شما اینجا هستید
خبری » معرفی و تجلیل از تولیدکنندگان نمونه ملی و استانی بخش کشاورزی استان لرستان

 

 

مراسم معرفی و تجلیل از تولیدکنندگان نمونه ملی و استانی بخش کشاورزی استان لرستان با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد و استاندار لرستان برگزار شد . به گزارش بلوطستان در این مراسم نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه مدیران شرایط را برای تولیدکنندگان تسهیل کنند گفت: با تحقق توسعه متوازن مردم از وضعیت فعلی تورم، بیکاری و عدم رونق مطلوب کسب‌ و کار خارج خواهند شد.

وی افزود: مدیران باید امر را بر تولیدکنندگان در همه امور تسهیل کنند تا تحول همراه با جهش در استان رقم زده شود.  نماینده ولی‌فقیه در لرستان  با اشاره به ظرفیت‌های متعدد استان، افزود: این بی معنا است که در  زمستان دچار سیل شویم و در تابستان دچار خشکسالی، باید توسعه متوازن در همه استان‌ها ایجاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین  شاهرخی  تصریح کرد:  با تحقق توسعه متوازن مردم از وضعیت فعلی تورم، بیکاری و عدم رونق مطلوب کسب‌ و کار خارج خواهند شد، چرا که ظرفیت‌های استان بیش از کاستی‌هاست.

وی با بیان اینکه داشته‌های استان با خردجمعی، تعاون و وحدت برای توسعه به کار گرفته شود، گفت: در این صورت می‌توانیم شاهد آینده‌ای روشن برای مردم متدین، انقلابی و پرکار لرستان شویم.

استاندار لرستان هم با بیان اینکه تنها ۲۴ درصد وسعت لرستان ، زراعی و قابلیت کشت محصولات کشاورزی است ، گفت:لرستان دارای ۲۸ هزارکیلومتر مربع وسعت است که از این میزان ۷۵ درصد جنگل ، کوه و مراتع بوده و تنها ۲۴ درصد آن زراعی و قابلیت کشت محصولات کشاورزی را دارد.

فر هاد زیویار افزود:  از ۷۸۰ هزار هکتار نیز تنها یک چهارم آن آبی و مابقی آن به صورت دیم کشت می شود.وی با بیان اینکه میانگین بارندگی در استان لرستان ۵۵۰ میلی متر عنوان می‌شود که این عدد نادرست بوده، زیرا که در زمین های حاصلخیز و مستعد کشاورزی کمتر از ۲۰۰ میلی متر بارندگی ثبت شده است و بیش از یک هزار میلی متر بارندگی در استان لرستان در مناطق صعب العبور و بلا استفاده می باشد که میانگین آن ۵۵۰ میلی متر است.

زیویار یادآور شد: استان لرستان علیرغم همه مشکلاتی که در حوزه کشاورزی دارد، اما در زمینه های مختلفی مانند شیلات، زنبورداری، دامپروری، حبوبات و غیره حرفی برای گفتن در کشور دارد.

وی تولید سالانه سه میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در استان نشان از ظرفیت های استان ذکر کرد و گفت: استان لرستان در برخی از تولیدات کشاورزی مانند حبوبات و انجیرسیاه مقام نخست و در برخی از محصولات مانند شیر، عسل و گوشت قرمز بین ۱۰ تا ۱۲ استان کشور شناخته شده است.

وی با بیان اینکه در بحث تکثیر ماهیان سردابی مقام نخست را داریم، عنوان کرد: امروز مدل های سنتی کشاورزی باید به سمت صنعتی بروند و این روش سنتی قدیمی برچیده شود تا تحولی در کشاورزی ایجاد کرد.

استاندار لرستان افزود: در سفر ریاست محترم جمهور به استان لرستان توجه به بخش کشاورزی مستقیم بوده و بیش از هزار میلیارد تومان برای بخش کشاورزی در استان لرستان در زمینه های مختلف در نظر گرفته شده است.

زیویار گفت: توجه به بخش کشاورزی که یک شغل مقدس است، باید سرلوحه مدیران قرار گیرد، زیرا کشاورزی مستقیم بر زندگی مردم، امنیت غذای تاثیر گذار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان هم از افتتاح ۳۳ پروژه با ارزش ۹۶ میلیارد تومان در هفته جهادکشاورزی خبر داد و گفت : انتخاب نمونه‌های منتخب بخش کشاورزی الگوی ترویجی برای دیگر تولیدکنندگان است که با روشن کردن افق‌های جدید، ظرفیت تولید در بخش کشاورزی را ببرند.

وی افزود: همچنین این مهم موجب انتقال تجربیات، توسعه کشاورزی دانش بنیان و مدیریت بهینه تولید می‌شود.

شاهرخی  با اشاره به اجرای جهش تولید در ۲۳۵ هزار هکتار از دیمزارهای استان طی سال گذشته، از انعقاد تفاهم‌نامه وزارت جهاد با ستاد اجرایی فرمان امام برای تداوم ۵ ساله این طرح و حداقل دو برابر شدن تولیدات خبر داد.

وی  میزان اشتغال در بخش کشاورزی استان را ۲۳.۵ درصد برشمرد و بیان کرد: میانگین کشوری اشتغال در بخش کشاورزی ۱۶ درصد است که آمار بالا در لرستان نشان از ظرفیت بالای این حوزه دارد.

شاهرخی گفت: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی استان دارای ارزشی بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان از توزیع ۷ هزار و ۶۵۰ تن کالای اساسی طی دو ماه اخیر خبر داد و ادامه داد: این رقم ۴۴ درصد کل توزیعی بوده که در سال گذشته انجام شده است.

شاهرخی با بیان اینکه ۳۰ درصد اقلام توزیعی در مناطق روستایی و عشایری بوده است،  خاطرنشان کرد: در حال حاضر علی‌رغم کم‌بارشی‌ها خرید گندم نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است.

او عنوان  کرد: ۴۳۰ طرح با مبلغ ۵۵۰ میلیارد تومان در قالب بند الف تبصره ۱۸ معرفی کردیم که ۱۰۰ میلیارد تومان عقد قرارداد شده و مابقی در در دست اقدام است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه ۳۷۰ میلیارد تومان به منظور امهال بدهی‌های کشاورزان تامین اعتبار شده است، گفت: تمام بدهی‌های سال ۱۴۰۰ به کشاورزان استان امهال شده است.

شاهرخی بیان کرد: سال گذشته ۷۵ میلیارد تومان را به بیمه‌شدگان بخش کشاورزی پرداخت کردیم و امسال با توجه به اقدامات انجام شده، امیدواریم دو برابر رقم سال قبل به خسارت دیدگان بخش کشاورزی پرداخت کنیم.

وی با اشاره به افزایش ۱۷ و ۱۹ درصدی جوجه‌ریزی در اردیبهشت‌ و خردادماه امسال، عنوان  کرد: با تمام توان در کنار مرغداران و دامداران هستیم و تمام تولید این افراد را با قیمت مصوب خریداری و در صورت لزوم ذخیره‌سازی و یا صادر خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان از افتتاح ۳۳ پروژه با ارزش ۹۶ میلیارد تومان در استان طی هفته جهادکشاورزی خبر و گفت: در این هفته ۶۵۰ هکتار از اراضی استان تحت آبیاری تحت فشار قرار می‌گیرد، همچنین دو مزرعه پرورش ماهی به ظرفیت استان افزوده می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان