شما اینجا هستید
اجتماعی » شهید شاخص لرستان ، مستشار نظامی حزب الله در لبنان

شهید عیدی استویی از شهدای شاخص استان لرستان ، مستشار نظامی نیروهای حزب الله در مبارزه با صهیونیست ها بود. در ادامه بخشی از زندگینامه شهید استویی را مطالعه کنید.

این شهید والامقام در دوازده سالگی پدرش را ازدست داد و هم دانش‌آموز بود و هم نان‌آور خانه و هم تک پسر مادرش. عزمش را جزم کرده بود دیپلم بگیرد، برای همین راهنمایی را که تمام کرد با چند نفر از دوستانش راهی خرم‌آباد شد تا در دبیرستان رشته‌ی علوم طبیعی بخواند. دیپلم که گرفت به پلدختر برگشت و توی روستای چم‌قلعه معلم شد. دوران انقلاب را به تدریس در روستاهای پلدختر گذراند و همان ایام در همان چم‌قلعه هم با صغری آشنا شد و ازدواج کرد.

فعالیت‌هایش در مبارزه با گروهک‌های معاند و حفظ امنیت شهر در برابر ترورهای کور معاندین باعث شد تا با تاسیس سپاه در پلدختر او یعنی «عیدی استویی» را به عنوان فرمانده‌ی سپاه پلدختر منصوب کنند.

‏مبارزه‌ی قاطع سپاه پلدختر تحت فرمانش، او را به هدف شماره یک ترور گروه‌های معاند محلی تبدیل کرد که هر بار هم شکست خوردند و کارشان به دستگیری و محاکمه کشید. اما نرم‌ خویی و مدارای عیدی استویی در برخورد با آن‌ها و گرفتن امان‌نامه آن‌ها را به خط انقلاب کشید. جنگ تحمیلی که شروع شد، فرمانده‌ای نبود که توی شهر بماند و از آن‌جا نیروهایش را هدایت کند. چند سال از جنگ که گذشت، از فرماندهی سپاه فرمان رسید که باید به عنوان مستشار نظامی برای آموزش نظامی نیروهای حزب‌الله در مبارزه با صهیونیست‌ها راهی لبنان شود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایران و سوریه و لبنانش فرق نمی‌کرد، هر جا که خط مقدم باشد حاضر بود برود.
‏مأموریت لبنان که تمام شد به ایران بازگشت و شهردار الشتر شد. حالا در الشتر مشغول به کار شد و هرچه در سپاه تواضع و فروتنی یاد گرفته بود در شهرداری الشتر به کار گرفت که حقوق دریافتی‌اش از همه‌ی کارکنان کم‌تر بود.
‏۲۳ دی‌ماه ۱۳۶۵ در حالی که با همسرش صغری حسنوند درخرم‌آباد بودند، در بمباران هوایی هواپیماهای عراقی به شهادت رسیدند.

پرتره ٫ فرهنگ حق پرور

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان