت بر قانون است بنابراین استانی شدن انتخابات نمایندگان مجلس می‌تواند کمک کند تا برخی از کارهایی که مربوط به حوزه کاری نماینده نیست کم شود.وی در ارتباط با اینکه آیا این استانی شدن انتخابات سبب محرومیت‌زدایی می‌شود یا خیر، بیان کرد: در جامعه و به‌ویژه در مناطق محروم افراد از نمایندگان توقعات بیشتری دارند به‌طوری‌که در موقع انتخابات نمایندگان به مردم قول اجرایی کردن برخی از کارها را می‌دهند و نماینده بعد از آن نمی‌تواند با جدیت به وظیفه قانونی خود برسد و پیگیر مسائل دیگری می‌شود.

توکلی بیان کرد: اگر نمایندگان در مجلس روی مسائل خودکار کنند و دستگاه‌های اجرایی نیز وظایف اجرای قانون را عمل کنند با مجموعه این دو قوا مشکل مناطق محروم نیز زودتر حل می‌شود.وی تصریح کرد: مردم در انتخاب افراد دقت کنند و کسانی را به مجلس بفرستند که به فکر کشور و خدمت به مردم باشند تا به آن اهداف نهایی و بالندگی نظام برسیم.

کاییدی:با استانی شدن انتخابات دسترسی مردم به نمایندگان سخت می شود
در لرستان سرمایه‌گذار پای کار می‌آید اما متاسفانه دولت حمایت نمی‌کند/ با تداوم کارشکنی‌ها توسعه در لرستان عقیم می‌ماند

وی ادامه داد: از همین طریق می‎توان منافع ملی را نیز بیشتر درنظر گرفت. الان در فاز اول مسائل استانی در این طرح مدنظر است و بعدها می‎توان این حرکت را در چارچوب منطقه‎ای مانند شمال یا غرب و جنوب و شرق کشور درنظر گرفت. به عنوان مثال اگر مشکلی در بخشی از استان وجود داشته باشد همه نمایندگان برای رفع آن تلاش می‎کنند در این ارتباط می‎توان به دریاچه ارومیه اشاره کرد که خشکسالی روی داده در این دریاچه در سال‎های اخیر نه تنها آسیب‎های زیادی را به استان آذربایجان غربی وارد می‎کند بلکه استان‎های همجوار و شمال غرب کشور را هم درگیر خود کرده است.

قائدرحمت اضافه کرد: غیر از این می‎توان به جنگل‎های بلوط در غرب کشور اشاره کرد که غیر از استان ما ۴ یا ۵ استان دیگر را هم درگیر خود می‎کند. شاید نماینده‎ای اعلام کند که در حوزه انتخابیه من جنگلی وجود ندارد اما آیا این مسئله دلیل خوبی برای این است که در قبال این مسئله مهم احساس مسوولیت نکرد؟ این جنگل‎ها حتی برای غرب کشور و منطقه خاورمیانه و جهان هم موثر است چراکه این جنگل‎ها ریه‎های زمین محسوب می‎شوند. همچنین اهمیت‎های زیست محیطی و کارکردهایی که جنگل‎ها در حفظ محیط زیست و گونه‎های جانوری دارند موجب می‎‎شود تا همه در هر اندازه که می‎توانند وارد میدان شده و برای حفظ این سرمایه‎های ملی و جهانی تلاش کنند.

قائدرحمت بیان کرد: مزیت دیگر این است که استانی شدن انتخابات می‎تواند منجر به هم‎افزایی بین نمایندگان شود. از سوی دیگر ممکن است هم‎کاهی هم داشته باشیم یعنی وقتی قرار است هر کدام برای حوزه انتخابیه خودمان کاری انجام داده و رقابت کنیم این مسئله روی می‎دهد و انرژی همدیگر را هدر می‎دهیم. این درحالی است که اگر به صورت استانی فعالیت صورت بگیرد می‎توان با برنامه‎ریزی و البته عدالت پروژه‎ها را طبقه‎بندی کرد و در هر سال اعتبارات موجود را متوجه چند پروژه مشخص کرد در غیر این حالت می‎بینیم که ممکن است در یک استان ده‎ها طرح عمرانی آغاز شود و البته به دلیل پراکندگی و گسترش فعالیت‎های عمرانی تکمیل برخی پروژه‎ها مانند سدسازی تا ۲۰ سال هم طول می‎کشد که از این نمونه‎ها نیز کم نیست. زمانی هم که پروژه‎ای بعد از دو دهه به بهره‎برداری می‎رسد ممکن است که عمر مفید آن به پایان رسیده باشد و چند سال بعد به مشکل بخورد.

نماینده مردم دورود و ازنا اظهار کرد: بعد از انتخاب نمایندگان استانی می‎توان تفکیک کارها را به صورت اصلی و فرعی داشت، یعنی حوزه اصلی شهرستانی می‎شود که رأی مستقیم از آنجا دریافت شده و حوزه فرعی نیز مجموع آرایی می‎شود که از تمام استان دریافت کرده‎اند و باید در قبال آن هم احساس مسئولیت کنند، البته با رعایت عدالت و انصاف که از شروط مهم در کار است.

 
 

  1. پلدختر لرستان

    اظهار نظر نمایندگان خیلی برایم جالب بود

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان