شما اینجا هستید
تاریخی » هیئت سینه‌زنی« قمر بنی‌هاشم» / محمدبساطی

اهالی طرهان و محلی که اکنون به شهرستان کوهدشت معروف است، بسان جای‌جای سرزمین پهناور ایران از دیرباز در روزهای محرم به سوگ می‌نشستند و در غم سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش آهنگ اندوه سر می‌دادند، این رسم دیرینه در دوران‌های مختلف توسط افراد زمانه برپا می‌شد. در این‌جا بنا به پرداختن به نحوه‌ی شکل‌گیری عزاداری‌ها و نخستین هیئت‌ها نداریم فقط بناست معرفی کوتاهی از یکی از قدیمی‌ترین هیئت‌های شهرستان داشته باشیم.

photo_2016-10-14_17-39-31
هرچند هیئتی که از آن نام می‌بریم نخستین هیئت سینه‌زنی کوهدشت نیست اما از بین هیئت‌های که امروز فعالیت دارند جزء اولین‌ها به شمار می‌آید، دسته‌جات عزاداری قبل از هیئت مذکور بوده‌اند اما پس از مدتی از رونق افتاده‌اند و اکنون جز نامی از آن‌ها -آن هم در سینه‌ی برخی از سال‌خوردگان- چیزی باقی نمانده است. چنان‌چه عمری باشد و خداوند توفیق دهد در سال آتی پرونده‌ای به همین موضوع می‌پردازم و یاد کسانی که نام امام حسین و حماسه‌ی ماندگارش را در شهرمان زنده نگه‌داشته‌اند گرامی خواهیم داشت. اکنون جهت پاس‌داشت زحمات متولیان این هیئت آن را به مخاطبان بلوطستان معرفی می‌کنیم.
بنای هئیتی که وصفش رفت سال ۱۳۲۸ خورشیدی بصورت مجلس روضه‌خوانی در منزل مرحوم حاج صفدر معینی گذاشته شد سال ۱۳۳۴ «حسینه‌ی قمر بنی‌هاشم» نام گرفت، بعد از او فرزندش حاج عباس معینی کار آن را انجام داد. این حسینه سال ۱۳۴۲ رسما به شکل هیئت درآمد و ثبت شد و تا سال ۱۳۶۰ همراه با حاج عباس، حاج خالق شهبازی نیز در امر مسئولیت هیئت نقش ایفا کرد طی سال‌های اخیر این مسئولیت بر دوش برادر آقای شهبازی بنام، غفور شهبازی نهاده شد.
مداحان و نوحه‌خوانان هیئت در گذشته حاج احد شهبازی، حاج نصرت طهماسبی و مرحوم حاج لطیف ابراهیمی بودند.
سپس آقایان علی‌کاظم امرایی، مجتبی رضایی، مرتضی اولادپور امرایی و فرشید امرایی کار مداحی هیئت را انجام دادند؛ مداحان جدید هیئت نیز عبارتند از: آقایان قدرت امرایی، غلام میرزایی، سیامک امرایی و صادق چگنی
ضمن سپاس از آقای مرتضی اولادپور امرایی، نوحه‌خوان هیئت -که اطلاعات فوق توسط وی در اختیار بلوطستان گذارده شد- به معرفی اجمالی از ایشان می‌پردازیم.

photo_2016-10-18_21-53-33
آقای اولادپور از بسیجیان و رزمندگان جبهه‌های حق علیه باطل می‌باشد، متولد ۱۳۵۰ است، سال ۱۳۶۶ به مداحی روی آورده‌ و جز برای هیئت «سینه‌زنی قمر بنی‌هاشم» برای هیئتی دیگر نوحه‌خوانی نکرده است، وی افزون بر مداحی در رشته‌های کشتی و بدن‌سازی نیز فعالیت دارد. ایشان در مداحی سبک مخصوص خود را دارد و تا حالا علاوه بر حضور در سوگ‌وارها مجموعه‌ای از نوحه‌هایش شده‌اش را منتشر کرده است. سی‌دی اولش در سال ۹۰ به‌نام«مشک‌حالی»منتشر شده و مجموعه‌ی جدیدش هم به تازگی با نام «سوزه‌سوار» روانه‌ی بازار گردیده است. علاقه‌مندان‌می‌توانند جهت تهیه آن به دارالقرآن‌های روبروی‌مسجدصاحب‌الزمان شهرکوهدشت مراجعه نمایند.

محمدبساطی؛ مدیرمسئول

_mg_0082151
  چاپ شده در دهمین شماره بلوطستان ۱۷/۷/۹۵

  1. ع-همشهری.

    استاد بساطی از آساره تا یکی دو نشریه دیگرواینک.
    بلوطستان شاهد بوده ام،که طرهان بزرگ همیشه
    گوشه ای از دغدغه های ذهن و قلم تو شما بوده،
    و اینبار هم هیئت زنجیر زنی قمر بنی هاشم ،ع،
    را با قلمت به تصویر کشیده ای ،
    اجرت باخدای علمدار کربلا

  2. نصرت آله.

    حسین به داد همه برسد.ولی چه خوب است جوانان ما تاریخ امام حسین رو هم مطالعه کنند. درود بر شما

  3. محمد حسین شاملو

    حاج عباس معینعنی پدربزرگ من است وام خیلی شریفی است

  4. محمد حسین شاملو

    حاج عباس معینیادم خیلی شریفی است ای اقا پدر بزرگ من است و هیتمال ایشون است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان