شما اینجا هستید
اجتماعی » کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» رونمایی شد

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد گفت: باغ‌شهر خرم‌آباد، آب‌شهر خرم‌آباد و خرم‌آباد به روایت اسناد تاریخی در دست اقدام برای چاپ هستند.
مجید دریکوند در آیین رونمایی از کتاب “بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی” که در خانه تاریخی آخوند ابو برگزار شد، اظهار کرد: مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد از ابتدای شروع به کار شورای ششم راه‌اندازی شد و شورای اسلامی صاحب مرکزی برای فکر کردن، برنامه‌ریزی کردن و ریل‌گذاری و تدبیر برای مسائل شهری شد.

وی ادامه داد: تلاش همه همکاران در مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد منتج به تالیف کتابی۱۶۴ صفحه‌ای تحت عنوان “بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی” شد.

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد افزود: چنانچه این پکیج به کمک بزرگان شهر، صاحبان فکر، سمن‌ها و اصحاب رسانه و فرهنگ کامل شود می‌توانیم ادعا کنیم که قدمی بزرگی برای تغییر روند و رویکرد خرم‌آباد به سمت توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برداشته ایم.

دریکوند با بیان اینکه در مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد تنها به این موضوع اکتفا نکردیم بلکه به کمک مشاورین توانمند کارهایی انجام دادیم و با تلاش دکتر محمدی اصل این کتاب تالیف و به چاپ رسید، اظهار کرد: البته سه کتاب دیگر همچون باغ‌شهر خرم‌آباد، آب‌شهر خرم‌آباد و خرم‌آباد به روایت اسناد تاریخی در دست اقدام برای چاپ داریم.

وی از تدوین سند چشم‌انداز ۱۴۰۴خرم‌آباد در مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خبر داد و گفت: همچنین چندین گزارش راهبردی و سند فرهنگ شهروندی در حال تدوین در این مرکز است.

وی با تاکید به اینکه بافت تاریخی ظرفیتی بسیار باارزش است و مورد توجه همه مردم است، تصریح کرد: ما در مرکز پژوهش‌ها فقط به این موضوع اکتفا نکردیم و با مشاورین ارزش‌مند خود فعالیت‌های دیگری را نیز هم انجام دادیم و سه کتاب  دیگر به نام باغ شهر آب، شهر آب و خرم‌آباد به روایت اسناد تاریخی در حال چاپ است.

وی با تاکید به اینکه بافت تاریخی ظرفیتی بسیار باارزش است و مورد توجه همه مردم است، تصریح کرد: ما در مرکز پژوهش‌ها فقط به این موضوع اکتفا نکردیم و با مشاورین ارزش‌مند خود فعالیت‌های دیگری را نیز هم انجام دادیم و سه کتاب  دیگر به نام باغ شهر آب، شهر آب و خرم‌آباد به روایت اسناد تاریخی در حال چاپ است.

دریکوند با بیان اینکه مرکز اسناد شورای اسلامی شهر راه‌اندازی و چند هزار سند قدیمی جمع‌آوری شد، گفت: مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای شهر در حال نگارش سند چشم‌انداز ۱۴۱۴ شهر خرم‌آباد است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز در این آیین با تاکید به اینکه مرمت و احیا بافت تاریخی کاری بسیار ارزشمند است، خاطرنشان کرد: امروز یک اتفاق مهم و ارزشمند در خرم‌آباد شروع شد و یکی از آرزوهای دیرینه بنده بوده است.

وی با اشاره به اهمیت بحث‌های فرهنگی در زمینه نگهداری از بافت‌های تاریخی، افزود: مرمت و نگهداری از بافت تاریخی باید به صورت تخصصی انجام گیرد و کارشناسن میراث فرهنگی حضور و نظارت داشته باشند.

دالوند ادامه داد: اگر بازسازی اتفاق بیفتد باید شرایطی محیطی بافت نیز حفظ شود یعنی نباید به ساختمان‌های دارای ارتفاع زیاد مجوز ساخت داده شود و تمام بازسازی‌ها با شرایط این بافت باشد.

وی با بیان اینکه خرم‌آباد ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در جذب گردشگر دارد، گفت: با احیای بافت تاریخی فرهنگ اصیل باارزش مردم نیز حفظ می‌شود و امیدوار هستیم با همت همه مسوولان اقدامات بسیار ارزشمندی بتوان در خرم‌آباد انجام داد.

معاون عمرانی استاندار لرستان  افزود: شهرستان خرم‌آباد در نوروز امسال تبدیل به مقصد گردشگری شد و روزانه مسافران زیادی در این شهر اسکان یافتند که این نشان می‌دهد باید در راستای جبران عقب‌ماندگی‌ها گام برداریم.

در پایان این مراسم از پروژه مرمت بافت تاریخی محله باباطاهر بازدید شد. کتاب «بافت تاریخی شهر خرم‌آباد فیلی» به قلم محمد محمدی اصل و مژگان هادی‌پور مرادی در ۱۶۴ صفحه در قطع خشتی و چاپ رنگی نفیس از سوی انتشارات هاویر خر‌م‌آباد، به سفارش مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر خرم‌آباد در ۱۰۰۰نسخه منتشر شده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان