شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سه نظریه در مورد رابطه پسر و دختر( به قصد ازدواج)

در مورد اینکه رابطه پسر و دختر به نیت ازدواج چه حکمی دارد، سه دیدگاه وجود دارد:

دیدگاه اول :

هرگونه ارتباطی با جنس مخالف آزاد می دانند. فروید و پیروانش می گویند: «اخلاق جنسى کهن بر اساس محدودیت و ممنوعیت است و آنچه ناراحتى بر سر بشر آمده است از ممنوعیت‏ ها و محرومیت ‏ها و ترس‏ ها و وحشت‏ هاى ناشى از این ممنوعیت‏ ها که در ضمیر باطن بشر جایگزین گشته، آمده است.»

دیدگاه دوم:

هر گونه پیوند و ارتباط با جنس مخالف مردود و سرزنش شده است.برترانت راسل مى ‏گوید: «عوامل و عقاید مخالف جنسیت در اعصار خیلى قدیم وجود داشته و به خصوص در هر جا که مسیحیت و دین بودا پیروز شد عقیده مزبور نیز تفوّق یافت».

او می گوید: « پدران کلیسا از از دواج به زشت‏ ترین صورت یاد کرده ‏اند. هدف ریاضت این بوده که مردان را متقى سازد، بنابر این ازدواج که عمل پستى شمرده مى‏ شد بایستى منعدم شود. «با تبر بکارت درخت زناشویى را فرو اندازید» این عقیده راسخ سنژروم درباره هدف تقدس است. (همان، ص ۳۰)

دیدگاه سوم: دیدگاه اعتدالى است در مقابل آن دو دیدگاه افراط و تفریطی. طبق این نظریه ارتباط بین دو جنس مخالف دریک چهار چوب تعریف شده ای پذیرفته شده است. دیدگاه اسلام ناظر به این نگرش است. و در این باره توجه به نکات ذیل ضروری است:

نکته اول:

برخی ­ها به دروغ می­ گویند ارادتمند ازدواجیم و قصد ازدواج با شما را دارم ولی با کمی ازدقت فهمیده می شود که این وعده­ دروغی بیش نیست.

گاهی نیز برخی هاطرفدار این سنخ از روابط و دوستی ها هستند تابدین وسیله خویشتن را سرگرم کنند و از زود باوری برخی از دختران سوء استفاده کنند!

گاهی انگیزه­ ی ازدواج ناشی از احساسات است و هیچ نصیبی از خرد ورزی در آن وجود ندارد.در سنین ازدواج همدیگر را دیده اند و عشقی کورانه یافته اند. امام على علیه السلام مى ‏فرمایند: «حبّ الشّى‏ء یعمى و یصمّ»، دوست داشتن چیزى انسان را کورو کر مى­کند.

نکته دوم: دوستی های خیابانی و سرپایی حتی اگر به ازدواج هم ختم شود،گاهی با بد بینی همراه خواهد بود ؛زیراهر کدام از دختر وپسر نسبت به همدیگر می­گویند او که با من به همان راحتی ارتباط برقرار کرد ای بسا بعد از ازدواج نیز مشتری دیگری پیدا کند!

دکتر«کاترین کوهان»، استاد دانشگاه ایالت پنسیلوانیا می گوید: «طبق آخرین تحقیقات، افرادى که پیش از ازدواج با یکدیگر رابطه داشته‏ اند بعد از ازدواج در حلّ مشکلات خود عاجزند،چرا که نسبت به یکدیگر بسیار بدبین هستند. کوهان می گوید: طبیعت ارتباطات آزاد این است که زوجین چندان انگیزه‏ اى براى حل درگیرى‏ ها و حمایت از مهارت‏ هاى خود ندارند.وى می گوید: به نظر مى‏ رسد ارتباطات این افراد زودتر از افرادى که با یکدیگر دوست نبوده‏ اند، سرد و منجرّ به طلاق مى‏ شود. وى در پایان می گوید: مى‏ توانم بگویم رابطه قبل از ازدواج به هیچ وجه سبب دوام زندگى زناشویى نمى ‏شود »[روزنامه جمهورى اسلامى ج ش ۶۵۷۱- ۱۳۸۰/ ۱۱/ ۲۹ ج ص ۵

نکته سوم:

اسلام از دوستى مخفیانه دختر و پسر را هر چند به بهانه ازدواج نهى مى‏ کند زیرا این نوع دوستی ها، آسیب‏ هاى جبران ناپذیرى را به دنبال دارد.
اصل چت کرد ن نیز حرام نیست ولى اگر چت کردن با جنس مخالف باعث ترس افتادن به گناه باشد و یا با قصد لذت انجام گیرد حرام است . گفتنى است که همین اندازه که ترس افتادن به گناه در بین باشد چت را حرام مى کند هر چند به گناه کشیده نشود.
اگر چت کردن باعث علاقه به جنس مخالف شود و او را به تدریج به گناه بکشاند حرام است.

در سایت مقام معظم رهبری در مورد چت کردن دختر و پسر چنین آمده:

س: نظر جناب عالى در مورد چت‌کردن دختر و پسر چیست؟با توجه به مفاسدى که غالباً بر آن مترتب است، جایز نیست”www.leader.ir”
نکته چهارم:

اگر پسر و دختری همدیگر را می خواهند ، گفتگوى مستقیم تحت نظارت خانواده هاى دو طرف و اطلاع یافتن از نقطه نظرات همدیگر درباره مسائل مختلف و آنچه در آینده مى تواند در زندگى مشترک تأثیرگذار باشد وکسب اطلاع از میزان اهتمام نسبت به ملاک ها و معیارهاى معرفى شده توصیه شده است.

تحقیق و شناسایى دوستان و نزدیکان و رفقاى صمیمى شخص مورد نظر ، در محل زندگى و سکونت، محل درس و محل کارمی­ تواند راه گشا باشد.علاوه براین ، باافراد مورد اعتماد و اقوام دلسوز و عاقل مشورت شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان