شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » جلسات مسئولان خروجی کافی و تأثیرپذیری لازم را برای حل بحران کشکان نداشته است

 
 img_6264.jpg - 67.94 Kb
صبح پنجشنبه برنامه “سرزمین ما” کاری از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران به طور زنده و مستقیم به بررسی موضوع بی‌توجهی به خشک شدن رودخانه کشکان پرداخت .
این برنامه با حضور بهاروند و ساکی دو تن از فعالان و کارشناسان زیست محیطی به مووضع خشک شدن رودخانه کشکان اختاص یافته بود.به گزارش بلوطستان به نقل از یافته حجت‌الاسلام‌ محمد سوری‌لکی امام‌ جمعه پل‌دختر در بخش پایانی این برنامه در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه گفت: رودخانه کشکان شاهرگ کشاورزی پل‌دختر است و با خشک شدن آن مردم منطقه که معیشت آن‌ها کشاورزی است، بیکار خواهند شد.
سوری احداث سد مخزنی، جمع‌آوری تلمبه‌های غیر‌مجاز و جلوگیری از کشت‌های آب‌دوست را مهم‌ترین راهکار‌ مقابله با خشک شدن رودخانه کشکان برشمرد.
وی با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی مسوولان در خصوص خشک شدن کشکان و عدم کشت پاییزه توسط کشاورزان اظهار داشت: متاسفانه جلسات مسئولان خروجی کافی و تأثیرپذیری نداشته است.
امام جمعه پلدختر بیان داشت: اخیراً هم مسوولان استان جلسه‌ای در خصوص کشکان داشته‌اند که هیچ تاثیری در روند اصلاح وضعیت فعلی نداشته است.
در شبکه یک سیما بررسی شد/ سوء مدیریت و برداشت‌های غیرمجاز عاملی اصلی خشک شدن کشکان است
عابد بابک‌بهاروند هنرمند و فعال محیط‌ زیست در ابتدا صحبت‌هایش از قدمت تاریخی رودخانه کشکان و وجود حداقل ۱۰ پل تاریخی در مسیر آن یاد کرد و گفت: با توجه به خشکسالی‌هایی که در کشور رخ داده این رودخانه هم تحت تاثیر این خشکسالی قرار گرفته است.
بهاروند با تاکید بر این که خشک شدن این رودخانه سابقه نداشته است، گفت: متاسفانه برداشت‌های بی‌رویه و سوء‌مدیریت در استان لرستان و کشت محصولات آب‌دوست مانند هندوانه، برنج و … باعث به وجود آمدن این وضعیت شده است.
وی با تاکید بر این که دولت سال گذشته اعلام کرد جلوی کشت برنج را در استان‌های کم‌آب مثل لرستان خواهد گرفت افزود: متاسفانه در سال جاری بیش از ۸۰۰ هکتار برنج در لرستان کشت شده است.
این فعال محیط زیست به وجود تلمبه‌های آب غیر‌مجاز در منطقه اشاره کرد و گفت: از دیگر عوامل خشکیدگی رودخانه کشکان می‌توان به به کارگیری روش‌های سنتی و غرق‌آبی در آبیاری مزارع منطقه اشاره کرد.
بهاروند در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اوضاع بیکاری در لرستان و ارتباطش با خشک‌سالی منطقه پرداخت و گفت: تعادل بین صنعت و کشاورزی به‌هم‌خورده و مردم ناچار هستند در بخش‌های مختلف کشاورزی بدون توجه به محدودیت منابع آبی فعالیت کنند.
بهاروند در بخش پایانی صحبت‌هایش به نقش مردم در حل بحران اشاره کرد و گفت: حیات مردم منطقه به بقاء کشکان بستگی دارد، لذا از مردم می‌خواهم اهمیت موضوع را درک کنند و در استفاده صحیح و اصولی از منابع آب حساسیت لازم را مدنظر داشته باشند.
رضا ساکی نویسنده و فعال رسانه‌ای نیز در این برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا مردم نگران این وضعیت نیستند، گفت: طی صحبت‌های که حتی طی روزهای اخیر با مردم شده آن‌ها حاضر به رعایت حق‌آبه نیستند.
ساکی در بخش دیگری از سخنانش به آمار وحشتناک‌ تعداد تلمبه‌های آب غیر‌مجاز اشاره کرد و گفت: بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ تلمبه غیر‌مجاز در رودخانه کشکان وجود دارد که باعث خشک شدن آن در حوزه پل‌دختر شده است.
وی با اشاره به مسیر رودخانه کشکان ادامه داد: پدیده خشک شدن کشکان در حوزه پل‌دختر رخ‌داده و این خیلی جای تأسف دارد.ساکی ریشه به وجود آمدن این اتفاق را بحث معیشت اهالی منطقه و اینکه هیچ کارخانه بزرگی در لرستان وجود ندارد، دانست و افزود: تنها منبع کسب درآمد مردم لرستان کشاورزی است و حتی در این خصوص هم متولیان امر هیچ اقدامی در خصوص تغییر الگوی کشت انجام نداده‌اند.
این فعال محیط‌زیست افزود: متأسفانه نه‌تنها مسوولان جهاد کشاورزی به بحث تغییر الگوی کشت اهمیت نداده‌اند، بلکه مسوولان جهادکشاورزی این تسهیلات را در اختیار برنج‌کاران برای کشت برنج قرار داده‌اند.
ساکی خواستار رعایت حق‌آبه محیط زیست رودخانه کشکان شد و گفت: متاسفانه این حق‌آبه هم رعایت نشده و آبزیان و ماهی‌های زیادی در پل‌دختر به خاطر خشک شدن این رودخانه تلف شدند.
این فعال محیط‌زیست با تأکید به این موضوع که متأسفانه خشک شدن رودخانه کشکان برای کشاورزان اهمیتی ندارد افزود: عامل پدید آمدن این وضعیت را عدم مدیریت صحیح طی سال‌های گذاشته می‌دانم.
ساکی به حمایت‌های غلط از کاشت برنج در منطقه اشاره کرد و گفت: پرداخت تسهیلات به کشاورزان  طی سال‌های گذشته برای کاشت برنج از نمونه این تصمیمات است.
وی افزود: متأسفانه طی روزهای اخیر کاشت نشاء برنج در منطقه دره‌شهر شروع‌شده که بخشی از آن با حمایت صندوق کشاورزی صورت می‌گیرد.ساکی با اعلام این که لرستان ۱۱ درصد منابع آب‌های جاری کشور را در اختیار داشته، گفت: خشک شدن کشکان در منطقه پل‌دختر فاجعه است و تأثیر زیادی بر تخریب جنگل‌های بلوط و خشک شدن کرخه خواهد گذاشت.

  1. احمدرضا مرادی

    امام جمعه هم به خوبی متوجه بدبختی مردم پلدختر شده است آره پلدختر مدیرتش سرگرم حاشیه است و جلسات بی تاثیرش در زندگی مردم احساس نمی شود آقای فرماندار در جمع تجمع کنندگان گفت روز دوشنبه در مرکز استان برای بحران کشکان تصمیم گیری می شود حالا از ایشان می پرسم خروجی جلسه چه شد و چه تصمیماتی گرفتید

  2. دریغا

    دریغ از یک عذرخواهی دریغ از یک همت دریغ از نظارت دریغ از مدیریت دریغ از گذشت دریغ از تخصص دریغ از تعهد

  3. مرادی

    پس چرا فرماندار را روی خط نیاوردند؟کشکان تو را چشم در راهم بیا……….

  4. حامی دولت تدبیر و امید

    از بی عدالتی و بی انصافی و اینکه شکر گذاز نعمت خداوند نیستیم بارندگی ها هم کم شده اند و خشکسالی پی در پی داریم فرماندار چه گناهی دارد ای کاش همه مسئولین شهرستان مثل فرماندار جدی و پیگیر بودند .

    • حرف بکر

      فرماندار اگر پیگیر بود نمی گذاشت کشت محصولات آب دوست افزایش پیدا کنه جلسه پشت جلسه اما آخرش هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههیچ

  5. اصولگرا

    برادر سوری فعلا جا داره تا بفهمی اینجا چه خبر است، همه بسیج شدند تا خشک شدن کشان را گردن یک نفر بندازند اما نمی دانستند که در قضیه کشکان مدیران مقصرند وقتی فرهنگ قدر شناسی وجود ندارد وقتی که اگر کاری شود می گویند دولت بوده و هر وقت هم قصوری است متوجه یک نفر میشه پس طبیعی است که عذاب الهی بر روی ما فرود می آید چون توهین و افترا شده کار بعضی ار ماها

  6. کامی

    مسئولین ما فقط تو تلوزیون خوشونو نشون میدن اما از عمل خبری نیست ما پلدختریها انسان های دنبال واقعیتی نیستیم و همیشه اسیر شایعات می شویم چون به شایعه علاقه داریم اگر نداشتیم نمی گفتیم کشکان آبش رفته برای معشوره

  7. صادقی

    درد امام جمعه به جون اونایی که خفه خون گرفتن و خفه شدن همون پروازیهای بی بخار و طلب کار
    چرا از حقوق مردم دفاع نمی کنند؟
    چرا با متحصنین قانون شکن حاشیه ساز و بهره بردار از خشک شدن کشکان برخورد نشد؟
    چرا با مدیران کم کار برخورد نمی شود؟
    کشکان را به پای نماینده نوشتید راستی جنگل های بلوط تخت چان سوختند کی مقصر بود؟

  8. بیرانوند

    والعاقبه للمتقین .خدا به داد مردم پلدختر برسد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان