شما اینجا هستید
اجتماعی » گره کور ۰۷ باز نمی شود !

عباس دارایی/ بر اساس برنامه های تشریحی هفته نکو داشت خرم آباد قرار بود روز شنبه ۲۴ اردی بهشت طی آئینی رسمی تخریب دیوار پادگان ۰۷ بعنوان یکی از مهم ترین اولویت های عمرانی در دستور کار شهرداری خرم آباد قرار گیرد .

این برنامه پیش از شروع رسمی ائین نکو داشت هفته خرم آباد از سوی شهردار مرکز استان عنوان شده و در سین برنامه های این هفته قرار گرفته بود اما به دلایلی باز هم این موضوع چند گام مانده به عملی شدن ، منتفی شد تا تخریب دیوار پادگان ۰۷ برای شروع کاری بزرگ از سوی شهرداری خرم آباد همچنان در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

این پروژه از آنجایی حائز اهمیت است که شهرداری مرکز استان ایجاد  یک پارک ۷ هکتاری در محل پادگان ۰۷ را در اولویت های اصلی عمرانی خود قرار داده که اختلاف بین ارتش و میراث فرهنگی سبب شده شهرداری نتواند دیوار پادگان ۰۷را تخریب کند و همین موضوع کار را برای عملی شدن این وعده همیشگی شهرداری خرم آباد سخت کند.

سعید فتوحی شهردار خرم آباد هشتم اردی بهشت ماه سالجاری در گفتگو با رسانه ها از انجام توافق برای تخریب دیوار پادگان ۰۷ خبر داده و گفته بود : ” تخریب دیوار اطراف پادگان ۰۷ یکی از اولویت های اصلی شهرداری خرم آباد است  ،توسعه فضای سبز و چشم انداز های گردشگری و فرهنگی در این مکان یک امری ضرروری است و به همین دلیل است که شهرداری اصرار دارد این مکان را در اختیار قرار دهد  ، توافقات با ارتش و میراث فرهنگی از سوی شهرداری انجام گرفته است ، پس از برگزاری چندین نشست با فرمانده لشگر ۸۴ و مدیرکل میراث فرهنگی به توافقاتی خوبی دست یافتیم ، پس از مذاکرات زیاد متعهد شدیم تا زمان تعیین تکلیف نهایی و قطعی ،نگهداری از اماکن و ابنیه های این مکان نظامی را انجام دهیم بنابراین نگهداری از پادگان به شهرداری محول شد .”.

این گفته های شهردار خرم آباد در آن مقطع نشان می داد که پس از سالها و البته کور شدن گره ماجرا ، موضوع مرتفع شده و شهرداری با پذیرش شرایط ارتش و اقناع میراث فرهنگی  ، بر اساس آنچه در رسانه ها عنوان شده بود در پنجمین روز از هفته نکوداشت خرم آباد ، دیوار پادگان را تخریب و عملا کار اجرای پروژه را استارت خواهد زد اما با پایان یافته این هفته نمادین برای گرامیداشت خرم آباد ، نه از تخریب دیوار پادگان خبری بود و نه شهرداری کار را رسما استارت زد !.

بر اساس توافق انجام شده با ارتش پادگان ۰۷ که با مساحتی حدود ۴۲ هکتار در محدوده شهر خرم‌آباد و در نقطه ای مناسب برای توسعه فضای سبز قرار دارد تخریب شد، بنا بر این گذاشته شده بود که  با تخلیه این پادگان بخشی از آن به فضای سبز، فضای آموزشی، تجاری و فرهنگی و واحد مسکونی اختصاص پیدا کند، علاوه بر آن با برداشتن دیوار پادگان ، تعریض خیابان انقلاب نیز در دستور کار قرار گیرد.

میراث فرهنگی به دلیل ثبت ۱۱ بنای تاریخی داخل این مجموعه که در سال ۱۳۹۳ ثبت ملی شده اند چندان میل و رغبتی برای تخریب دیوار پادگان نداشته و از این رو یکی از عمده ترین موانع در راه اجرای طرح ، همین است .

از طرف دیگر شهرداری خرم آباد اعتقاد دارد توافق انجام شده و براساس  طبق توافق انجام شده با ارتش سهم شهرداری از پادگان ۰۷ کاربری فضای سبز و معبر است، به همین منظورایجاد یک پارک هفت هکتاری در پادگان ۰۷ پیش بینی شده و مقدمات کار پس از هزار و ۷۰۰ سرویس آوار برداری فراهم شده و به نوعی کارهای اولیه نیز شروع شده است .

شهردار خرم آباد در نشست مطبوعاتی سال گذشته خود با رسانه ها گفته بود : شهرداری هر گونه همکاری که نیاز باشد با ارتش و میراث انجام می‌دهد تا علاوه بر احداث پارک منطقه‌ی دیوار پادگان را هم بردارد”.

اختلاف ارتش و میراث  فرهنگی اما به نگهداری از ساختمان‌های ارتش برمی‌گردد که ثبت ملی شده‌اند، ارتش می‌گوید: ” میراث باید این ساختمان‌ها را خریداری و از آنها نگهداری کند ” اما میراث در مقابل می‌گوید: ” طبق قانون نگهداری ساختمان‌ها بر عهده ارتش به عنوان مالک است”.

در این بین شهرداری پس از چندین جلسه برای رفع اختلافات ، متعهد شده است نگهداری از اماکن را در این محل بر عهده بگیرد .

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی طبق قانون ارتش موظف است ساختمان‌های تاریخی پادگان ۰۷ را که ثبت ملی شده‌اند مرمت، نگهداری و حفاظت کند و میراث در این زمینه مسئولیتی ندارد ، کل نیروهای میراث در استان ۱۶۰ نفر است، نمی‌تواند که آنها را به نگهداری از پادگان ۰۷ مشغول کند، ما نمی‌توانیم نگهبانی بدهیم وظیفه میراث در قبال بناهای تاریخی پادگان ۰۷ نظارت بر مرمت  و ارائه طرح‌های مرمتی است .”

۲۲ اردی بهشت ماه شهردار خرم آباد با وجود همه کش و قوس ها در گفتگو با ایمنا از توافق با میراث و ارتش خبر داده و گفته بود : “پس از مذاکرات مکرر متعهد شدیم تا زمان تعیین تکلیف نهایی و قطعی، نگهداری از اماکن و ابنیه‌های این مکان نظامی را انجام دهیم و نگهداری از پادگان به شهرداری محول شد.”

این اظهارات در حالی از سوی فتوحی مطرح شده است که او تخریب و سامان‌دهی دیوار اطراف را منوط به هماهنگی فرمانده لشکر ۸۴ با مقامات عالی ارتش عنوان کرده و گفته بود  : “پس از تغییر و تحول قطعی، این مکان نظامی به یکی از مکان‌های گردشگری، تفریحی و فرهنگی مدرن تبدیل می‌شود.”

شهرداری می خواهد با تخلیه پادگان قسمتی از آن را به ساختمان مسکونی، فضای سبز و ورزشی اختصاص داده  و از محل فروش زمین‌های سهم شهرداری از املاک واقع در طرح تعریض خیابان انقلاب را تملک و تعریض خواهیم کرد ، میراث اما زیر بار نمی رود و می گوید نگهداری از این بناها برعهده من نیست و فقط مرمت از حیطه اختیارات میراث فرهنگی است !!

در راستای مصوبه شورای معماری و شهرسازی کشور و مصوبه خروج پادگان‌ها از داخل شهرها، پادگان ۰۷ خرم آباد مشمول این مصوبات قرار گرفت ،پادگان به خارج از شهر منتقل و  نوع کاربری ما بقی زمین پادگان نیز طبق نقشه تأیید شده توسط شورای عالی معماری و شهرسازی مشخص شد و نزدیک به ۱۱ ساختمان کهن و تاریخی که در این پادگان قرار دارند و ثبت ملی شده‌اند در اختیار میراث فرهنگی برای بازسازی قرار می‌گیرند.

بخشی از اراضی که در قالب مسکونی و تجاری در طرح پیش بینی شده به شهرداری اختصاص پیدا کرده و  این اراضی قرار شده که در راستای آزاد سازی خیابان انقلاب و حافظ استفاده شود ، همچنین بخش دیگری از پادگان نیز به عنوان فضای سبز پیش بینی شده و بخشی دیگر به عنوان آثار تاریخی بوده که در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته که باید در راستای بازسازی از آنها گام برداشته شود. ”

موضوع خیلی واضح است ، شهرداری باید به تعهدات خود عمل کند و میراث هم باید از بناهای تاریخی اش محافظت کند اما در این بین هماهنگی وجود ندارد و یک اختلافی وجود دارد که انگار قرار نیست موضوع را به سرانجام برساند .

ظاهرا توافقات خوبی انجام شده بود اما به یکباره به رغم اینکه قرار بود دیوار در یک آئین رسمی از سوی شهرداری تخریب شود ، موضوع منتفی و کار به همان خانه اول بازگشته است !

آنچه از برخی شواهد و قرائن به نظر می رسد این است که پس از حواشی رقص کردها در جشنواره ملی فرهنگ اقوام که منجر به برخی واکنش ها از سوی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد و همچنین بازتاب در رسانه ها ، شورای اسلامی شهر خرم آباد بیانیه ای صادر و در بیانیه عنوان می شود این حاشیه در جشن افتتاحیه نکوداشت خرم آباد نبوده و مربوط به میراث فرهنگی بوده است گرچه ماهیت برنامه ایراد و اشکال نداشته است  ! ، بیان همین موضوع گویا بهانه ای شده است تا مدیرکل میراث فرهنگی لرستان همچنان بر نظرات پیشین خود اصرار کرده و توافق برای تخریب دیوار پادگان رنگ باخته و همه چیز به روز اول خود بازگردد .

اینکه بالاخره موضوع به کچا ختم خواهد شد در هاله ای از ابهام است اما تلاش طرفین اختلاف برای رفع اختلاف به نظر می رسد آنگونه نیست  که بتوان به برون رفت از این وضعیت و سروسامان دادن به گره کوری بنام ساختمان پادگان ۰۷ خرم آباد دست کم  طی ماههای آتی امیدوار بود.

 

این یادداشت در شماره اخیر هفته نامه میرملاس نو منتشر شده است

 

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان