در این‌که اقتصاد و موضوعات مرتبط با آن مسئله اساسی کشور است شکی نیست؛ کسانی که در این باره ذره‌ای تردید دارند، کافیست نگاهی به نام‌های نهاده شده بر ده سال اخیر که توسط رهبر فرزانه انقلاب صورت گرفته، بیندازند:
🔸 سال ۸۹، سال همت مضاعف و کار مضاعف
🔸سال ۹۰، سال جهاد اقتصادی
🔸 سال ۹۱، سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی
🔸سال ۹۲، سال حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی
🔸سال ۹۳، سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی
🔸 سال ۹۴، سال دولت و ملّت، هم‌دلی و هم‌زبانی
🔸 سال ۹۵، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل
🔸سال ۹۶، سال اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال
🔸سال ۹۷، سال حمایت از کالای ایرانی
🔸سال ۹۸، سال رونق تولید
🔸سال ۹۹، سال جهش تولید

این مهم از سوی رهبری فرزانه و حکیم صورت می‌گیرد که در جریان امور هست و بر خرد و کلان مسائل کشور اشراف دارد و با شناخت، تدبیر و تیزبینی خاص، جهت حرکت کشتی توسعه کشور را در دریای پرتلاطم دنیای امروز مشخص می‌کند و بر مهم‌ترین مسائل جامعه انگشت تاکید می‌نهد؛ از این‌رو ضرورت دارد که بدان‌ها توجه ویژه شود.

کار و کارآفرینی شاه‌کلید جهش تولید
کار، تولید و اقتصاد به خاطر ارتباطی که با هم دارند، پربسامدترین واژه‌ی نام‌گذاری‌های این سال‌ها به شمار می‌آیند.
اقتصاد پیوند ناگسستنی با تولید دارد و رابطه‌ی تنگاتنگ تولید با کار و نیروی انسانی کارآمد به رونق اقتصاد می‌انجامد.
الحق والانصاف جهش تولید نامی هوش‌مندانه و مدبرانه است که می‌تواند مشکلات اقتصاد ما را مرتفع کند؛ بر این نام‌گذاری باید صحه گذاشت.
زیرا هم به سان سال‌های قبل _و به درستی_ بر موضوع تولید تاکید دارد و هم با ظرافت به ناکارایی شیوه‌های قبلی اشاره می‌کند و می‌گوید از راه‌های گذشته نمی‌توان به منزل مقصود رسید و نباید از شیوه‌های قبلی انتظار نتیجه‌ی خارق‌العاده‌ای داشت از این‌رو به جهش در تولید نیازمندیم.
جهش با رونق فرق دارد، _اگر خدا خواست در مطلبی مفصل به این بحث خواهم پرداخت._ برای این‌جا همین قدر کافیست که بدانیم، جهش یعنی از راهی غیرمعمول و متفاوت با همیشه به نتیجه‌ی مطلوب دست یازیدن
سومین و مهم‌ترین عامل توسعه و پیش‌رفت، کار و نیروی کارآفرین است.
امام خمینی(ره) در این‌باره به درستی می‌فرماید: حیات یک ملت، مرهون کار و کارگر است. وی کارگران را از ارزش‌مندترین طبقات و سودمندترین گروه‌ها می‌داند که چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانایشان در حرکت و چرخش است.
ایشان می‌افزاید: ملت شریف ما اگر در این انقلاب بخواهد پیروز شود باید دست از آستین برآرد و به کار بپردازد. از متن دانشگاه‌ها تا بازارها و کارخانه‏‌ها و مزارع و باغستان‌ها تا آن‌جا که خودکفا شود و روی پای خود بایستد…» [صحیفه امام، ج‏۱۲، ص۲۶۴-۲۶۵]
رهبر معظم انقلاب اسلامی هم با نگاه ویژه به مناسبت روز کار و کارگر می‌گوید: “من به کارگران سفارش می‌کنم در هر بخشی و هر جایی مشغول هستند، این روزها را روز کار بدانند، این دوران را دوران کار جدی تلقی کنند و کار را هم عبادت بدانند. این کاری که شما برای توسعه و پیش‌رفت کشور می‌کنید یک عبادت قطعی است.”
وی به مسئولان هم سفارش می‌کند که پاس طبقات کارگر و محروم و مستضعف و این مردم مومن را بدارند. و از کارگران نیز می‌خواهد تا “قدر خود را بشناسند و بفهمند که وجود آن‌ها چقدر در سرنوشت یک ملت موثر است.”
آن‌چه این روزها برای تحقق شعار سال مهم می‌نماید، توجه عملی به نقش سازنده کارگر، رسیدگی به وضعیت معیشتی آن‌ها و بازنگری در شیوه‌های کارآفرینی است.
کارآفرینان می‌توانند با ایجاد خلاقیت در شیوه‌های معمول تولید به نوآوری و شکوفایی اقتصاد کمک کنند و شاه‌کلیدِ قفلِ جهشِ تولید باشند.
در این راستا ضروریست که تصمیم‌گیران دولتی برای کارگر و کارآفرینان اهمیتی خاص قائل شوند و نسبت به رفع دل‌هُره‌های آنان بکوشند و بر روی مقوله کارآفرینی حساب ویژه‌ای باز کنند.
دولت‌مردان باید بدانند نیروی انسانی مهم‌ترین مولفه‌ی رونق‌بخش تولید است و با رونق تولید است که اقتصاد شکوفا می‌شود و شکوفایی اقتصاد، کشور را به پیش‌رفت و توسعه و تعالی می‌رساند.
باشد که چنین باید.

* مدیرمسئول بلوطستان و سردبیر پورتال خبری منطقه ویژه اقتصادی پارسیان