شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سه نکته با قوم بزرگ لکم

 

صادق-محمدی-وفایی3-420x303-e1457027997115
چند صباحی است فضای مجازی پر از انتقاد شده است انتقاد از کسی که به قوم با اصالت و سر افراز «لک»توهین و یا توهین هایی کرده است ! به یقین توهین به هر قومی به خصوص توهین به لک زبانان فهیم و اهل بیتی ، مذموم و محکوم است و بنده نیز بدین مناسبت سه نکته را تقدیم برادران و خواهران لک زبانم می کنم :
نکته ی اول :
در این دنیا همه ی خوبان و پاکان هدف تیر تهمت و توهین و… قرار گرفته اند .در این دنیا حضرت مریم(س) به اندازه ای می درخشید و به حدی دوست داشتنی بود که بعد از فوت مادرش ، برای سرپرستیش، اختلاف پیش آمد به همین دلیل قرعه کشی کردند و قرعه ی سر پرستی او به نام جناب زکریا افتاد ( زن زکریا، خاله حضرت مریم(س) بود ه است) اما چون حضرت مریم به عیسای مسیح حامله شد ، تهمتانه گفتند عیسی(ع) فرزند زکریاست!
ای دنیا یادت می آید پیامبر اسلام را مجنون و مسحور خواندند؟! یادت هست معاویه می گفت :«علی فرایض دینی را ترک می کند و از صراط مستقیم منحرف است!
یادت هست چون آن امیر مومنان ، نماز می خواند، آیه ی حبط عمل را بر علیه او می خواندند و می گفتند ای علی ! تو چون حکمیت را پذیرفتی اعمال گذشته ات باطل شد و مهم حال فعلی است!
به یقین در چنین دنیایی اگر کسی به قوم با اصالت لک توهینی کند و خواست این مردم نجیب و اهل بیتی را لکه دار کند جای تعجب نیست.
نکته دوم:
غیبت و مسخره کردن و توهینی که به شخص و یا قومی زده می شود ناشی از مرض درونی توهین کننده است زیرا چنین شخصی از چند حال خارج نیست- یا حسادت دارد یا بغض و کینه در دلش موج می زند و یا اینکه متکبر است و…. به هر حال او مریض است و این رفتار زشت و بدى ، از مرض درونی او خبر می دهد.
امام على(علیه السلام) فرموده اند «أَلشَّریرُ لا یَظُنُّ بِأَحَد خَیْراً لاِنّهُ لا یَراهُ اِلاّ بِطَبْع نَفْسِهِ؛ شخص فاسد و بدطینت به هیچ کس حسن ظن نمى برد زیرا او دیگران را با نفس خود قیاس مى کند».
«غزالى» نیز مى گوید:«زبان از نعمتهاى بزرگ و مصنوعات دقیق و لطیف پروردگار است این عضو گرچه از نظر حجم و جِرم کوچک امّا طاعت و جُرمش بزرگ و سنگین مى باشد؛ زیرا کفر و ایمان با گواهى زبان آشکار مى شود و این دو منتهاى طغیان و بندگى است» او می نویسدکسى از شر زبان رهایى مى یابد که آن را با لگام دین در قید کشد و جز در مواردى که سود دنیا و آخرت باشد آزادش نسازد».
نکته سوم:
شخصی مریض و بد زبان به دیگری توهینها کرد ! آن دیگری گفت من هم می توانم به شما توهینها کنم اما چه کنم اگر از این بی راهه بروم مثل تویی خواهم شد!عزیزان لک زیان قرآن شریف و سیره اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) الگوی ماست آن گرامیان بدى را با خوبى دفع می کردند روش و سیره پیامبر اکرم و ائمه معصومین (علیهم السلام) چنین بوده است . داستان کافرى که هر روزبر سر راه پیامبر (صل الله علیه و آله) مى رفت و بر سر مبارک ایشان شکمبه گوسفند و خاکستر مى ریخت، زبانزد دوستان و دشمنان اسلام است. قضیه امام حسن مجتبى (علیه السلام) با عربى که به ایشان ناسزا گفت و پس از سکوتش حضرت به آنها فرمود): اگر گرسنه اى، برهنه اى، جا و مکان ندارى و… ما به تو غذا و پوشاک و مسکن مى دهیم و… آن عرب فحاش به دست و پاى امام افتاد و…
در بسیاری از موارد، با این روش طوفانى در وجود توهین کنندگان برپا مى شود وجدانشان تحت فشار شدیدى قرار مى گیرد و احساس حقارت مى کنند و براى طرف مقابل، عظمت قائل مى شوند. البته اگر این عمل ما باعث سوء استفاده طرف مقابل گردد، از روش دیگرى( قوه قضائیه ) باید استفاده کرد.
.

  1. لر اصیل

    با سلام
    سید عزیز شما که نه لر هستی و نه لک از ثلاله رسول الله هستی توهین به هر قومی محکوم است ولی نکته اینجاست که لک ها ادا می کنند لر نیستن و لر ها پارس هستند و همه گنجینه و شخصیت ها معروف لرستان متعلق به آنهاست اگر اینچنین است چرا اسم لکستان به جای لرستان در تاریخ ذکر نشده است یعنی لرستانی وجود نداشته است ؟ولی ما اعتقاد داریم این سرزمین از ابتدا تا حالا متعلق به ملت لر بوده و هست و لکها از استان های همجوار عربی وارد لرستان شده اند چرا در جنوب لرستان لک ها حضور ندارند با این حال ما شروع کننده این مشکل نبودیم آنهائی که سایت لکستان را راه اندازی کردند قصد جدایی و تفرقه بین ملت لر را دارند و از طرف کرد های عراق تحریک شده اند تا ایران به چند تکه تقسیم کنند ولی تنها حلقه اتصال ما بعد از قومیت شیعه بودن ماست و به آن افتخار می کنیم لرستان زادگاه آیت الله بروجردی است بزرگترین مرجع شیعی چرا با این بزرگواران نم گوئیم لر بوده و به تحریک کرد ها عراق به جان هم افتادیم از سید بزرگوار انتظار نداشتیم یک طرفه قضاوت کنید اگر دنبال کسب رای از لک ها هستی این راهش نبود

  2. سیدصادق محمدی

    به نام خداوند جان و خرد
    نجومی ها بخوانند!
    شیخ مفید نقل می کند امام علی(ع) بعد از پایان جنگ جمل سخنرانی کردند و فرمودند: چه عیب و ایرادی در من سراغ داشتید که با من جنگیدید؟ طلحه و زبیر از من چه می‌خواستند؟ همه شنیدیم که آنها طمع در یک حکومت منطقه‌ای را داشتند.
    آن حضرت به کیسه‌ای که در دست داشت اشاره کرد«و اشار الی صره» و فرمودند: به خدا قسم این خرجی سهم خودم هست و از بیت‌المال شما نیست.
    «و اشار الی قمیصه» به پیراهنش اشاره کردند و فرمودند: به خدا قسم این پیراهن را «و الله انهما لمن غزل اهلی» خانواده من از مدینه آوردند و دست بافت خودشان است.
    من چیزی از بیت‌المال شما برنداشتم. جرم و اشکال من چیست؟
    «هَذِهِ وَ رِحْلَتِی وَ رَاحِلَتِی هَا هِیَ فَإِنْ أَنَا خَرَجْتُ مِنْ بِلادِکُمْ بِغَیْرِ مَا دَخَلْتُ فَإِنَّنِی مِنَ الْخَائِنِینَ‏»
    روزی که به خلافت رسیدم، درآمد امروز مرا ببینید، این کل زندگی من است. این مرکب سواری من است و این هم زاد و توشه خانه من است. اگر روزی رفتم، به این اضافه شد من به شما خیانت کردم.»
    این است حال و روز امامی که بر خاورمیانه حکومت می‌کرد. او بر خاورمیانه حکومت می کرد و این بوده است حال و روز حقوقش! ای کاش آنان که به تعبیر جناب جهانگیری از ذخیره های انقلاب اسلامی به شمار میروند ، این گفتار از امام علی (ع) را ورد زبان و سرلوحه ی کردارشان قرار دهند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان