شما اینجا هستید
سیاسی » مخالفت هوشمندانه، تدبیر مطهری

 

شکی نیست که اکثر عقلای اصلاح‌طلب و اصولگرا از رای اعتماد مجلس به جناب آقای دکتر فرهادی خشنودند چراکه هم ایشان سابقه خوبی در دوران وزارت خود دارند و چهره‌یی شایسته و موجه به شمار می‌روند و هم درایت رییس‌جمهور در پیشنهاد ایشان حسن ختام هوشمندانه‌یی برای غایله‌یی بود که جناح تندرو در مسیر انتخاب متصدی پست حساس وزارت علوم فراهم کرده بود.
در این میان، یک نکته به ظاهر عجیب توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است و آن هم مخالفت یکی از محبوب‌ترین نمایندگان مجلس با گزینه پیشنهادی آقای روحانی بود. مخالفت علی مطهری! مخالفتی که هم آتش کینه مخالفان او را تندتر  ساخت- و هم شاید- به مذاق بسیاری از اصلاح‌طلبان و عقلای قوم خوش نیامد. هرچند در ظاهر توقعی جز همین دلخوری پیش آمده نمی‌رود. چراکه از چهره‌یی چون علی مطهری انتظار می‌رود در مقابل تدبیر هوشمندانه رییس‌جمهور در ختم غایله یا رای مثبت بدهد یا حداقل سکوت کند. اما به نظر من باطن این رفتار، نشان از درایت، حق‌طلبی و منطقی قابل  احترام دارد.
کافی است یک بار دیگر نطق علی مطهری در مخالفت با گزینه پیشنهادی  وزارت علوم را مرور کنیم. به خوبی پیداست که اعتراض این نماینده مجلس نه به شخص و مواضع وزیر محترم علوم، بلکه به رفتار همکاران خود در مجلس شورای اسلامی است. تعبیر «یک بام و دو هوا» بهترین توصیف از نحوه جناح منتقد دولت در قضیه انتخاب وزیر علوم بود که توسط مطهری بیان شد. من کاری ندارم که آقای فرهادی نامه مورد ادعای علی مطهری را در سال ٨٨ امضا کرده است یا نه اما بعید می‌دانم که چهره موجهی چون ایشان- که سابقه وزارت در کابینه جناب آقای خاتمی را نیز داشته است- در سال ٨٨ با نمایندگانی که امروز به ایشان رای اعتماد داده‌اند، همسان بوده باشد. اگر مفهوم «فتنه» و «فتنه‌گر» شرکت در اعتراضات و اغتشاشات باشد، بدیهی است که پرداختن به آن مجال دیگری را می‌طلبد. اما اگر حمایت از یک کاندیدا و اعتراض به تخلفات کاندیدای پیروز و دستگاه‌های رسمی حامی وی معنی فتنه بدهد، حق با علی مطهری است! همین جا می‌خواهم نتیجه بگیرم که مشکل اصلی ما، شخص آقای فرهادی یا سایر گزینه‌های پیشنهادی نیست. مشکل اینجاست که جناح تندرو، هنوز تصویر روشنی از مفهوم «فتنه» ارایه نکرده است. مفهومی که بسیاری را به چوب آن می‌راند و برخی را – استثنائا- از دایره شمول آن معاف می‌دارد! از همین‌رو است که ادعا می‌کنم علی مطهری حق دارد که بگوید: «مردم قضاوت خواهند کرد که درد مجلس، فتنه نیست. بلکه مجلس می‌گوید وزارت علوم باید تحت نظر ما باشد.»
هر چند که بنده با تعبیر «معامله دولت و مجلس» در این قضیه موافق نیستم و به رییسان محترم قوه‌های مجریه و مقننه حق می‌دهم که ضمن تکذیب این موضوع، به اظهارات آقای مطهری معترض باشند. اما در کل، موضع علی مطهری را برگرفته از اعتقاد و خرد وی می‌دانم. چیزی که همه ما و همه ارکان اجرایی نظام، بیش از پیش به آن نیاز داریم. شفافیت و صداقت در مواضع، خردورزی، انصاف، شهامت و مبارزه با بدعت‌گذاری در فضای غبارآلود سیاست. بیاییم یک بار برای همیشه مفهوم فتنه و فتنه‌گر را برای مردم تبیین کنیم تا نه علی مطهری‌ها و گزینه‌های وزارت، بلکه میلیون‌ها شهروند عادی چون من، تکلیف خود را بدانیم که فتنه‌گریم یا نه؟

افشین علا /روزنامه اعتماد
*قائم‌مقام انجمن شاعران ایران

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان