شما اینجا هستید
خبری » آموزش وپرورش لرستان نیازمند تدبیر "خدانظر"

9s9b1222

قطار تغییر در اداره کل آموزش و پرورش لرستان متوقف شد. این تغییر از مدت ها پیش قابل پیش بینی بود اما به هر حال قاطبه حامیان دولت آنرا به فال نیک گرفته و اصلاح طلبان با وجود اینکه مدیرکل سابق آموزش و پرورش لرستان نیز در زمره چهره های اصلاح طلب بوده و او نیز در بین اصلاح طلبان حامیان پرو پاقرصی داشت از انتخاب” خدانظر دریکوند” بعنوان مدیرکل آموزش و پرورش لرستان رضایت دارند همانگونه که در اوایل آذر ماه سالجاری و در یک ماهگی تغییر سید سعید شاهرخی و انتصاب حبیب اله خجسته پور بعنوان معاونت سیاسی امنیتی استانداری لرستان بر طبل شادی و سرور کوبیده و موجی از رضایت مندی در بین سیاسیون اصلاح طلب حاکی دولت ایجاد شده بود.
آموزش و پرورش اما با حوزه سیاسی استانداری تفاوت های دارد و این تفاوت ها شاید به سبب فراگیر بودن آن باشد و قطعا مدیرکل آموزش و پرورش لرستان را باید استاندار فرهنگیان ارزیابی کرد و به سبب همین اهمیت شخصی که بعنوان نماد این اداره کل منصوب می شود باید چهره ای موجه و مقبول باشد.
دریکوند چهره ای شاخص و ارزشمند است که با نظر وزارت آموزش و پرورش برای سمت مدیرکلی آموزش و پرورش لرستان در نظر گرفته شده است. او در مقطعی نیز در آستانه مدیرکلی آموزش و پرورش قرار داشت اما به یکباره قرعه فال به نام گودرز کریمی فر افتاده و دریکونداینک با تاخیری ۳۶ماه و ۱۴روز ه به این سمت منصوب شده است.
در بین گزینه هایی که در آذر ۹۲برای مدیرکلی آموزش و پرورش لرستان مطرح شدند این گودرز کریمی فر بود که به این عنوان منصوب شد اما سایر گزینه ها نیز از گزینه های قابلی بوده و هر کدام راهی متفاوت را در پیش گرفتند. بیرانوندی پس از ناکامی در کسب سمت مدیرکلی آموزش و پرورش به نمایندگی مردم خرم آباد و چگنی انتخاب شد و خجسته پور نیز پس از انتصاب به عنوان فرماندار خرم آباد و کسب رضایت مندی مقامات دولتی و افکار عمومی رهسپار حوزه سیاسی استانداری شد تا به عنوان معاون سیاسی امنیتی فعالیت جدیدی را از سر گیرد و خدانظر دریکوند هم بالاخره به آنچه که پیش از این استحقاقش را داشت در هفتم دی ماه سالجاری رسید.
او بعنوان پنجاه و هفتمین رئیس آموزش و پرورش استان لرستان منصوب شده و خوب می داند در این راه با چه چالش ها و موانعی مواجه است . او از نسل دوم اصلاح طلبانی است که مدارج مدیریتی را یکی یکی طی کرده و یک شبه به این منصب نرسیده است. خدا نظر دریکوند” دارای ۲۶ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش و مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی می‌باشد. در سوابق کاری وی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش‌وپرورش لرستان، معاونت آموزش و پرورش ناحیه ۲ خرم‌آباد، مسئول مقطع متوسطه آموزش پرورش ناحیه ۲ خرم‌آباد و مدرسی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت دیده می‌شود.
دریکوند دارای سوابق آموزشی متعددی در حوزه آموزش و پرورش است و دغدغه تعالی نظام آموزشی لرستان را دارد و می خواهد تحولی شگرف در این حوزه ایجاد کند . او در حوزه کاری و حوزه سیاسی فشارهایی را احساس می کند از یک سو میراث دار آموزش و پرورشی است که برای تعالی و کیفیت بخشی به فعالیت هایش نیازمند اعتبار است و البته او بواسطه چند ماه فعالیت در حوزه معاونت پشتیبانی می داند که آموزش و پرورش آهی ندارد که با سودا ناله کند!!!.
در زمینه چشم انداز آموزش و پرورش و نکاتی که بعنوان انتظارات جامعه از آموزش و پرورش لرستان تلقی می شوند می توان موارد ذیل را نام برد:
۱- دریکوند معتقد به کیفیت آموزشی است و همانطور که در سخنان روز معارفه اش نیز ملموس است می خواهد کاری ماندگار انجام دهد،او مرد آموزش است و می داند اکثر خانواده ها اعتقاد دارند که بهترین زمان برای تربیت دانش آموزان ، زمان حضور آنها در مدرسه است و اغلب خانواده ها علاقه مند هستند ، تمام برنامه های تربیتی دانش آموزان در مدارس صورت گیرد و لذا برای تغییر این آهنگ باید به تعریف سیستمی جدید تحت عنوان تعامل نزدیک آموزش و پرورش و خانواده ها ارائه دهد تا به سرمنزل مقصود برسد. اگر آموزش و پرورش در طراز مطلوب می خواهیم باید برنامه ریزی کرد تا خانواده ها بدانند که معلم دارای جایگاه ویژه در جامعه است. دانش آموزان بر اساس سند تحول بنیادین باید اهل تفکر ، پژوهش و مراکز خلاقیت باشند که معلمان باید این مهم را تحقق بخشند.
۲-چرخش نخبگان ضامن حیات و دوام یک مجموعه است اما باید توجه داشت در مجموعه ای چون آموزش و پرورش بواسطه فراگیری اش باید متدهای بسیار موثر و کارسازی را در نظر گرفت و بر مبنای این متدها کار و زمام را به کسی محول کرد که در قواره این کارها بوده و بتواند این مدل های ذهنی نیل به توسعه آموزشی و رونق تعلیم و تربیت را به سرمنزل مقصود برساند
۳-آنچه باید مدنظر قرار گیرد این است که اصل جریان تربیت در مدرسه اتفاق می افتد و هر چه بر اُبهت و هیمنه بخش ستادی و اداری آموزش و پرورش بیفزاییم، تن مدرسه نحیف تر می شود. امروز واحدی به نام “مدرسه” در معادلات عریض و طویل مدیریتی استان لرستان گم شده است. باید به نقطه ای برسیم که با شنیدن واژگانی مانند ” آموزش و پرورش”، بزرگترین و مهمترین مفهومی که به ذهن شنونده متبادر شود، “معلم، مدرسه و دانش آموز” باشد نه فرایندهای تودرتو و عموماً مزاحم ستادی و متمرکز.
۴-پیشنهاد مشخص؛ تغییر در رابطه ستاد و مدرسه در استان لرستان است شاید بتوان این آرمان را این گونه بیان کرد: مدرسه؛ قوی، بزرگ و مؤثر، ستاد؛ کوچک، چابک و پیشران، فراموش نکنیم که آموزش و پرورش یعنی تمام فرایندهای یاددهی و یادگیری در مدرسه نه جای دیگر.
تمرکزگرایی بیش از حد، باعث فروکاست اقتدار و استقلال مدارس شده است. هسته مرکزی وزارت آموزش و پرورش هم سیاستگذاری می کند، هم برنامه می نویسد، هم از طرف معلم فکر می کند و هم شیوه اجرای منویات خود را به سراسر کشور بخشنامه می کند. این شیوه مدیریتی، پاسخگو نیست چون مشارکت و مفاهمه کارکنان سازمان و مردم را به همراه ندارد.
۵-باید امکان ابتکار عمل و آزادی معلمان و دانش آموزان را افزایش داد. به عبارت ساده؛ دانش آموز برای پرسش و فعالیت آزاد درسی محدود نباشد، معلم برای اداره آزاد و خلاقانه کلاس با کمبود امکانات و تذکر و امر و نهی رؤسای ادارات مواجه نشود و مدیر مدرسه توان لازم و کافی را برای فراهم آوردن فرصت های یادگیری داشته باشد.
۶-باید آموزش و پرورش لرستان به جایی برسد که در آن به معلم به عنوان یک کارمند نگاه نشود که در این صورت آنروز نقطه اوج آموزش و پرورش است .خدانظر دریکوند برای این مهم مردانی کارکشته و دلبسته به کار آموزشی و تربیتی می خواهد نه کسانی که برای خشنودی اصحاب قدرت در پی تبدیل این نهاد آموزشی و تربیتی به حیات خلوت سیاسی و مجری اوامر و ماشین صدور ابلاغ های انتخاباتی باشند. دریکوند پله پله مدارج را طی کرده و از محبوبیت خوبی نیز نزذ اصلاح طلبان برخوردار است و از این منظر می تواند از میدان مین گذاری شده برای خود معبری امن بسازد که او را ضمن چهره ای محبوب به چهره ای محبوب و مقبول تبدیل کند. محبوب های زیادی داشته ایم که مقبول نبودند اما او باید در این وادی با انتخاب هایی که متناسب با دیدگاهایش باشند تحول را در فضای تئوری به حوزه عمل سوق دهد.
۷- مدیرکل آموزش و پرورش به تدبیر و عقلانیت در انتخاب همکارانش بالاخص تیم مدیریتی او در شهرستان ها معتقد است و به خوبی می داند کوچکترین اشتباه در این زمینه به منزله تاراج بردن آبروی آموزش و پرورش است اما برخی تدبیر و عقلانیت مد نظر دریکوند را شاید هم پیاله و مبتنی بر تفویض اختیارات به مخالفین و تسلیم شدن به منظور بیمه شدن از حذف بوسیله جریانات قدرت می پندارند و شاید هنگامی تدبیر و عقلانیت مطرح می شود معتقد به کنار گذاشتن سرمایه های اصلاح طلبی صرفآ به دلیل شکست در انتخابات مجلس دهم و واگذاری امور به افرادی هستند که قائم به استقلال فکری و کاری نبوده و تعامل را هم سنخ و مترادف با تسلیم محض و تفویض اختیارات و تغییر هویت فکری ارزیابی می کنند.تدبیر و عقلانیت هیچگاه به منزله واگذاری اختبارات و تعابیری چون معامله برای بقا تلقی نمی شود بلکه شیوه ایی مبتنی بر بکار گیری شایستگان در مسندها و مدیریت عقلایی برای نیل به خدمت بهینه به مردم محسوب می شود . در این وادی کسی که طشت رسوایی اش با فروش هویت سیاسی به یک مسند دوروزه برهمگان محرز شود و مدیریت را نه برای خدمت کیفی و بهینه بلکه برای پست طلبی و قدرت بخواهد و برای دستیابی به چنین قدرتی حاضر باشد به هر رنگی در آید نمی تواند در حوزه مدیریت عقلایی و مبتنی بر تدبیر قرار گیرد.

عکس از امین آزادبخت

عباس دارایی/سردبیر پایگاه بلوطستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان