شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » کهن‌ترین آشنای ارتباطی

توجه جامعه جهانی به توسعه شبکه ارتباطی و سرمایه‌گذاری‌های کلان در این زمینه نشان از فواید این مهم در زندگی جامعه رو به توسعه دارد.

فعالیت‌های پستی در ایران، قدمتی سه هزار ساله دارد، از فعالیت چاپارهای قدیم تا پست پیشرفته کنونی، ابزار و آثاری گرانبها و دیدنی بازمانده که نشان از تاریخ قدمت پست در ایران است. سالیان درازی از روزهای چشم‌انتظاری برای صدای موتوری که خورجینی را حمل می‌کند نگذشته است، خورجینی مملو از پاکت‌های تمبر شده و دستان چروکیده‌ مرد پستچی.

خبرگزاری فارس: کهن‌ترین آشنای ارتباطی

شاید نزدیک‌ترین خاطراتی که از شنیدن کلمه پست و پستچی برای ما که در نزدیکی خاطرات دوران جنگ زندگی می‌کنیم، همان نامه‌های عزیزانمان از دیار توپ و تانک و خون باشد. نامه‌های خاکی که در خورجین مرد پستچی با مشقت زیادی به دست مادرانمان که از پنجره نیمه‌باز خانه گوش به صدای موتور نامه‌رسان داشتند، می‌رسید.

در روزگاری نامه تنها راه ارتباط و گرفتن خبر از عزیزی بود و این موجب شده بود دلتنگی‌ها رنگ عشق باشد، اما امروز در دنیای پیشرفت علم و تکنولوژی دلتنگی‌ها خاصیت خود را از دست داده‌اند و دیگر کسی زمانی را برای چشم انتظاری صرف نمی‌کند، کسی منتظر صدای زنگ پستچی نخواهد ایستاد.

امروزه پست دیگر معنای نامه‌ای ساده را ندارد، پست امروزه در عرصه اقتصاد و زندگی اجتماعی و حفظ محیط زیست نقش جایگاه مهمی پیدا کرده و با توجه به توانمندی‌های پست برای تامین نیازهای سازمان‌های دولتی بعنوان پیشخوان دولت مطرح بوده که می‌تواند نیاز بسیاری از سازمان‌های دولتی و درخواست هم‌وطنان را برآورده سازد.

همچنین می‌توان از طریق ترویج فرهنگ استفاده از خدمات پست و گسترش آن در جامعه موجبات برقراری عدالت اجتماعی و توسعه پایدار را فراهم نمود که در این خصوص پست به عنوان قدیمی‌ترین و مردمی‌ترین نهادهای ارتباطی کشور می‌تواند ارتباط منسجمی بین ملت و دولت فراهم سازد.

رئیس اداره پست شهرستان کامیاران، با بیان اینکه ۱۷ مهر برابر نهم اکتبر به‌ عنوان روز جهانی پست نام‌گذاری شده است، گفت: حدود ۱۴۰ سال قبل اتحادیه جهانی پست UPU تأسیس شد که نام‌گذاری نهم اکتبر به‌عنوان روز جهانی پست نیز به همین مناسبت است.

رضا قلی‌زاده روز جهانی پست را برای کارکنان پست در جهان بسیار مهم دانست و افزود: با توجه به قرار داشتن در دنیای ارتباطات و بهره‌گیری اداره پست از تکنولوژی روز، بالا بردن سرعت عمل در ارائه خدمات پستی از اهداف و اولویت‌های مهم اداره‌کل پست است.

*وجود ۱۰ دفتر پستی شهری و ۱۷ دفتر روستایی در کامیاران

وی از وجود ۱۰ واحد دفتر پستی، ۱۷ واحد دفتر روستایی یا (ICT)  و فعالیت ۱۰ نفر نیروی فعال در اداره پست مرکزی این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: اداره پست این شهرستان مرسولات پستی را در قالب چهار سرویس پستی شامل پست عادی، سفارشی، پیشتاز و ویژه ارسال می‌کند.

قلی‌زاده بخش اعظم سرویس‌های پستی را الکترونیکی عنوان کرد و تصریح کرد: هر یک از واحد دفتر روستایی یا (ICT) این شهرستان ۱۰ تا ۱۵ روستا اطراف خود را پوشش می‌دهد.

رئیس اداره پست شهرستان کامیاران در خصوص تحقق شعار سال ۹۳ اداره پست که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان « نوآوری و ارتقای کیفیت خدمات پستی» تعیین شده است، اظهار داشت: در راستای تحقق شعار امسال اقدام به ارائه سرویس های جدید پستی با هدف ارتقای کیفیت و خدمات پستی در سطح شهرستان نموده‌ایم.

*ارائه ۳ سرویس جدید پستی در راستای تحقق شعار سال

وی به ارائه سرویس‌های تجارت الکترونیک، کرایه در مقدس، کارت پستال الکترونیک در این شهرستان اشاره کرد و افزود: سرویس تعیین زمان توزیع، کرایه در مقصد و پست ۱۹۳ از سری سرویس‌های جدید این اداره برای امسال است.

به گفته قلی‌زاده، سرویس پست ۱۹۳ بیشتر تجاری و برای پست محموله‌های انبوه استفاده می‌شود که استارت آن زده شده و در صورت تأمین اعتبارات به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

وی در خصوص اقدامات اداره پست برای آینده در راستای تسهیل در ارائه خدمات پستی به شهروندان، اضافه کرد: سرویس جیناف یا (GNAF) از پروژه‌های ملی و بسیار مناسب اداره پست است که با اجرایی شدن آن هر مکانی دارای یک کد پستی منحصر به فرد خواهد شد.

به گفته رئیس اداره پست شهرستان کامیاران، از آبان‌ماه سال جاری شروع به فهرست‌برداری و جمع‌آوری آمارهای مورد نیاز برای اجرایی کردن پروژه جیناف یا (GNAF) در این شهرستان خواهد شد.

*جیناف کدی برای تمامی خدمات است

وی اضافه کرد: طی اجرایی شدن این پروژه هر مکان یک کد پستی منحصر به فرد با ثبت تمامی اطلاعات مکانی و جایگاهی آن پیدا خواهد کرد و تمامی ادارات خدمات‌رسان در ارائه خدمات خود به همشهریان می‌توانند با مراجعه به سایت پست اقدام به مکان‌یابی و بررسی اطلاعات مکان مورد نظر کنند.

قلی‌زاده متذکر شد: البته سرویس‌هایی مانند جیناف و کرایه در مقصد از سری سرویس‌هایی هستند که بازتاب خود را در آینده با تسهیل در ارائه خدمات نشان می‌دهند.

*رشد ۵۷ درصدی مرسولات پستی

‌ رئیس اداره پست شهرستان کامیاران در خصوص آمار مرسوله‌های پستی در کامیاران، اظهار داشت: تقریبا در ۶ ماه اول امسال بالغ بر ۱۵۰ هزار مرسوله پستی در این شهرستان در قالب ۴ سرویس پستی ارسال شده که این میزان نسبت به مشابه سال گذشته ۵۷ درصد پیشرفت داشته است.

قلی‌زاده تصریح کرد: به دلیل اولویت زمان‌بندی در سرویس‌های پیشتاز و ویژه، استفاده از این دو سرویس پیشرفت چشمگیری نسبت به دو سرویس دیگر در سال جاری داشته‌ است.

وی سرویس تجارت الکترونیک را از سرویس‌های خوب و قدیمی پستی دانست و افزود: با توجه به قرار داشتن در عصر ارتباطات و اهیمت دولت تدبیر و امید به الکترونیک، سرویس تجارت الکترونیکی در سال جاری پیشرفت ۱۰۰ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته داشته است.

رئیس اداره پست شهرستان کامیاران در ادامه در خصوص اقدامات اداره پست در تحقق اهداف دولت تدبیر و امید، اضافه کرد: پست یک نهاد ارتباطی بوده که بیشتر ارتباطات خود را با تطبیق خود با عصر ارتباطات و از طریق الکترونیکی انجام می‌دهد.

*۹۵ درصد اماکن کامیاران دارای کدپستی هستند

قلی‌زاده در ادامه واحدهای مسکن مهر و برخی از پاساژها را فاقد کد پستی عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد اماکن سطح شهر کامیاران و ۲۰ درصد روستاهای این شهرستان دارای کد پستی هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۵ روستای بخش موچش در دست اقدام برای کدپستی‌دار شدن هستند که در صورت ثبت اطلاعات و تحویل فرم‌های اطلاعاتی مردمی، قطعا به زودی دارای کدپستی خواهند شد.

به گفته رئیس اداره پست شهرستان کامیاران، سال گذشته بیش از ۵۰ درصد روستاهای شهرستان دارای کدپستی شده و برای برخی از آنها حتی پلام هم چاپ و به خانواده‌ها تحویل داده شد.

قلی‌زاده در ادامه در خصوص برخی مشکلات موجود در اداره پست این شهرستان، اداره پست را یک نهاد در ارتباط مستقیم با مردم دانست و افزود: در راستای ارائه کامل خدمات خود، آگاهی و آشنایی هرچه بیشتر ارگان‌ها و ادارات با وظایف این نهاد مردمی ضروری است.

وی بیان کرد: متأسفانه عدم مناسب بودن برخی کوچه‌ها در سطح شهرستان سبب شده پستچی‌های ما که اکثرا با موتورسیکلت اقدام به تحویل مرسولات به مردم می‌کنند با مشکلات عدیده‌ای مواجه ‌شوند.

رئیس اداره پست شهرستان کامیاران ضمن تقدیر از نیروهای اداره پست کامیاران، افزود: با وجود کمبود امکانات و تجهیزات، تاکنون کمترین نارضایتی از سوی مردم نداشته‌ایم.

قلی‌زاده در پایان کسب رضایتمندی ۱۰۰ درصدی مردم را از اولویت‌های اداره پست شهرستان کامیاران عنوان کرد و افزود: لازمه کار در اداره پست داشتن روحیه امانتداری، همدلی، انتقادپذیری است که تمامی پرسنل این اداره به خوبی آن را در خود پرورش داده‌اند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان