شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » برخی از آثار و فواید روزه

ضمن سپاس ویژه از نویسنده‌ی ارجمند و فرهیخته مطلب  که نوشته ی زیر و سایر مطالب مشابه را هرازگاهی به مخاطبان فهیم بلوطستان تقدیم می‌دارد. ذکر یک نکته ضروری به نظر می رسد دیده می‌شود مطالبی از نگارنده‌ که بلوطستان آن‌ها را درج می کند اغلب سایت‌های شهرستان کوهدشت نیز نسبت به درجشان مبادرت می‌ورزند. این کار یا از سوی سایت‌هاست که اخلاق حکم می‌کند منبع مطلب را ذکر کنند یا از سوی نویسنده در اختیار آن‌ها گذارده می‌شود که انتظار می‌رود سید بزرگوار نوشته‌های پیش‌کش شده به مخاطبان بلوطستان را به دیگر سایت‌ها ندهد و اگر هم در اختیار آن‌ها می‌گذارد بگوید که پیشتر فلان سایت هم آن را درج کرده تا سایت دوم نسبت به درج منبع اولی اقدام گردد. رعایت نکردن این نکته سبب می شود سایت‌ها مطالب هم را بی ذکر منبع با این بهانه که ازنویسنده‌ی مطلب آن را گرفته اند منتشر می‌سازند و باعث سردرگمی مخاطب شود. گفتنی است اغلب مخاطباتی که به سایت‌های شهرستان کوهدشت سر می‌زنند همه را سر کشی می‌کنند از این رو نوشته‌ای که در یکی از این سایت ‌ها درج گردد به دیده مخاطبان همه می آید و نیازی نیست جهت اطلاع مخاطبان یک مطلب را در چند سایت که همگی مخاطبانشان یکی است درج گردد.

بساطی


دانشمندان اسلامی بر این باور ند که تمام دستورات قرآنی و قوانین الهی بر اساس مصالح و مفاسد نازل شده اند و هریکی از آنها فلسفه و حکمتی دارد که خداوند دانا بر پایه‌ی آن بندگانش را مکلف به پیروی از آن نموده است. بر این اساس می توان گفت آثار و فواید روزه چیست ؟
به یقین روزه دارای آثار فراوانى از نظر جسمی و روحی است .برخی از این آثار و فواید عبارتند از :
آثار تربیتی روزه
تقویت و تلطیف روح‏
در دیدگاه اسلام، انسان یک لاشه نیست؛ بلکه بهترین مخلوقات است؛ از طرفی عنایت و توجهی که اسلام به جسم و سلامت آن دارد بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ زیرا سلامت جسم، مقدمه‌ای برای صحت روح و تعالی آن است.و این یاداشت خواهد گفت که روزه علاوه بر آثار و فوایدی که برای روح انسان به دنبال دارد ،سلامتی جسم را نیز تضمین کرده است ؛ از اینرو دکتر اوتوبو خنگر می گوید: «در مدت پنجاه سال که از تآسیس درمانگاه من می‌گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار در این درمانگاه توسط روزه درمان شده ‌اند».
روح آدمی، در کسب قدرت و توانمندی، استعداد عجیبی دارد. انسان می‏تواند از راه تقویت روح و نیرومند ساختن روان، کارهای خارق العاده‏ای انجام دهد. و راز بزرگ قدرت روح، یک کلمه است و آن «ریاضت شرعی» و حصر نفس می‏ باشد. امام علی(ع) که پدر عرفان اسلامی است، فرموده ا ند: الشریعه ریاضه النفس یعنی دین داشتن و متدین بودن بالاترین ریاضت ها می باشد و بزرگان علم مانند ابن سینا نیز عبادت را ریاضت نفس معرفی می کند و می گوید: به وسیله ی عبادت می توان قوای نفس را رام کرد تا در هنگام توجه به حضرت حق مزاحمت ایجاد نکنند، بلکه همراهی نمایند.
علامه حسن زاده ی آملی می فرمایند: هر کس چند روزی از هرزه خوری و هرزه کاری و از گزاف و یاوه سرای بلکه زیاده گویی و خلاصه از مشتهیات و تعشقات حیوانی باز بدارد، می بیند که اقتضای تکوینی نفس این است که از ریاضت، ضیا و صفا می یابد و آثار او را نور و بهایی است
در ماه رمضان، به دلیل امساک از خوردن و آشامیدن و محدود کردن آن به ساعاتى مشخص و نیز کنترل حواس (مانند چشم، گوش و تمامى مجارى ورود اطلاعات به درون ذهن)، فراغت روح و نفس بیشتر فراهم مى‏شود. فعالیت روح براى پرداخت به امور مادى و دنیوى کاهش مى ‏یابد و امکان پرداخت به امور معنوى بیشتر مى ‏شود. در نتیجه روح از لطافت بیشترى برخوردار مى‏گردد.
تقویت اراده‏ و کنترل غریزه ها
در روزه ساعت های معینی از چیزهای که روزه را باطل می کند اجتناب می شود و در غر آن ساعات می تواند از نعمت های الهی لذت ببرد و این که روزه دار خود را به رعایت این ساعات ملزم می داند ، تمرینی است برای نفس که برنامه پذیر شود و در ماههای غیر رمضان نیز حد و حدود الهی را رعایت کند.وقتى پیامبرصلى الله علیه وآله در خطبه «شعبانیه»، فضایل ماه رمضان و روزه را برشمرد، امیرمؤمنان على‏علیه السلام پرسید: بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود «الورع عن محارم اللَّه»«پرهیز و اجتناب از معاصى و گناهان است». بنابراین روزه، عامل بازدارنده از گناه و عامل سرکوب کننده نفس عصیانگر است.
تقویت بعد اجتماعی و روحیه ایثار
در پرتو روزه گرفت، افراد ثروتمند،بیش از پیش گرسنگان و محرومان را در می یابند و به این نتیجه مى‏رسند که باید به فکر بیچارگان و محرومان باشند. اگر توجه به حال گرسنگان، جنبه حسّى و عینى پیدا کند، اثر بیشترى دارد و روزه به این موضوع مهم اجتماعى، رنگ حسّى مى‏دهد. با رشد این بعد اجتماعى، انسان نسبت به هم‏نوعان خود بى تفاوت نمى‏شود و دردهاى فراگیر اجتماعى (مانند فقر و گرسنگى) را حس مى‏کند
رضایت الهی و رسیدن به مقامات عرفانى
تنها راه رسیدن به مقامات عرفانى، مطیع اوامر و نواهى حضرت حق بودن است. هر کس به همان اندازه که در این امر موفق شده و اهل عمل شود به همان میزان نیز طى درجات عرفانى کرده و به قرب الهى رسیده است. در حدیث شریف، ذکر شده که، فرد روزه دار باید نفس خود را از شهوات باز دارد و از پیروى شیطان پرهیز کند هیچ شهوتى به اندازه شهوت گناه، انسان را از خداوند دور نمیکند .
امام صادق (ع) از نبى مکرم اسلام (ص) نقل می کنند که حضرت فرمودند: روزه سپر آفات دنیوى و حجاب عذاب آخرت است. پس چون روزه می گیرى، نیت کن که نفس خود را از شهوات بازدارى و از پیروى شیطان و گام نهادن در راههاى شیطانى بپرهیزى.
حضرت آیت الله بهجت ره) در پاسخ به این سوال که راه قرب به خدا و سیر و سلوک چیست؟ فرمودند: چنانچه طالب، صادق باشد، ترک معصیت، کافى و وافى است براى تمام عمر، اگر چه هزار سال باشد.
ماه مبارک رمضان بهترین زمان براى رسیدن به این هدف است، چرا که دستهاى شیطان بسته است. اکثر گناهان و شهوترانیها از شکم سیر، سر میزند و مومن با روزه گرفتن و انجام فرائض و ارتباط با قرآن، میتواند بر شهوتها و پیروى از شیطان، غلبه کند.
پس حقیقت روزه گرفتن تنها گرسنگى و تشنگى تنها نیست بلکه روزه گرفتن، وسیله ایست براى پاک کردن باطن از هر آلودگى و زشتى، از هر غفلت و ظلمت و از هر چیزى که انسان را از یاد خدا باز میدارد و این یعنى عرفان.
امام صادق (ع) میفرمایند: روزه، خواسته هاى نفس و شهوت طمع را مى میراند. در روزه، زندگى قلب، طهارت اعضاى بدن، آبادانى ظاهر و باطن، شکر نعمتهاى خدا، احسان به فقرا، ریسمان و دست آویز تضرع، خشوع و گریه و التجاء و پناه گزیدن به خداوند است و سبب شکستن امیال نفسانى، آسان شدن حساب و فزونى حسنات است. مصباح الشریعه/ باب بیستم/ آداب روزه
آثار بهداشتى‏
بدون تردید در علم پزشکى، اثر معجزه آساى امساک، در درمان انواع بیمارى‏هاى جسمانى و روانى به اثبات رسیده است. عامل بسیارى از بیمارى‏ها، زیاده‏روى در خوردن غذاهاى مختلف است. پیامبر خداصلى الله علیه وآله فرمود «واعلم ان المعده بیت الداء و ان الحمیه هى الدواء» «معده مرکز و خانه هر دردى است و پرهیز اساس هر داروى شفابخش است».
روزه از دیدگاه پزشکان
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: روزه بگیرید تا سالم بمانید.(سفینه البحار، ج۲، ص۷۸)
او فرموده اند : «بپرهیزید از پرخوری و امتلاء معده، زیرا پرخوری موجب فساد بدن و سوء هاضمه و باعث انواع بیماریها و عامل کسالت بدن از اجرای عبادات الهی خواهد شد»
بزرگان و پزشکان مسلمان و حتی غیرمسلمان هم در فواید طبی روزه کتابها نوشته و مقالات فراوانی را به چاپ رسانده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ دارویی برای بهبود مزاج انسان بهتر از روزه گرفتن نیست. زیرا پیامبر (ص) فرمود: معده خانه هر دردی است و بسیاری از مرضها ناشی از پرخوری می‌باشد و پرهیز کردن و کم‌خوردن سرآمد هر دارویی خواهد بود.
حکما گفته‌اند هفتاد و چند نوع از بیماری در اثر بی‌ملاحظگی در غذاها و زیاده‌روی در خوردن و آشامیدن است و بهترین راه جلوگیری از این امراض همانا امساک از خوردن و مخصوصا روزه گرفتن است.
روزه‌داری در واقع یک استراحت کلی برای بدن و همانند خانه‌تکانی و غبارروبی و پاکسازی و نظافت کل سیستمهای بدن انسان است. همانطور که قلب انسان لحظه‌ای کار می‌کند و لحظه‌ای استراحت، بدن انسان هم بعد از ۱۱ ماه کار مداوم، نیاز به یک استراحت یک ماهه دارد.
یکی از دستاوردهای مهم علم پزشکی نشان می‌دهد که با روزه‌داری، موادی در بدن به وجود می‌آیند که خیلی بیشتر از حد معمول است و این مواد نقش عمده‌ای در پیشگیری از عفونتهای میکروبی و ویروسی و از بین بردن سلولهای سرطانی دارند.
دکتر ژان فرموزان در باره فواید روزه داری می گوید:
در آغاز روزه داری، زبان باردار است، عرق بدن زیاد می شود، دهان بو می گیرد، گاه آب بینی را می افتد و همه، علامت شستشوی کامل بدن است. پس از سه، چهار روز، بو برطرف می شود، اسیداُوریک ادرار کاسته می شود و شخص احساس سبکی و خوشی خارق العاده ای می کند و در این حال اعضا هم استراحتی دارند.
دکتر کارلو آمریکایی در مورد فواید روزه می گوید:
روزه درمانی دراز مدت برای موارد زیر تجویز می شود:
۱- فشار خون زیاد،۲-تَصَلُّب شرائین که تازه آغاز شده،۳-گرفتگی مجاری خون و لنف،۴-آسم قلب،۵-آنژین قلبی،۶- سرطان خون،۷- امراض عصبی،۸-اختلالات دستگاه متابولیسم (چاقی، نِقرِس، ورم مفاصل، رماتیسم،۹-امراض کبد،۱۰- ورم کیسه صفرا،۱۱-امراض معده و روده،۱۲-یبوست مزمن،۱۳-ورم لوزه مزمن،۱۴-زکامهای حلق و بینی،۱۵-زکامهای نای و نایژه،۱۶-ناراحتی های کلیه و مثانه،۱۷-امراض زنان (تورم لگن خاصره، اختلالان قائدگی، نازایی، یائسگی)،۱۸- اگزما،۱۹-دمل،۲۰-کورک و کهیر،۲۱-امراض چشمی مثل آب سبز،۲۲-سر درد مزمن،۲۳-افسردگی،۲۴- ضعف جنسی،۲۵-هیجان شدید،۲۶-وسواس،۲۷- نوالژی، مخصوصاً میگران،۲۸- صعب العلاج،۲۹- سرطان قبل از آشکار شدن
دکتر کارلو :
روزه ای که اسلام واجب کرده، بزرگترین ضامن سلامتی بدن است.
دکتر کارل (فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی)می گوید:
لزوم روزه داری در تمام ادیان تأکید شده است. در روزه ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می شود، ولی در عین حال کیفیات پوشیده ای که اهمیت زیادی دارند، به فعالیت می افتند و بالاخره تمام اعضا مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی و قلب قربانی می کنند.
دکتر کودل پا فرانسوی می گوید:
۵/۴ بیماری ها از تخمیر غذا در روزه ها است که همه با روزه اصلاح می گردد.
دکتر بندیکت : در این مدت (ایام روزه) در ترکیب خون، هیچگونه اخلاطی به هم نرسیده و آن نوری که در بعضی از روزه داران دیده می شود، یک حالت جوانی و نشاطی است که برای روزه داران رخ می دهد.
دکتر تومانیاس می گوید:
فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غداها در یک مدت کوتاه، آن است که چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده و در مدت یک ماه روزه داری، مواد غذایی خود را دفع می کند و همین طور کبد، که برای حل و هضم غذا مجبور است دائماً صفرای خود را مصرف کند. در مدت سی روز ترشحات صفراوی را صرف حل کردن باقیمانده غذای جمع آوری شده خواهد کرد.دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا اندکی فراغت حاصل نموده و رفع خستگی می نماید. روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی است که طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته، مخصوصاً امراضی را که به آلات هاضمه به خصوص کلیه و کبد عارض می شود و توسط دارو نمی توان آنها را علاج کرد، روزه بخوبی معالجه می نماید.چنانچه بهترین داروها برای برطرف کردن سوء هاضمه روزه گرفتن است، مرض مخصوص کبد نیز که موجب یرقان می گردد، بهترین طریقه معالجه اش همانا روزه گرفتن است، چه آنکه ایجاد این مرض اغلب اوقات بواسطه خستگی کبد است، که در مواقع زیادی عمل و فعالیت نمی تواند صفرا را از خون بگیرد.
شهید دکتر پاک نژاد می گوید:
در ظرف مدت یک ماه روزه داری، آدمی دارنده یک بدن تازه تعمیر شده و آزاد گردیده و از قید و بند سموم رها شده است.
دکتر کلوخ (پزشک مشهور آمریکایی می گوید :
سرطان از تماس زیاد میکروب های عفونی و سم های آنها با بدن پدید می آید، سرطان ابتدا دمل کوچکی است که در روده یا معده می روید، این دمل ها را می توانیم به آسانی با یکی دو هفته روزه، معالجه کنیم. معالجه کم خونی معمولی، سیلیس، مالاریا، کثافت و چرک ریه، دمل ها ی بسیار بد که بوسیله ترک غذا، ترک خورامهای گوشت دار ممکن می شود.
دکتر آلکسی سوفورین(پزشک روسی)می گوید :
تنها طریق برای قطع ریشه سرطان روزه است و بس.درمان از طریق روزه فائده ویژه ای در بیماری های کم خونی، ضعف روده ها، التهاب بسیط و مزمن، دمل های خارجی و داخلی، سل، نِقرس، بیماری های چشم، مرض قند، بیماری های جلدی، بیماری های کلیه، کبد، و اسکلیرور، روماتیسم، استسقا، نوراستنی، عرق النساء، خراز (ریختگی پوست) و بیماری های دیگر دارد.
دکتر اتوبو خنگر در کنگره پزشکی بغداد می گوید:
شخص روزه دار با سوزاندن رسوبات بیمارگونه و چربی های زائد بدن، کوره متابولیسم خود را می افروزد. در مدت پنجاه سال که از تأسیس کلینک اتوبوخنگر می گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار در این کلینیک، توسط روزه درمان شده امد.دانستن فلسفه احکام، سبب معرفت و شناخت بیشتر نسبت به دین می گردد و همین شناخت، باعث تقویت اعتقاد و ایمان انسان خواهد شد.
اسدالله محمدی نیا. پاسخ به پرسش های جوانان. بحث روزه. انتشارات سبط اکبر: ۱۷ جدی (دی) ۱۳۸۶ خورشیدی
الکسى سوفورین، روزه، روش نوین، براى درمان بیمارى‏ها، ترجمه جعفر امامى.
سید حسین موسوى لاهیجى، روزه، درمان بیمارى‏هاى روح و جسم، (انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه) قم.
عبدالکریم بى‏آزار شیرازى، رساله نوین فقهى پزشکى، ج ۲، (دفتر نشر فرهنگ اسلامى)
سید رضا پاک‏نژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج ۳ (انتشارات کتابفروشى اسلامیه)
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، غررالحکم، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، ۱۳۶۶ش، ص۲۳۸٫
ابن سینا، حسین بن عبدالله، الاشارات و التنبیهات، تحقیق مجتبی زارعی، بوستان کتاب، قم، ۱۳۸۱ش، ص۳۵۶٫
حسن زاده آملی، حسن، گنجینه گوهر روان، نشر طوبی، تهران، ۱۳۸۰ش، ص۱۵٫
به سوى محبوب/ دستور العملها و رهنمودهایى از….. حضرت آیت الله بهجت (ره)

  1. سید محمدصادق محمدی وفایی

    بسم الله الرحمن الرحیم
    فربه ترین سلامم تقدیم جناب آقای بساطی او که ندیده ام رخش را اما خواندم تذکر ش را .وجامی از درودهایم تقدیم سایت وزین بلوطستانش.
    چند نکته :
    ۱- شهید مظلوم آیت الله بهشتی «ره» فرمودند :پنجاه هزار کلمه بخوانید و پنج کلمه بگویید .این نصیحت آن شهید والامقام در دلپسند بنده ی کمترین واقع گردید و براین اساس می خوانم و می نویسم و ایام تبلیغ چون ماه مبارک رمضان و دهه محرم را نیز به وطنم کوهدشت اختصاص می دهم واین نیز مبتنی بر نصیحت صریح قرآن کریم است که فرمودند: وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّهً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَهٍ مِّنْهُم ْطَآئِفَهٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِى الدِّینِ وَلِیُنْذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوَّاْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ
    ترجمه :
    سزاوار نیست که همه ى مؤ منان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ایشان دسته اى کوچ نمى کنند تادر دین فقیه شوند و هنگامى که به سوى قوم خویش باز گشتند، آنان را بیم دهند تا شاید آنان (از گناه و طغیان ) حذر کنند.
    ۲- چند سالی است وبلاگی دارم به نام صراط صادق و سعیم آن بوده است گلچینی از مطالعاتم را به دستان او بسپارم تا شاید از این طریق حکمتی و پندی به سمع مخاطبین و مشتریان معرفت برسانم حکمتی که خاتم رسولان فرمود کلمه حکمه تسمعها المومن خیر من عباده السنه ،شنیدن یک حکمت برای مومن ارزشمند تر از عبادت یک سال عبادت است .
    علاوه براین چون رخ سایت های کوهدشت را نظاره کردم خردم گفت می توان از این طریق نیز تبلیغی و خدمتی کرد.
    ۳- همان طور که جناب آقای بساطی نوشته اند « اغلب مخاطباتی که به سایت‌های شهرستان کوهدشت سر می‌زنند همه را سر کشی می‌کنند» این مطلبی حق است و بنده نیز بدان باور دارم ولی بین اغلب مخاطبان تا همه ی مخاطبان نیز هست فاصله ای و فرقی .و با توجه به این فاصله و تفاوت جد وجهد کردم برای هر یاداشتی سایتهای معارف دوست را در جریان بگذارم .بنابراین سایت های هومیان و لکنا و روشتا نیز مطالبشان را مستقیم از بنده گرفته اند و گاه در یک ساعت به دست همه می رسد ولی ساعت درج یاداشت ها از سوی مدیران سایت ها متفاوت است.
    بیا بیا که مرا با تو ماجرایی هست
    بگوی اگر گنهی رفت و گر خطایی هست
    ۴- به یقین مخاطبان شریفی که یاداشت بنده ی حقیر را در بلوطستان می خوانند وقتی عین آن یاداشت را در لکنا و هومیان می بینند ، دوباره و چند باره به مطالعه ی آن نمی پردازند .در سایت های کشوری مثل فرارو وتابناک و بولتن نیوز و رجا و…گاه یک مقاله در همه تکرار می شود .در بعد اخبار سیاسی که اخبار در همه ی سایت ها تکرار می شود و در صدا وسیما نیز در یک روز از همه ی شبکه ها تقریبا یک اخبار پخش می شود .
    علاوه براین بنده تا مدتها قبل از بودن برخی از این سایت ها بی خبر بودم و هسنند افرادی که نمی دانند بلوطستانی ویا لکنا و هومیانی جود دارد و به این دلیل روز گذشته یاداشتی را برای میر ملاس و لکنا،و هومیان ارسال کردم و نوشتم بیش از این دلسوز هم باشید که در ذیل تقدیم بلوطستان نیز می گردد .
    «به نام خداوندی که همه ی دانشمندان درمقابلش دانش آموزند
    سلام بر عالی جنابان دانش دوست آنان که مطالعه محورند و برای هر روز تدبیری به روز شده در آستین دارند .چندصباحی است دلتنگ «حکمت»شده ام . راستش نمی دانم به کدامین علت فیلتر شده است وآیا راهی برای بازگشت دارد یا باید بدون خداحافظی تسلیم فیلتر باشد.
    به نظر این کمترین آن حکمتی که یاداشت های معارفی را با آن همه مهر و محبت می گرفت ، و به درج احکام الهی افتخار می کرد گر دارد تقصیری ، لیاقت قلم عفو را نیز دارد .
    حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج
    فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست
    ازسویی گر زبان حکمت باز شود و یا دلش خوانده شود ای بسا گله ای تقدیم سایت های هومیان ،میر ملاس،لکنا و…کند که ای برادران عالم مجازی من ! چرا یادی از من نکردید؟ او می گوید:
    هیچکس تنهاییم را حس نکرد
    وسعت ویرانیم را حس نکرد
    در میان خنده های تلخ من
    گریه ی پنهانیم را حس نکرد
    در هجوم لحظه های بی کسی
    درد بی کس ماندنم را حس نکرد
    برادر جان! شنیدم (از دست اندرکاران برخی سایت ها ) مدیر یکی از سایت های کوهدشتمان مقاله و یاداشت دلسوزان شهر را در صورتی درج می کنند که منحصرا به سایت آنها داده شود ! آیا این کاری اخلاقی است ؟ آیا این خدمت به فرهنگ شهرمان است؟
    به نظر می رسد هر سایتی از کوهدشت سایر سایت ها را به مخاطبینش معرفی کند و دلسوزانه یار همدیگر باشند و برای تعالی فرهنگ شهر به صورت مجموعه ای منظم فعالیت کنند .
    کاش سران سایت ها جلسه ای را تشکیل می دادند تا ما نویسندگان نیز جامی از تشکرهایمان نثارشان می کردیم و انتظاراتمان را بازگو می کردیم و نیز درد دلهای شما عالی جنابان را گوش می کردیم
    استاد عزیز از جنابعالی هومیان نیوز و دوست محمدی لکنا و مدیران روشتا و بلوطستان بسیار متشکرم »
    ۵- این یادشت را درحالی برای آن سایت ها ارسال کردم که تذکر قرمز بلوطستان را ندیده بودم و بلوطستان را فقط مهر و محبت دیده ام .مخاطب بنده سایتی است که یکی از ارکانش فرمود حاج آقا اخلاق فلانی که مدیر سایت است، این است یاداشتی را در سایتش درج می کند اختصاصی او باشد.وچون برخی از این سایت های کوهدشت فیلتر می شدند حتی اشاره ای به فیلتر شدن آن سایت نمی کرد و…
    ۶- برادر گرامی هدف بنده تبلیغ معارف دین است و گستره تبلیغ هر چه گسترده تر باشد سودمند تر است .البته از تذکر حضرتعالی این نکته را آموختم هر وقت یاداشتی تقدیم بلوطستان کردم حتما اشاره کنم این یاداشت اختصاصی است و یا این که در فلان سایت ها ….درج شده است. و یا این که به فکر مطالبی اختصاصی برای بلوطستان باشم و گر تقدیر با تدبیرم بسازد شاید هم برای هر سایتی یادشتی اختصاصی بفرستم .
    الهی چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار

    • بلوطستان

      سید صادق و اهل قلم
      با درود
      و سپاس بسیار بخاطر توجه و محبت جنابعالی به بلوطستان
      پیش از اینکه بیان نمائی باانگیزه و نیت جنابعالی تا حدودی آشنایی داشتم و می‌دانستم و پیدا بود که هدفتان از نگارش و انتشار مطالب اخلاقی و خکمت‌آموز چیست. چه بهتر از زبان قلم خودت هم شنیدیم تامخاطبان هم بدانند که صرفا انگیزه‌ی خیر داری و هدفی جز تعالی جامعه‌ندری و باصراط صادقت که بنیان نهاده‌ای سعی کرده‌ای گلچینی از مطالعاتت را به دستانش بسپاری تا شاید از این طریق حکمتی و پندی به سمع مخاطبین و مشتریان معرفت برسانی»
      من با شما وبلاگتان از روزی که سند سیادت ابوالوفا را درج کردی آشنا شدم، همان موقه مطلبتان را در بلوطستان و لکنا درج کردم. خوشحال شدم فردی از جنس حوزه و ملبس به روحانیت و مفتخر به سیادت که به دنیای وب هم آشناست و بدان علاقه دارد و با آگاهی که از معارف نبوی کسب کرده کوشش می‌کند به هم‌شهریان و هم‌کیشان خود را آگاهی بخشد و دانایی بیاموزد. بی‌تعارف عرض می‌کنم امروزه چنین افرادی کم پیدا می‌شود و انگشت شمارند روحانیونی قلم‌داری که توان غواصی کردن در دریایی ژرف رایانه و اینترنت را داشته باشند. وقتی آثار چنین فرد روحانی و سیدی که هم خوب می‌نویسد و هم فضای مجازی را خوب می‌شناسد و هم بدان بها می‌دهد دیدم خوشحال شدم خصوصا زمانی که دانستم این فرد فرهیخته هم‌شهری خودم هم هست.
      از این رو بلوطستان علاقه داشته و دارد که این دست مطالب و مطالبی که با دست سید وفایی نوشته می‌شود را با کمال میل درج کند و مخاطبان خود را تحفه‌ای در خور دهد. حتی اگر شما لایق بدانید و همکاری کنید؛ بلوطستان آمادگی دارد یه ستون ویژه‌ی مطالب مذهبی با عنوان مذهب و مردم اختصاص دهد تا در فواصل محتلف سال و در مناسبت‌های مختلف مطالب مخصوص آنها نوشته و درج گردد.
      در مورد فیلتر سایت حکمت، باید عرض کنم بلوطستان همیشه با فیلتر و توقیف مخالف بوده طبعا در باره‌ی حکمت که سایت شهرستان است و معلم هم‌ولایتی‌ام کلیددارش می‌باشد بیش از پیش مخالف خواهم بود. اما ما را چه توانی است در باز کردن این گره، خدا میداند روزی که بلوطستان خود نیز تذکر گرفت به دادستان محترم موضوع فیلتر سایت‌ها را گوش‌زد کردم و درخواست بازکردنشان را داشتم که جناب دادستان گفت دادستانی در فیلتر سایت‌ها نقشی ندارد شکایت پلیس فتا است و ما نیز مطابق وظیفه و قانون به شکایت آن‌ها رسیدگی کرده‌ایم. و قول داد برای گشودنشان هر کار خواهد کرد، ولی این را گفت مطمئن باش جز سایتی که از روی غرض دست به انتشار مطلب زده مشکل بقیه را حل خواهم کرد.
      بلوطستان هم دربارهی فیلتر سایت‌ها مطلب نوشت و هم خبرشان را درج کرد و بخاط همین کار تذکر گرفت و اگر محبت دادستان کوهدست نبود چیزی نمانده بود که ما نیز به بلای دوستان مبتلا شویم.
      بیان تذکر داده شده تنها برای رعایت این نکته بود که امانت داری رعایت شود. زیرا بلوطستان اصرار دارد هیچ مطلبی را بی ذکر منبع درج نکند. وقتی یک مطلب در چهار سایت بی‌انکه حتی تیترش تغییر کند درج می‌شود مخاطبان درمی مانند که مطلب را اول x زده یا y و باعث سردگمی می‌شود. خودت بهتر می‌دانی که بلوطستان هیچگاه مطلب شما را بودن آن‌که خودت محبت کنی بی منبع درج نکرد در حالیکه برخی مخابان کامنت گذاشته بودند که چرا منبع را درج نمی‌کنید. دو سه بار پیش از لطف سرکار از مطالبتان استفاده می‌شد منبع صراط صادق درج می‌گردید.
      بحر حال از توجه‌تان به بلوطستان سپاسگزارم و امیدوارم. بلوطستان را از مطالب اختصاصی خود محروم نکنی.

      • سید محمدصادق محمدی وفایی

        باز سلام و خسته نباشید
        از محبت و لطف شما بسیار سپاسگزارم
        هرچند بنده ی کمترین در قمم اما به جان گلرخانم محروم از بلوط آن دیار نیستم و گاه گاهی پلاستیکی بلوط نثارمان می شود .با این حال مگر می شود کسی بلوط آن سامان را بخورد اما بلوطستانش را فراموش کند .انشاالله تا هستم بلوطستانی نیز هستم .
        خداحافظی رسول الله(ص) این بود «خداوند دینتان را حفظ کند»و بنده نیز حفظ دینتان را از خداوند توانا خواستارم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان