شما اینجا هستید
سیاسی » سیمرغ بر فراز دماوند

تاریخ مشحون از مدیران بزرگ و مردان با غیرتی است که تاریخ سازی کرده و در برهه‌ای از زمان در هر منصب و پستی چون نگینی درخشیده اند.

در جهت معرفی مدیران موفق و کارآمد و اخلاق مدار با بیان عنوانی تحت نام سایه سیمرغ بر فراز دماوند به صورت مختصر در مورد سیمرغ این مرغ اسطوره‌ای و عظمت دماوند و همچنین وجه تشابه انتخاب این عنوان و سپس معرفی یکی از چهره های ارزنده حوزه مدیریت کشور پرداخته می شود .

سیمرغ :

سیمرِغ نام آورترین چهره اسطوره‌ای افسانه‌ای ایران است، او نقش مهمی در داستان‌های شاهنامه دارد، کنامش کوه اسطوره‌ای قاف است، دانا و خردمند است و به رازهای نهان آگاهی دارد.

جز در شاهنامه دیگر پارسی گویان نیز سیمرغ را چهره داستان خود قرار داده‌اند از آن دسته است منطق الطیر عطار نیشابوری و….در ایران باستان سابقه حضور این مرغ اساطیری در فرهنگ ایرانی به بیش از اسلام می‌رسد آنچه از اوستا و آثار پهلوی برمی‌آید می توان دریافت که سیمرغ مرغی است فراخ بال که بر درختی درمان بخش که دربردارنده تخمه همه گیاهان است آشیان دارد ،سیمرغ در فرهنگ ایرانی قدمتش به درازای دوره باستان است . نقش سیمرغ در عهد ساسانی بر بسیاری از جام ها و ظرف ها نقش بسته است و در شاهنامه بسیار از آن یاد شده است ، نماد خرد و دانایی بوده است ، در دوره اسلامی سیمرغ نماد حکمت و نفس جستجوگر بوده است.

دماوند:

دماوند کوهی در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است. دماوند در پاره مرکزی رشته کوه البرز در جنوب دریای مازندران جای دارد . این کوه از دیدگاه تقسیمات کشوری در بخش لاریجان در شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد.
کوه دماوند کوهی که توصیف: ((دیو سپید پای در بند ))
عجب زیبنده آن است.
کمتر ایرانی هست که نداند قله دماوند کجاست و عظمت آن در چه اندازه ای است وقتی بالای دماوند می روید ،می توانید دریای خزر را تماشا کنید و اگر رو به جنوب کنید شهرهای ورامین قم و تهران را می توانید مشاهده کنید.
نام های دُنباوند،دَنباوند ،دباوند و دماوند ذکر شده است . دُم یا دنب در زبان پهلوی به معنی گرما یا بخار، و گاز و آوند در این زبان به معنای ظرف است، بنابراین با این نگرش معنای این کلمه را می توانیم به معنای ظرف بخار ترجمه کنیم که با توجه به آتشفشانی بودن کوه دماوند چندان دور از ذهن نیست.

با توضیح مختصر سیمرغ و دماوند هم اکنون در مورد عزت نفس چند جمله‌ای مختصراً بیان می‌شود.

عزت نفس :

نظام اعتقادی انسان یکی از عناصر مهمی است که در ساختار رشد و عزت نفس او و کسانی که به دست او تربیت می‌شوند دخالت دارد اینکه مکتب اعتقادی فرد چه تعریفی از انسان دارد و جایگاه ارزشی او در این مکتب چگونه است در شکل گیری مفهوم خود تاثیر فراوانی دارد.

عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن، این حس از مجموع افکار، احساس ها و عواطف و تجربیات هر فرد در طول زندگی ناشی می شود.
برای بررسی ابعاد عزت نفس معمولاً آن را در ۵ بعد تقسیم کرده‌اند :
عزت نفس اجتماعی، عزت نفس تحصیلی ،عزت نفس خانوادگی، عزت نفس جسمانی، و عزت نفس کلی.

اما چرا عنوان سیمرغ و دماوند را انتخاب نمودیم و چرا در مورد عزت نفس صحبت کردیم با توضیحی مختصر در مورد دکتر خداداد غریب پور همگان به وضوح وجه تشابه این توانایی و استقامت و عزت نفس و تحول بنیادی و تربیت اعتقادی و نوع نگرش وی را متوجه می گردند. امیدوارم هر روز شاهد درخشش این مدیر توانا و نام آشنای کشور چون سیمرغی بر بلندای قلل موفقیت باشیم .

شروع معرفی ایشان با جمله ای تحت عنوان اصلی ترین گزینه وزارت صمت دکتر خداداد غریب پور می‌پردازیم :
او متولد ۱۳۴۹ در دشت روم شهرستان بویر احمد است یک عشایر زاده ای که در دبیرستان نمونه دولتی آب باریک شیراز دیپلم گرفت و لیسانس خود را با رتبه عالی در سال ۱۳۷۲ گرفت دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و دکترای بازرگانی است، در جوانی در فاصله سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۴ فرمانداری شهرستان بویراحمد مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را در کار نامه خود دارد در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ مدیرعامل پتروشیمی شازند ، همچنین نایب رئیس هیئت مدیره ، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان ،عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی ، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت صنایع گلستان و در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۷ طی حکم وزیر وقت به سمت معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران منصوب شد.
غریب پور پیش از این مدیر عامل گروه سرمایه گذاری توسعه ملی بود، و افتتاح کارخانه ۵ میلیون تنی کنستانتره وگندله سازی شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی در سنگان و بهره‌برداری پیش از موعد آن را در کارنامه خود دارد.

طبق نظر تعدادی از تحلیلگران سیاسی و اصحاب رسانه در صورتی که به عنوانه گزینه وزارت صمت معرفی می گردید بیشترین شانس را برای انتخاب به عنوان وزیر داشت و اینکه وزارت صمت را به مانند ایمیدرو در حوزه‌های مختلف صادرات واردات و بحث خودرو و خیلی از زیر مجموعه ها متحول می نمود بر کسی پوشیده نیست.
خداداد غریب پور را همه به عنوان مرد شماره یک برای تحول و ارتقاء بهره وری و بهبود شاخص‌های توسعه سازمانی و خلق و خوی نیک و تعهد و تخصص می شناسند و امیدواریم هر روز شاهد ترقی روز افزون این مدیر توانا باشیم و گاهی باید افتخار کرد که سرزمین ایران با این تاریخ و اسطوره های که داشته همیشه مهد پرورش مردان تاریخ ساز بوده است و همه ما وظیفه داریم با وحدت ،همدلی و همبستگی در کنار این مدیران بستر رشد و توسعه کشور ایران اسلامی را فراهم کنیم .

✍دکتر فرود آزادبخت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

بلوطستان | نشریه خبری _ تحلیلی بلوطستان